Tuning - wat is wijsheid?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: Tuning - wat is wijsheid?

Bericht door DV 9-3 » ma 15 apr, 2024 8:41

RoelandV schreef:
za 13 apr, 2024 11:50
Onze vaste Saab garage raadt het ons sterk af. Ze hebben recent een geval gehad waarbij direct na het tunen
de benzinemotor van een vergelijkbare Saab 9-5 NG is vastgelopen.
...Vandaar de vraag: Tuning - wat is wijsheid?...
RoelandV schreef:
zo 14 apr, 2024 20:03
Onze Saab-garage gaf aan dat bij hun tot nu toe alleen getunede 2-liter motoren zijn vastgelopen.
Daarom gaf men ons het advies om de motor vooral niet te laten tunen.
Wijsheid lijkt mij in jouw situatie om het advies van jouw vaste Saab garage ter harte te nemen. Waarom zou je daar bij je vaste Saab garage immers aan twijfelen, het zal vast niet voor niets jouw vaste Saab garage zijn. Mocht dan onverhoopt alsnog je blok in de soep draaien, dan komt dat iig nìet door Tuning en zal je garage je vast kunnen uitleggen waardoor wel.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 15 apr, 2024 8:48

Inderdaad laat die tuning gewoon hangen!

Standaard is het al een dijk van een auto met 220pk. Laat je niet gek maken!

Tuning is niet zaligmakend, het lijkt soms dat het een must have is maar het echt niet altijd nodig.

Geniet van de wagen zoals hij is en hou hem vooral heel en doe gewoon tijdig onderhoud en tank super plus (zonder die ethanol). Rij hem rustig warm en zet de auto niet gelijk uit na een snelweg rit.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 15 apr, 2024 9:30

Een motor die gemaakt is voor ethanol niet met ethanol vullen is alsof je een alcoholist water geeft.

Nou ja, in dat geval zou dat nog gezond kunnen zijn, op een manier, maar ehh... beter voorbeeld dan: winterbanden van je auto afhalen als er sneeuw ligt omdat je denkt dat de banden een gevaar zijn voor je auto. Maar goed, het zal wel met een of andere fixatie te maken hebben op een paar % ethanol.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 15 apr, 2024 10:05

jelger schreef:
ma 15 apr, 2024 9:30
Een motor die gemaakt is voor ethanol niet met ethanol vullen is alsof je een alcoholist water geeft.

Nou ja, in dat geval zou dat nog gezond kunnen zijn, op een manier, maar ehh... beter voorbeeld dan: winterbanden van je auto afhalen als er sneeuw ligt omdat je denkt dat de banden een gevaar zijn voor je auto. Maar goed, het zal wel met een of andere fixatie te maken hebben op een paar % ethanol.
Nadeel is dat de brandstof minder lang houdbaar is. Ethanol is hygroscopisch, water geeft geen energie en dus gaat het verbruik omhoog. Super plus (E5), bevat in de praktijk geen bio-ethanol… en het is ook gelijk RON98 ipv RON95. En dus ook gelijk beter voor turbomotoren…

Maar iedereen mag hier zijn of haar mening over hebben natuurlijk.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 15 apr, 2024 10:22

Tja, ik weet niet wat je met "minder houdbaar" bedoelt. Hebben we het dan over de termijn van fabriekspasta of de standaard melk? Ikzelf rij niet heel veel, tank vrijwel nooit helemaal vol en heb dus voldoende doorloop als je een week of twee niet ziet als "bedorven" benzine.

Ieder zijn ding natuurlijk, maar mijn gevoel zegt dat als je de auto wekelijks gebruikt en er een tank benzine in een maand doorheen laat gaan (al dan niet per halve tank) er niet veel aanleiding is om te denken dat de benzine de gelegenheid krijgt dermate te degraderen dat het slecht is. Maar goed - ik heb van andere dingen meer verstand.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 15 apr, 2024 10:43

[]

Klopt, als je voldoende rijdt zal het meevallen. Dat denk ik ook wel. Maar het octaangetal is nogsteeds 95. Beter is 98!

Je kunt ook nog 102 krijgen maar tja dat is meer race benzine… dat is wat onnodig lijkt me.

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » ma 15 apr, 2024 10:46

Het is octaangetal, niet octaan gehalte. Geeft gelukkig wel aan dat we je uitspraken met een korrel zout kunnen nemen. :-P+

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 15 apr, 2024 11:10

voodoo schreef:
ma 15 apr, 2024 10:46
Het is octaangetal, niet octaan gehalte. Geeft gelukkig wel aan dat we je uitspraken met een korrel zout kunnen nemen. :-P+
Ik heb het gecorrigeerd! Gelukkig wist je waar het over ging :wink:

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 15 apr, 2024 11:25

Heren, beetje off-topic deze

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 15 apr, 2024 11:41

Nou, niet geheel want je hebt ook lui die E10 gaan tanken met een tune die nadrukkelijk speciaal voor E5 is en dan gaan klagen dat hun blok stuk is

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 15 apr, 2024 11:44

Met off topic bedoel ik het gezeur of iets goed geschreven is.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 15 apr, 2024 12:31

heey
het gehele topic is gezeur
als je vaste garage je advies geeft heb je dan nog support van een forum nodig welke toch wel het minst betrouwbaar is, iedereen heeft daar een mening en ieder het zijne is het juiste
dan is het vertrouwen in je vaste garage ook niet echt groot om dat dan nog vaste garage te noemen

mvg werner

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 15 apr, 2024 15:10

Zo is het. En de tuners van SAAB zijn ook niet onbekend, dus kun je daar ook je licht laten schijnen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 15 apr, 2024 16:15

die vaste garage leest niet mee dus die weten van niks: gewoon doorgaan :)

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » ma 15 apr, 2024 18:25

Bij twijfel gewoon niet doen.

Plaats reactie