In het voorjaar is mijn radiator dermate lek geraakt dat ik de auto stil heb laten staan tot reparatie. Was een tweedehands radiator, dus nog geen zorgen over het volledige systeem.
Na vervanging door nieuwe radiator is na 1200km de kachelradiateur compleet open gescheurd.
Met een tijdelijke bypass om zonder kachel naar huis te kunnen rijden > binnen 50km in stilstaande file een ‘boem’ en grijze stoom/rook, maar géén lekkage.
Inmiddels kachelradiateur vervangen > na 15km in stilstand wederom ‘boem’ en gesis (leek achter/onder motor vandaan te komen), en geen lekkage.
Na nog eens 30km > kachelslangen interieur-exterieur uit elkaar geschoten, wéér 10 liter kvs op straat…
Wat valt verder op? Sinds het scheuren van de kachelradiateur valt mij op dat de temperatuur volgens dashboard koud blijft. De wijzer staat niet op de typische 9000-positie, maar op de grens van het blauwe, soms in het blauw, ook als het buiten 30 graden is en de auto hard werkt. De laatste 45km heb ik de koelvin ook niet zien draaien. Airco wordt ook niet zo koud als vanouds.
Lang verhaal kort, ik ben benieuwd wat anderen voor conclusies zouden trekken na zoveel opvolgende kvs-lekkages en symptomen (maar ook de boem en gesis achter de motor zonder lekkage tot gevolg. Airco verdamper?)
Mijn voorlopige conclusies:
Voorkeursconclusie: Er bouwt teveel druk op in het koelsysteem, mogelijk door slechte temperatuursensor en slechte thermostaat in combinatie met niet draaiende fan.
Dure conclusie: bovenstaand in combinatie met een kapotte koppakking
Graag jullie advies/ideeën!
9000 specs:
Het betreft een 2.3t (DionHPT getuned) uit 1997. Do88 slangenset koelsysteem.
Anni met te hoge druk op het koelsysteem
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Anni met te hoge druk op het koelsysteem
Snuffeltest doen met broom. Als er gassen in het koelsysteem komen weet je dat dan meteen
-
9000-95
- Donateur

Re: Anni met te hoge druk op het koelsysteem
Dat inderdaad, en zeker een nieuwe thermostaat erin. Vandaar verder kijken.