Mijn 900GLE (1980): op naar nieuwe tijden!

1978-1993
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Project: Saab 900GLE ‘Polis’

Bericht door silvandam » di 28 nov, 2023 23:52

Zo! Die had ik niet zien aankomen, zeg. Prachtig resultaat.

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » wo 29 nov, 2023 0:00

Fan-tas-tisch!!!!!!! :applause: :headbang3:

Ongelooflijk resultaat!

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 29 nov, 2023 0:10

Holy! :shock:

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » wo 29 nov, 2023 2:51

Wauw

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 29 nov, 2023 8:49

Dat wordt een compleet andere auto zo zeg :wow:

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » wo 29 nov, 2023 16:54

Zou maar zuinig zijn op die motorkap :wink: :wink: :wink:
Ga je ook weer terug naar stalen velgen met de bijbehorende erg mooie “ Bugatti”style doppen ipv de sunbursts?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 29 nov, 2023 17:02

Wat een resultaat, prachtig. En wat een leuke auto ook, die verdient het om wat TLC te krijgen. Kan mij vergissen maar is de eigenaar van Saab Soest hier ook niet actief? Hij kan je wellicht meer informatie geven over de auto.
Inderdaad is dit een gezochte motorkap met die dubbele ventilatie bovenop.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » do 30 nov, 2023 0:08

Dank je wel voor de toffe reacties! Mijn dagelijkse 9-5 heb ik dit voorjaar ook helemaal gepolijst ( viewtopic.php?t=183760 ). Dat gaf ook een groot verschil, maar omdat de 900 er echt heel erg aan toe is, is dat helemaal een verschil:)
Dat van die motorkap wist ik niet, weer wat geleerd!

En de eigenaar van Saab Soest heb ik zeker gesproken, daar heb ik de auto namelijk van gekocht. Zijn vader heeft hem lang geleden van de eerste (Belgische) eigenaar gekocht, vertelde hij. De afgelopen 15 jaar heeft Nicky hem zelf gereden en onderhouden. Dus er was zeker genoeg informatie voorhanden over de staat etc. !

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Project: Saab 900GLE (1980)

Bericht door 95twinturbo » za 02 dec, 2023 13:13

Intussen weer een paar panelen gepolijst (rest van de motorkap, achterklep, schuifdak). De lak is er echt beroerd aan toe, dus alles op het gemak:)
Ook de verstralers zaten onder de vliegroest. Die heb ik voor nu in ieder geval voor het oog even weggehaald met een staalwolletje. Dan is het geen concoursstaat, dat weet ik. Maar wel een stuk beter toonbaar👍🏽

Afbeelding

Afbeelding

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » ma 04 dec, 2023 13:46

Prachtig resultaat zeg!!

95twinturbo schreef:
di 28 nov, 2023 23:50
Vandaag mezelf kwaad gemaakt op klei- en polijstwerk. Het is vaak veel werk, maar het blijft ook echt altijd voldoening geven😊

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 04 dec, 2023 14:27

Wow

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 09 dec, 2023 20:46

Update: de gehele wagen is inmiddels in drie stappen gepolijst. De lak is weer Middnattsblå. Het resultaat mag er zijn, maar van dichtbij zijn er meer dan genoeg oneffenheden te zien hoor. Die komen nog aan bod wanneer het wat warmer is. Het polijstwerk was voor mij echt het laaghangend fruit waarmee je relatief snel voor het oog vooruitgang boekt, en dat motiveert wel. Of ja, snel.. zit zeker een fulltime baan aan werk in natuurlijk.

Het zwaailicht bovenop is mij nog een doorn in het oog, maar die wil ik op m’n gemak en zorgvuldig eraf halen want daarvoor moet het hemeltje even los. Tot die tijd mag hij erop blijven, komt nog prima van pas met carnaval straks:) Die LPG-vuldop eveneens; allemaal voor een later moment.

De volgende stap is de nieuwe gaskabel monteren wanneer die binnen is (iemand ervaring met levertijd vanuit RBM Performance?). Dan kan ik met gerust hart wat meer kilometers maken om de auto te leren kennen. Zo kun je een beter beeld vormen van het technische werk eraan. Dat we de voorste wielkassen en onderkant van twee deuren moeten lassen is al wel duidelijk, maar dat heeft geen haast.
Verder vind ik de bak wat stroperig schakelen, daarom wil ik goed beoordelen wat daar de oorzaak van is. Hoop dat de gaskabel vlot binnen is en ik wat kan gaan rijden. Want met een gerafelde gaskabel is het toch wat Russische roulette:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » za 09 dec, 2023 21:18

HO EVEN, kan je even vooraf melden dat ik een zonnebril over een zonnebril moet opzetten voor ik deze foto's zie? Wat een glans! :wow: :wow:

Crunch
Geregistreerd lid

Bericht door Crunch » za 09 dec, 2023 21:57

Begint er erg mooi uit te zien zo,
Succes er nog mee

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 10 dec, 2023 11:17

Ziet er mooi uit! De kleur i.c.m. de velgen doet deze 900 een stuk moderner ogen dan hij is, valt me op.

De verstralers zijn er ook af, zie ik. En zie ik het goed dat er een hoofdsteunkussen mist linksachter?

Mooi hoe je dit aanpakt zonder te overhaasten. :thumbup2:

Plaats reactie