Vocht in de 9-3

1993-2002
bert777
Geregistreerd lid

Vocht in de 9-3

Bericht door bert777 » ma 13 jan, 2025 9:35

Ik heb n de ochtend best veel vocht aaan de binnenkant van de ramen staan.
Vooral bij de achterklep.
Wat kan ik daar het beste aan doen?
Vochtvreter zakjes?

9-3 OG

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Vocht in de 9-3

Bericht door 9323 » ma 13 jan, 2025 9:40

Achterlichten demonteren en afkitten. Zit een pakking tussen die na verloop van tijd vergaat. Daardoor dringt vocht binnen in het interieur.

bert777
Geregistreerd lid

Bericht door bert777 » ma 13 jan, 2025 9:49

Dankje voor je snelle reactie :D

Viggenblue
Geregistreerd lid

Bericht door Viggenblue » ma 13 jan, 2025 10:41

Vgm kan je die pakking nog nieuw kopen dus zou dat doen ipv kit.
Bij mij kwam het van de bovenste kitranden tussen het dak en achterklep vandaan. En deels via het rubber van de achterklep. Dus je zult even goed moeten zoeken met het interieur er deels uit en tuinslang op het dak. Moet ik wel zeggen dat bij mij het tapijt ook nat was links en rechts achter ook nat was in de achterbak.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 13 jan, 2025 11:44

Kijk even in de bak waar je reservewiel in ligt, als het ergens lekt staat daar vaak ook water in.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » ma 13 jan, 2025 20:15

Vochtvreters helpen wel (wat) tegen het beslaan van de ruiten en om het interieur beter te drogen, maar als je echt ergens lekkage hebt zul je dat eerst op moeten lossen.

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » di 14 jan, 2025 0:09

Nooit vochtvreters gebruiken.
Probleem opsporen, repareren en goed drogen desnoods met elektrische verwarming.

bert777
Geregistreerd lid

Bericht door bert777 » vr 17 jan, 2025 22:40

Ik heb achterin een auto geschikte geplaatst in de kofferbak.
Nu is alles in orde.

Er is nergens lekkage te vinden of vocht zichtbaar. Waarschijnlijk rijden we te weinig kilometers per dag om het natuurlijke vocht te verdrijven

In het voorjaar verwijder ik de vochtvreter weer.

alex75
Geregistreerd lid

Bericht door alex75 » za 18 jan, 2025 3:55

Vochtvreter trekt meer vocht aan....

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » za 18 jan, 2025 9:57

Gebruik de airco, die ontvochtigt de auto tijdens het rijden.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » za 18 jan, 2025 10:12

alex75 schreef:
za 18 jan, 2025 3:55
Vochtvreter trekt meer vocht aan....
Beweer je nu echt dat een vochtvreter het vocht van buiten de auto naar binnen trekt? :-S+
Het enige wat een vochtvreter doet is het vocht wat in de lucht in de auto zit aan zich binden waardoor de relatieve luchtvochtigheid wat lager wordt.
Hierdoor zal het vochtige gevoel en condens in de auto wat minder worden, maar het is geen wondermiddel. Om de boel echt goed droog te krijgen zal het over langere tijd verwarmd moeten zijn, al dan niet in combinatie met het gebruik van de airco die zelfs in de winter ook vocht uit de lucht haalt.
Maar zoals de TS al aangaf, de auto rijdt weinig kilometers. Het beste is dan de auto verwarmd binnen stallen, maar als dat niet mogelijk is zijn vochtvreters heus een redelijke tussenoplossing. Af en toe een lange rit helpt ook (is goed voor veel meer dingen in de auto)
Afhankelijk van het type vochtvreter wel goed in de gaten houden of hij moet worden geleegd of gedroogd. Een verzadigde vochtvreter doet helemaal niks meer/werkt averechts.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » za 18 jan, 2025 10:35

Een vochtvreter helpt enigszins. Ik heb het permanent in mijn auto's liggen om condens bij koude auto te verminderen en dat doet het.

Neem niet een vochtvreter met vochtbak, daar zit zout in en dat wordt een ramp als het een keer per ongeluk om gaat. Krijg je niet meer droog. Je hebt silica zakjes die in de magnetron kunnen, zelfs van de action. Leg er een plastiek zakje onder of doe hem in een bakje want als ze verzadigd zijn ontstaat er alsnog een plasje onder. Ask how I know

bert777
Geregistreerd lid

Bericht door bert777 » za 18 jan, 2025 14:13

Oosthoek schreef:
za 18 jan, 2025 10:35
Een vochtvreter helpt enigszins. Ik heb het permanent in mijn auto's liggen om condens bij koude auto te verminderen en dat doet het.

Neem niet een vochtvreter met vochtbak, daar zit zout in en dat wordt een ramp als het een keer per ongeluk om gaat. Krijg je niet meer droog. Je hebt silica zakjes die in de magnetron kunnen, zelfs van de action. Leg er een plastiek zakje onder of doe hem in een bakje want als ze verzadigd zijn ontstaat er alsnog een plasje onder. Ask how I know
Ik heb ook een kwaliteits zakje.
De verkleuring geeft de verzadiging aan.

Nu geen vocht meer aan de binnenzijde van de ramen.

Ik heb ook een elec ontvochtiger.
Ooit gebruikt bij een vochtige stinkende Avensis.
Na 24uur het vocht en de stank weg :mrgreen:

alex75
Geregistreerd lid

Bericht door alex75 » zo 19 jan, 2025 3:08

LarsJanse schreef:
za 18 jan, 2025 10:12
Beweer je nu echt dat een vochtvreter het vocht van buiten de auto naar binnen trekt? :-S+
Het enige wat een vochtvreter doet is het vocht wat in de lucht in de auto zit aan zich binden waardoor de relatieve luchtvochtigheid wat lager wordt.
Hierdoor zal het vochtige gevoel en condens in de auto wat minder worden, maar het is geen wondermiddel. Om de boel echt goed droog te krijgen zal het over langere tijd verwarmd moeten zijn, al dan niet in combinatie met het gebruik van de airco die zelfs in de winter ook vocht uit de lucht haalt.
Maar zoals de TS al aangaf, de auto rijdt weinig kilometers. Het beste is dan de auto verwarmd binnen stallen, maar als dat niet mogelijk is zijn vochtvreters heus een redelijke tussenoplossing. Af en toe een lange rit helpt ook (is goed voor veel meer dingen in de auto)
Afhankelijk van het type vochtvreter wel goed in de gaten houden of hij moet worden geleegd of gedroogd. Een verzadigde vochtvreter doet helemaal niks meer/werkt averechts.
Auto is vochtig met als reden dat het vocht van buiten naar binnen komt, daar gaat een vochtvreter niet helpen. Voor de rest geeft je zelf het antwoord al. Probleem moet je verhelpen en oplossen. Auto is niet voor niks vochtig, komt ergens vandaan.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » zo 19 jan, 2025 11:47

[]Dat klopt, maar dat is niet wat je in je eerste berichtje opschrijft, vandaar dat ik reageerde zoals ik reageerde :D
Maar een auto die prima in orde is en niet lekt, wordt in de winter ook vochtig als hij maar lang genoeg stilstaat
Reden: Quote verwijderd

Plaats reactie