Vermogen en koppel

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Super72
Geregistreerd lid

Re: Vermogen en koppel

Bericht door Super72 » wo 08 jan, 2025 11:02

Luthart schreef:
wo 08 jan, 2025 10:48
De latere versie was al een 9-3 met een B204 motor
Ah. Dacht dat je die bedoelde. My bad. :oops:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 08 jan, 2025 11:28

Vermogen: hoe hard je de stenen muur raakt.
Koppel: hoe ver je de stenen weg kunt duwen.

(Overstuur: wanneer de achterkant van auto de muur als eerste raakt.
Onderstuur wanneer de voorkant van de auto de muur als eerste raakt).

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 08 jan, 2025 12:45

MvR schreef:
wo 08 jan, 2025 11:28
Vermogen: hoe hard je de stenen muur raakt.
Koppel: hoe ver je de stenen weg kunt duwen.
Dat is dan weer heel vrij vertaald…

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 09 jan, 2025 13:39

Luthart schreef:
di 07 jan, 2025 20:43
Dat zou ik zeer interessant vinden!

Wat ik mij ook wel eens heb laten vertellen, is dat de compressor zijde en de turbine zijde van de turbo qua drukken ook in evenwicht moeten zijn… klopt dat?

Boren in het spruitstuk… gaat deze dan juist daar niet op den duur scheuren? En de turbo moet er wel af zijn neem ik aan, anders heb je er allemaal spanen in, of valt dat mee?
Wat door de Compressor gaat moet ook door de Turbine... dus ja deze zijn een op een met elkaar verbonden, maar er spelen wel zaken als volume veranderingen...

Je boort 'em op een plek waar deze niet geneigt is om te scheuren. Deze is na heel vele kms en plaatsing op meerdere koppen nog steeds heel...

Turbo hoeft er niet af. Je zit al in je uitlaat traject en spul is niet van porcelein... wel netjes werken uiteraard.

En wat betreft Pikes Peak. Ik herken die niet als pikes peak racer... Kennen jullie deze: https://www.youtube.com/watch?v=KXS81ICCpho

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 09 jan, 2025 23:04

evo schreef:
do 09 jan, 2025 13:39
Kennen jullie deze: https://www.youtube.com/watch?v=KXS81ICCpho
Die video ken ik! Gaaf om te zien. In principe is het een buizenframe met een paar 9-3 plaatdelen erop en een zwaar aangepaste B204 motor door Trollspeed. Motor kon 11000tpm draaien voordat de kleppen de zuigers raakten. Ivm terugschakelen. Motor draaide ruim 700pk bij 9000tpm met een vrachtwagen turbo 8)

Ik bedoel de Saab 900 Turbo die mee deed in 1995. Zie link https://saabworld.net/wp/sale-1995-saa ... ikes-peak/
evo schreef:
Je boort 'em op een plek waar deze niet geneigt is om te scheuren. Deze is na heel vele kms en plaatsing op meerdere koppen nog steeds heel...

Turbo hoeft er niet af. Je zit al in je uitlaat traject en spul is niet van porcelein... wel netjes werken uiteraard.
Oke, dat is dan een mooie praktische plek voor zo’n EGT!
evo schreef:

Wat door de Compressor gaat moet ook door de Turbine... dus ja deze zijn een op een met elkaar verbonden, maar er spelen wel zaken als volume veranderingen...
Wat bedoel je met volumeverandering? Ivm de temperatuur? Leg is uit? :D

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 09 jan, 2025 23:29

Luthart schreef:
do 09 jan, 2025 23:04
Ik bedoel de Saab 900 Turbo die mee deed in 1995.

…het is 1997. De 75th PPIHC in de ‘high performance showroom stock 2WD’ klasse. Tijd 14:13.47

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 14 jan, 2025 22:59

Evo, weet jij zo op hoeveel druk een standaard B204L draait?

Vandaag gaf ik een keer vol gas in de 5e versnelling… de APC sloeg door tot ruim in het rood en ging toen terug naar normaal. Is dit normaal? Ik heb geen T5 APC meer. Bij die versie is dat een teken dat die klep niet goed meer is toch?

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 15 jan, 2025 12:13

evo schreef:
di 13 jul, 2010 22:32
Toen 't gat er eenmaal in zat, een met moeite gevonden tap, ter hand genomen. De draad was overigens een vreemde 1/8NPT. Uiteindelijk heb ik met 1/8PT getapt wat een verschil van 1 omwenteling per inch zou moeten geven.... Ik heb de gok gewaagd...:
Afbeelding
NPT is een Amerikaanse pijp draad (national pipe taper, conisch draad). Heel erg gebruikelijk nog hoor! Alleen niet in de automotive.

Maar bedoel je met PT niet de tegenhanger BSPT (British standard pipe taper). Dit is de Engelse variant.
1/8” NPT heeft 27 gangen per inch (TPI) en 1/8” BSPT heeft 28 gangen per inch. En dat klopt weer met jouw verhaal namelijk. Alleen 1/2” en 3/4” van beide types hebben hetzelfde aantal gangen.

Voor een volgende keer zou je ook een BSPP (cilindrisch draad) voor het draadgat kunnen nemen. Omdat er weinig druk op komt zou dit ook prima kunnen. Een NPT koppeling in een BSPT draadgat is wat ongelukkig… maar goed hij zit dus nogsteeds!!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 17 jan, 2025 21:42

NPT: National pipe thread
http://www.cncklikkon.com/pt-thread-npt ... a-212.html

Inmiddels zijn we al wel waat jaartjes verder ... en zit nog steeds als een huis. Al ligt het spruitstuk ook al wat jaartjes in het schap... te klein voor mijn doen :-P+

En nee, die tap heb ik nog steeds niet thuis liggen, gelukkig wel op de garage...

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 17 jan, 2025 23:38

evo schreef:
vr 17 jan, 2025 21:42
NPT: National pipe thread
http://www.cncklikkon.com/pt-thread-npt ... a-212.html

Inmiddels zijn we al wel waat jaartjes verder ... en zit nog steeds als een huis. Al ligt het spruitstuk ook al wat jaartjes in het schap... te klein voor mijn doen :-P+

En nee, die tap heb ik nog steeds niet thuis liggen, gelukkig wel op de garage...
PT is in feite BSPT maar is vooral een Japanse aanduiding. Van schroefdraad heb ik mijn specialiteit gemaakt. En de aanduiding PT is hier zeer ongebruikelijk. Bijzonder dat jij hier wel een tap voor hebt en niet voor NPT :lol:
BSPT is vooral loodgieters draad voor verwarmingspijp. Een andere aanduiding hiervoor is R en Rc. De paralelle draad (of cilindrisch) variant wordt ook vaak gasdraad genoemd (aanduiding G).

Maar je hebt nu een custom spruitstuk? Ik meen ergens gelezen te hebben dat een gietijzeren spruitstuk goed genoeg is tot ca. 500pk… dus jouw frankenstein B204 draait dus meer :mrgreen:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 18 jan, 2025 0:46

Nee, mijn caabje draait geen 500pk.

500pk op die gietijzeren lomp heb ik nooit gebouwd. 400 is het hoogst wat ik met die dingen gedraaid heb. Maar het gaat niet om de getallen... het gaat om reactie, power band en duurzaamheid is ook fijn :wink:

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 20 jan, 2025 23:03

Klopt, betrouwbaar vermogen is belangrijk en juist power hebben in het toerengebied waar je het meeste aan hebt in de praktijk.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat gietijzeren spruitstukken wel goed waren voor 500pk. Maar dat kan ook specifiek zijn voor Amerikaanse v8 motoren…
Ik heb gelezen in de technische artikelen van track-motortechniek.nl

Afbeelding

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 20 jan, 2025 23:15

Ik schrijf ook niet dat je niet naar 500pk kunt met een stock SAAB uitlaatspruitstuk.

Ik ben van mening dat je dat beter niet kunt doen, Een 400pk (kleinere turbo) op een spaghetti rijd 'em helemaal kwijt... betere spool-up, bredere powerband. Er van uitgaande dat de rest hetzelfde is. Daarbij zal alles een stuk minder lijden bij een (goede....) spaghetti. Veel beter temperatuur managment.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 20 jan, 2025 23:24

evo schreef:
ma 20 jan, 2025 23:15
Ik schrijf ook niet dat je niet naar 500pk kunt met een stock SAAB uitlaatspruitstuk.

Ik ben van mening dat je dat beter niet kunt doen, Een 400pk (kleinere turbo) op een spaghetti rijd 'em helemaal kwijt... betere spool-up, bredere powerband. Er van uitgaande dat de rest hetzelfde is. Daarbij zal alles een stuk minder lijden bij een (goede....) spaghetti. Veel beter temperatuur managment.
Precies.

Zit er nog verschil in flow tussen de 9000 spruitstuk en van de 900/9-3v1/9-5?

Mooi spaghetti spruitstuk lassen die niet gaat scheuren is wel een kunst geloof ik… voor dieseltuning is vooral die van Darkside VK goed. Alleen zij doen enkel VAG…

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 21 jan, 2025 1:46

De rode letters en cijfers in mijn onderschrift zijn links... al eens op de X na B204/B205 geklikt?

Blijkbaar 12 jaar geleden dat ik mijn spaghetti gemonteerd heb.

Sindsdien wel 1x moeten repareren... (klein lasje en klaar). Maar reed em de eerste jaren nog als daily... dus dan mag het.

Inmiddels al wel weer een meer dan een ton (misschien wel twee... who's counting...) verder... still boosting strong :O:

En ja, natuurlijk zit verschil in de flow van de 9000 t.o.v de 9-5/9-3. Compleet ander spruitstuk. Heb ter vergelijk hier wel eens een foto, van ze gepost. Wat wil je ermee?

...Zelfs nog terug gevonden ook:
Afbeelding

Plaats reactie