Renovatieproject Saab 96 - 1975

1967-1980
Plaats reactie
davidvb
Geregistreerd lid

Re: Renovatieproject Saab 96 - 1975

Bericht door davidvb » zo 24 nov, 2024 21:47

redmervand schreef: Dat is de accelaratiesproeier, als je het gas intrapt of de gashendel met de handbediend moet dat ‘dopje’ de carb ingaan.
Onder de carb zit dus een mechanisme wat via de gashendel bediend wordt.
Misschien goed om dat even te op goede werking te controleren
Zal alles nog eens bekijken.
Moet die acceleratiesproeier er helemaal in? Dat doet hij nu dus niet.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 25 nov, 2024 14:54

davidvb schreef:
zo 24 nov, 2024 21:39
Lijkt me te lekken vanonder het deksel van de carburateur.
Dan zal het naaldventiel van de vlotterkamer niet sluiten zodat de carb helemaal vol- en overloopt. Vervangen dus met de neuwe uit de revisieset.
correct en kwam exact overeen met het oude.
Dat 'dopje' moet ca 5 mm naar binnen gedrukt kunnen worden zodat het membraan van de pomp de benzine naar de acceleratiesproeier duwt.
moet daar dan een darm of buisje aan?
Ja, naar de vacuumvervroeger aan de verdeler. Wat zit daar nu op??

Op www.saabv4.com kun je een werklaatshandboek downloaden met daarin op blz 200/13-18 uitgebreide tekeningen van deze Fomoco carburateur.

Afbeelding
6 = vacuum pijpje naar verdeler
8 = acceleratiepomp
9 = benzinetoevoer via vlotter naaldventiel
25 = acceleratiesproeier
Het is een gele draad.
Dat is de draad vanaf het contactslot naar het startrelais boven op de startmotor.

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » ma 25 nov, 2024 16:47

Denk eraan dat de pakkingsetjes die momenteel geleverd worden vaak lekken bij de deksel. Vroeger had ik daar nooit last mee, de laatste tijd wel. Heb speciaal hiervoor betrekkelijk dure groene benzinebestendige vloeibare pakking gekocht. Moet eigenlijk niet nodig zijn, maar ja kwaliteit van tegenwoordig.......

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » do 28 nov, 2024 14:40

[]
Blijkbaar. Ik grijp toch ook maar naar vloeibare pakking, want benzine die lekt vind ik maar niks.

En ik bekijk ook de vlotternaald even.
Reden: onnodige quote verwijderd

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 28 nov, 2024 17:06

Jullie bedoelen de pakking tussen -grofweg- de bovenste en onderste helft van de carburateur? Mmmm... ik ben a.s. een carb aan te schaffen; dan eerst op de werkbank maar vloeistof-dicht maken voordat ik 'm monteer en gebruik. Benzine tussen tussen de kleideksels... Daar wordt 'ie 'dik van' om maar eens een kreet uit mijn diensttijd te gebruiken. ('Boem of Poef')

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » do 28 nov, 2024 17:22

72sonett3 schreef:
ma 25 nov, 2024 14:54
Dan zal het naaldventiel van de vlotterkamer niet sluiten zodat de carb helemaal vol- en overloopt. Vervangen dus met de neuwe uit de revisieset.

Dat 'dopje' moet ca 5 mm naar binnen gedrukt kunnen worden zodat het membraan van de pomp de benzine naar de acceleratiesproeier duwt.

Ja, naar de vacuumvervroeger aan de verdeler. Wat zit daar nu op??

Op www.saabv4.com kun je een werklaatshandboek downloaden met daarin op blz 200/13-18 uitgebreide tekeningen van deze Fomoco carburateur.

Afbeelding
6 = vacuum pijpje naar verdeler
8 = acceleratiepomp
9 = benzinetoevoer via vlotter naaldventiel
25 = acceleratiesproeier

Dat is de draad vanaf het contactslot naar het startrelais boven op de startmotor.
Dankjewel voor de schema's, ik raak soms de weg kwijt in namen van onderdelen, dit maakt één en ander duidelijk.
Op nummer 6 (vacuumpijpje naar verdeler) zit niks. Vermoedelijk heb ik iets fout gemonteerd, want ik heb geen buisjes meer over.

Het dopje van de acceleratiesproeier gaat ongeveer 5 mm naar binnen, dat zit goed. En er wordt ook benzine in de carburateur gespoten, dat zag ik toen ik die acceleratiesproeier indrukte.

Ik zal nog eens detailfoto's doorsturen.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » do 28 nov, 2024 17:26

MvR schreef:
do 28 nov, 2024 17:06
Jullie bedoelen de pakking tussen -grofweg- de bovenste en onderste helft van de carburateur? Mmmm... ik ben a.s. een carb aan te schaffen; dan eerst op de werkbank maar vloeistof-dicht maken voordat ik 'm monteer en gebruik. Benzine tussen tussen de kleideksels... Daar wordt 'ie 'dik van' om maar eens een kreet uit mijn diensttijd te gebruiken. ('Boem of Poef')
Klopt. De pakking tussen boven- en onderkant van de carburateur is duidelijk niet oké. En dat is dikke pech.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 28 nov, 2024 17:51

Eigenlijk zou daar nooit benzine uit kunnen lekken omdat het niveau nooit zo hoog kan komen door de vlotter en het naaldventiel. Ik verdenk daarom ook een lekkende naaldafsluiter, of een lekke vlotter, dat kan ook nog. Hij drijft dan niet meer omhoog om de toevoer af te sluiten en de carb stroomt dan over.

Waar zit de vacuumvervroeger nu op aangesloten?

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » do 28 nov, 2024 17:54

[]

Die carburateur kan natuurlijk ook overstroomd zijn doordat ik als een gek gas zat te geven.

De vacuumvervroeger gaat nu nergens naartoe.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » do 28 nov, 2024 17:55

Ik zou daar tussen ook niet graag vloeibare pakking smeren. Wordt zo’n smeerboel als je het eens open wil maken.

Met de beschikbare pakkingen voor Webers heb ik overigens geen problemen.

En voor de voet, dus op het spruitstuk heb ik ze zelf gemaakt, in je ze zo dik maken als je wilt.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » do 28 nov, 2024 18:01

[]

Da's ook weer waar, dacht ik ook nog aan, dat het wel een plakkerig boeltje wordt, maar aan de andere kant wil ik natuurlijk geen lekken.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 28 nov, 2024 18:06

davidvb schreef:
do 28 nov, 2024 17:54
... als een gek gas zat te geven.
Ja, maar dan spuit de benzine uit de acceleratiesproeier rechtstreeks in de venturi en het spruitstuk, en zou niet langs het deksel mogen lekken.
De vacuumvervroeger gaat nu nergens naartoe.
Dat maakt starten ook niet makkelijker... :cry:

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » do 28 nov, 2024 18:16

72sonett3 schreef:
do 28 nov, 2024 18:06
Ja, maar dan spuit de benzine uit de acceleratiesproeier rechtstreeks in de venturi en het spruitstuk, en zou niet langs het deksel mogen lekken.
Dus toch nog eens vlotter en vlotternaald bekijken.
72sonett3 schreef:
Nee, klopt, :? Alleen kan ik mij niet herinneren dat daar een slangetje opzat en waar dat dan naartoe ging.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » do 28 nov, 2024 18:41

Is dat koperen staafje onderaan de vlotternaald? Die heb ik vervangen.

Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 28 nov, 2024 18:58

72sonett3 schreef:
Starten maakt niet uit, is ported vacuüm dus dat gaatje wordt afgedekt door de gasklep zolang je geen gas bijgeeft.

Alex

Plaats reactie