Het grote nIoff topic: speurtocht gaat verder

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » ma 11 mar, 2024 20:26

Heel herkenbaar zoals je het beschrijft al is het met deze temperaturen wel uitzonderlijk.
Temperatuur van de motor loopt ook niet overdreven op over het algemeen en is snel weer op temperatuur maar het effect blijft veelal langer bestaan. Mijn hypothese dat er “iets” onder de kap overgevoelig is (geworden) voor de ambient temperatuur daar blijft staan.

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » di 12 mar, 2024 8:49

Dat er een duidelijk verband is met de omgevingstemperatuur en (dus) de inlaat temperatuur, is eigenlijk het enige dat uit deze berichtenreeks als vaststaand feit naar voren komt. Dat geldt zeker bij stadsverkeer en/of veel file rijden. Overigens schakelt de koelvin wel netjes in bij Teng van 99 of 100 graden, en dan zie je deze op OpenSID ook netjes teruglopen naar 93/94 graden. Maar het teruggeschroefde vermogen herstelt zich pas later veel, na weer een poos cruisen op de snelweg.
Wellicht ga ik binnenkort eens proberen wat er gebeurt als ik de zichtbare delen van de kabelboom onder de motorkap (en de aftakkingen) voorzie van een isolerende en hittebestendige mantel of tape.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 12 mar, 2024 9:17

Het hele topic wordt me wat te lang maar voor de meeste tunes geldt dat vrij snel een betere
ic op de agenda staat.
Heb zelf zo n ding dat 3 keer zo groot is en helemaal van metaal en meestal rond
de 10 graden verschil tussen iat en omgeving /ambient. 40 graden moet ik eigenlijk nog
meemaken. Heb het een tijd bijgehouden en zal komend weekend weer eens gaan
kijken na de 3e motorwissel.
40 graden iat? Zal wel file rijden en 30+ zijn?
tune tot 260pk en 420 nm of iets in die buurt.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » di 12 mar, 2024 9:31

Zou het dan gewoon simpelweg het verouderen/dichtslibben/beschadigen van de originele IC zijn icm een eenvoudige tune? Want het gaat hier niet om stage 3 auto’s. De meesten hebben deze problemen bij een simpele stage 1 al

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 12 mar, 2024 9:38

geen idee, (luchtkanalen die dichtslibben: door een lekke turbo?) misschien ook icm 'aderverkalking / dichtslibben van oliekanalen '. Bij mijn
vorige motor was de oliepomp helemaal naar de filistijnen, maar dat gaat gradueel.
Nee, gewoon net onderhoud met 0w40 synth , maar misschien ook te dunne oliefilm daardoor.
ook toen dezelfde ecu. Er zijn zoveel variabelen maar die grotere ic kun je 1 voudig uitsluiten
en een keer moet ie toch.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 12 mar, 2024 11:33

Bij mij zit er een grotere intercooler op, maakte geen verschil.
Overigens herken ik het probleem wel van na tanken, dat komt bij mij ook met enige regelmaat voor. Weet nou niet of het door de warmte komt of dat de ECU meteen begint te meten met welke waarden de nieuwe brandstof heeft en daardoor alles wat op hol slaat.

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » di 12 mar, 2024 13:57

Op het UK Saab forum trof ik een zelfde soort topic aan. Daar schreef iemand goede resultaten te hebben behaald door het inpakken van de cobra en de turbobuis naar het GKH met reflecterende tape. En het aanleggen van een extra dikke aardedraad van de minpool accu naar het thermostaathuis.
Ik zou zelf op die plek niet met reflecterende tape durven werken, zo vlakbij de turbo. Daar is volgens mij geen tape tegen bestand, dat soort temperaturen.
Anyway, mijn vraag is (helaas) beantwoord. Nog altijd geen eensluidende oplossing. :?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 12 mar, 2024 14:14

off topic: je hebt daar speciale hitte bestendige wrapspul voor. Ook voor het uitlaatspruitstuk geschikt.
Wat tubbe zegt: dichtslibben van de kanalen in de ic kan natuurlijk wel door de jaren heen want
delivery traject is ook altijd wat vettig door die turbo. Naast andere variabelen?
Neem aan dat iedereen dat ding wel schoonmaakt wanneer de olie er doorheen gespoten heeft?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 12 mar, 2024 15:30

Het omleggen van de aarde op het thermostaathuis is ook een bekende, schijnt bij veel mensen wel goede resultaten te realiseren al is het nooit helemaal weg. Een poging waard.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 12 mar, 2024 16:34

heb 1 keer meegemaakt dat de aarding op de versnellingsbak de gekste elektronische storingen gaf:
echt alle experts al bij langs en we botsten toevallig aan tegen roest en een slecht contact.
Verholpen en daarna ook alle e-storingen.
net: iat 22 bij buiten 15 , gangetje 30 naar de super

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid

Bericht door SebastiaanBosma » di 12 mar, 2024 22:27

Misschien zomaar een gedachte, maar heeft iemand wel eens geprobeerd om te loggen tijdens een rit?
Op dit moment is er een vermoeden dat er iets terug wordt geregeld aan de hand van temperatuur en dat misschien een slechte kabelboom ook mee doet in de vergelijking.
Ik kan mee iets voorstellen om met bijvoorbeeld T7suite een log te draaien waarbij IAT, mreq, mair, gasklepstand, ioff, snelheid en PWM gemeten wordt? Dat geeft misschien iets meer inzicht in of het probleem nu ergens vooraan in het traject zit (een opnemer oid) of meer ergens achterin (DI cassette).
Dan bied ik aan om eens een log te draaien (bij iets hogere temperaturen) bij mijn eigen 2.3t stage 1 mk2, die géén problemen heeft. Nu lijkt het een beetje zoeken in het donker....

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 13 mar, 2024 9:03

ik heb de live data meegekeken een paar jaar geleden toen ik die grote ic er op gezet had.
stationair en file rijden gaven de grootste verschillen tussen iat en omgeving, hoge
mreq gaf niet meer verschil dan 10 graden: lijkt me vrij goed en gaf geen restricitie
of ingrijpen. Met de nieuwe motor is het hetzelfde -gisteren ff gekeken en moet nog wachten
op tropische omstandigheden. Dikke ic doet veel denk ik veel maar kan ook een probleempje'
verbergen misschien?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 13 mar, 2024 9:39

Ik weet bijna zeker dat het in de gros van de gevallen niet met te hoge temperaturen oid te maken heeft. Heb dit ook getest, door ioff door temp uit te schakelen (ja, dat kan makkelijk).

Er zijn verschillende oorzaken die dit extreme gedrag veroorzaken. Bij de ene is het dit, bij de ander een combo van dat en dit...

Bij sommige echt onverklaarbare, lijkt het vaak in de electra te zitten.

Capaciteit van een IC is echt een van de laaste zaken waar ik het in zou zoeken.

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » wo 13 mar, 2024 12:32

ReinO schreef:
di 12 mar, 2024 16:34
heb 1 keer meegemaakt dat de aarding op de versnellingsbak de gekste elektronische storingen gaf:
echt alle experts al bij langs en we botsten toevallig aan tegen roest en een slecht contact.
Verholpen en daarna ook alle e-storingen.
net: iat 22 bij buiten 15 , gangetje 30 naar de super
Interessant en het nakijken waard. Kan je daar makkelijk bij, of heb je dan een brug nodig?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 13 mar, 2024 13:02

kan je bij langs de wielkast, brug is altijd lekkerder maar dit is zo gepiept.
ik doe er zo n kartelring tussen.

Plaats reactie