Stoelen Saab 900 klappen niet naar voren

1978-1993
JillNooijen
Geregistreerd lid

Stoelen Saab 900 klappen niet naar voren

Bericht door JillNooijen » di 17 sep, 2024 20:53

Hoi Saab-liefhebbers,

Sinds dit weekend zijn wij de trotse eigenaar van een Saab 900i 16v 2.1, 3 deurs. De Saab heeft lederen stoelen met elektrische bediening (zie foto's). Helaas krijg ik het niet voor elkaar om de stoelen naar voren te klappen (zowel niet aan de bestuurders- als de bijrijderszijde). Draaien aan de hiervoor bedoelde mechanische knoppen (aan de achterleuning) heeft geen effect :(. Dat is vervelend, want dan kun je de achterbank niet makkelijk bereiken. Dat kan wel maar dan moet je de stoelen elektrisch helemaal naar voren schuiven.

Misschien zijn de stoelen niet origineel?

Is iemand misschien bekend met dit probleem?

Groeten Thijs

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Stoelen Saab 900 klappen niet naar voren

Bericht door vel0city » di 17 sep, 2024 21:26

Het zijn stoelen uit een Saab 9000. De hendel die je ziet is voor de lendesteun in de leuning, niet voor het inklappen, wat deze stoelen niet doen. Als je echt veelvuldig gebruik wilt maken van de achterbank kan je er beter een origineel 900 Classic zetelset voor zoeken. Of steeds met de instelknopjes de stoel bedienen.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 17 sep, 2024 22:01

Idd. Stoelen voor een 9000. Dit gaat je probleem opleveren bij de APK. Ze moeten namelijk kantelen bij de keuring.

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » wo 18 sep, 2024 7:13

Even een paar versleten stoelen uit een 2 of 3drs op de kop tikken en bekleding ea ombouwen.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 18 sep, 2024 7:28

Nieuwe rails, lastig te vinden. Van der Laan had laatst een set voor 400 euro staan.

Hoe dan ook, de auto komt met deze stoelen niet door de APK. En als je aangehouden wordt met passagiers op de achterbank krijg je een boete.

Ik zou verhaal halen bij de verkoper. En vragen waar de originele stoelen zijn.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 18 sep, 2024 8:03

Saapie schreef:
wo 18 sep, 2024 7:28

Ik zou verhaal halen hij de verkoper. En vragen waar de originele stoelen zijn.
Ik ben als koper nooit een zeikerd maar met dit advies ben ik het roerend eens. Het lijkt me sterk dat deze auto in zijn/haar tijd zo door de apk is gekomen. Daarvoor was ook een (of twee andere) voorstoel(en) nodig

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 18 sep, 2024 8:16

Ik ben ook niet zo van “verhaal halen bij vorige eigenaar”, maar in dit geval wel, want degene die deze stoelen er in heeft gezet, moet geweten hebben dat het niet mag, en andere stoelen voor de APK er in hebben gezet. Lijkt mij redelijk als de verkoper in overleg een oplossing aanbiedt

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » wo 18 sep, 2024 9:08

Is ook onveilig.
En de 900 is inmiddels zo oud dat als er al één op de sloop komt, die zo snel mogelijk gestript is. Staat er niks meer bij Elferink?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 18 sep, 2024 15:55

Of je vraagt t aan Thijs Oosterbaan.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 18 sep, 2024 16:46

Ik had het destijds in mijn 2.1 jaren geleden alweer. Kwam er altijd probleemloos mee door de APK, maar ik heb er nooit iemand op de achterbank laten zitten tijdens een rit, je kunt echt geen kant op als er iets gebeurt.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 18 sep, 2024 17:11

Ik geloof dat de regels zijn aangepast een paar jaar geleden. Ik weet zeker dat je er nu niet meer door de keuring komt.

Edit: net even opgezocht. Het mag alleen als de achterbank verwijderd is. Er dus geen zitfunctie meer is achter de voorstoelen. Op het Opel- en Alfaforum is meer info te vinden.

Dit staat er over in het APK keuringsboek:

Indien op de rails stoelen of banken zijn bevestigd, moet de positionering ervan zodanig zijn dat voldoende doorgang naar een deur is gewaarborgd.

En verderop:

Aanwezige interieurdelen mogen de doorgang naar een uitgang niet belemmeren.

EDIT: ik heb per abuis naar de keuringregels voor taxi’s gekeken. Die zijn strenger.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 18 sep, 2024 17:17

Ik zou ook niet weten op grond van welke (permanente) eis de stoelen naar voren zouden moeten klappen (?). Dit lijkt me dan ook geen APK-vereiste.

V6Kees
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Kees » wo 18 sep, 2024 17:34

“Voldoende doorgang” dus aan interpretatie en inzicht van de keurmeester onderhevig en daarmee potentieel bij iedere APK een probleem.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » wo 18 sep, 2024 17:52

Setje slechte klapbare stoelen scoren en de leuning ombouwen. Niet heel ingewikkeld als je met een dremel/slijptol overweg kunt.

Lendesteun kun je mooi mee overzetten, want dat is een fijne optie. ;)

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 18 sep, 2024 17:56

V6Kees schreef:
wo 18 sep, 2024 17:34
“Voldoende doorgang” dus aan interpretatie en inzicht van de keurmeester onderhevig en daarmee potentieel bij iedere APK een probleem.

Yep. Willekeur idd. Maar ik denk dat je het zelf niet moet willen ivb veiligheid

Plaats reactie