De Leisteen Blauwe
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Re: De leisteen blauwe | Inca's!
Merci David, dat vind ik ook. Denk dat de Inca toch een beetje een ondergewaardeerde velg is onder een 90, 99 of 900.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Nu nog een spoiler van een 90, dat gaat hem ook goed doen
Ps ik heb vandaag ook Inca’ onder mijn leisteenblauwe (900) geschroefd ( wil eigenlijk op super inca’s maar daar moeten eerst andere banden op
Ps ik heb vandaag ook Inca’ onder mijn leisteenblauwe (900) geschroefd ( wil eigenlijk op super inca’s maar daar moeten eerst andere banden op
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Ja, wie weet komt er nog eens een spoiler op, kans acht ik nu behoorlijk klein maar zo dacht ik 2 jaar terug ook over Inca's. Die zullen op een 900 vast ook mooi staan. Super Inca's zijn mooie wielen maar vind ik op een 99 nog een brug te ver...
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Klopt, is ook niet zo mijn ding, jouw keus is de juiste.
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Re: De leisteen blauwe | het eerste kenteken achterhaald.
Na weer een draadje deze week in een ander topic over origineel Nederlandse auto's die, net als de mijne, een jonger kenteken hebben dan de leeftijd van de auto bleef het achterhalen van dat eerste kenteken in m'n hoofd spoken. De auto is van februari '84, kenteken van juli '86. De RDW weet het maar geeft niet thuis zolang je geen verzoek doet om het terug op de auto te krijgen. Dat hoeft voor mij niet, de ruiten zijn gegrafeerd met het huidige. Ik wil vooral z'n geschiedenis zo ver als lukt terughalen. Op documentatie die bij de auto zat staat niks en er lag ook niks in de auto. Wel zit er een VVN-keuringssticker op de voorruit uit 1985. Had die al eens eerder bekeken maar leek niet compleet ingevuld te zijn en wat er stond was behoorlijk vervaagd. Omdat dit in m'n beleving het laatste draadje kon zijn wat het kenteken zou kunnen onthullen (het hoorde achterop te zijn ingevuld) deze keer met een felle zaklamp en afdekking aan buitenkant om tegenlicht weg te houden nog eens goed gekeken. Het bleek al snel dat de sticker volledig was ingevuld en tot m'n vreugde ook het kenteken!
De leisteen blauwe heeft de eerste 2 jaar rondgereden met kenteken KR-11-LR. Heb in Finnik een aantal kentekens vóór en na het mijne ingevoerd. Tussen KR-90-LP en KR-30-LR zijn nog 10 auto's te traceren, waarvan 8x Saab. Inclusief de mijne dus 11, waarvan 6x een 99 en 3x een 900. De andere 2 zijn Volkswagen Santana's (wanneer zag je die voor het laatst?). Eén 900 is gesloopt, een ander heeft geen geldige APK en de andere 900 wel.
Van de 99's heeft behalve de mijne geen enkele een geldige APK, 2 zijn er geschorst, 1 gesloopt en bij de andere 2 is de APK verlopen.
De leisteen blauwe heeft de eerste 2 jaar rondgereden met kenteken KR-11-LR. Heb in Finnik een aantal kentekens vóór en na het mijne ingevoerd. Tussen KR-90-LP en KR-30-LR zijn nog 10 auto's te traceren, waarvan 8x Saab. Inclusief de mijne dus 11, waarvan 6x een 99 en 3x een 900. De andere 2 zijn Volkswagen Santana's (wanneer zag je die voor het laatst?). Eén 900 is gesloopt, een ander heeft geen geldige APK en de andere 900 wel.
Van de 99's heeft behalve de mijne geen enkele een geldige APK, 2 zijn er geschorst, 1 gesloopt en bij de andere 2 is de APK verlopen.
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Voor veel mensen gaat dit nergens over maar dat vind ik dus ook Ewout.
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

Mooi man!
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik je originele kenteken een stukje fraaier vindt. Dus als je de kans hebt........
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik je originele kenteken een stukje fraaier vindt. Dus als je de kans hebt........
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Kan niet zeggen dat ik het originele mooier vind, daarnaast rijdt de auto ook al 37 jaar met het huidige rond. Denk dat ik pas serieus over omwisselen na ga denken wanneer er een duplicaatcode op het huidige kenteken in de lucht hangt.
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Re: De leisteen blauwe | reparatiematje.
Gisteren de achterste veren van het reparatiematje in de pasagiersstoel opnieuw bevestigd. Bij het vervangen van het origineel had ik de achterste gaten gebruikt, kreeg die met veel moeite vast maar blijkbaar is de constructie van die nieuwe matjes zo dat je daarvoor beter een paar nieuwe gaten kunt boren voor de achterste veren, dat is ook her en der het advies. Omdat ze er vanaf gegleden waren heb ik de stoel maar weer gedemonteerd en de boel opnieuw vastgezet met een stevige zit als resultaat.
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Re: De leisteen blauwe | piepende remmen.
Al een paar maanden piepen de achterremmen. Heb de zaak roestvrij gemaakt en gereinigd maar het piepen bleef. Om de remslang van de 96 opnieuw te bevestigen had ik kopervet gekocht. De zoekfunctie hier op het forum gaf veel info over piepende remmen, waaronder het gebruik van kopervet. Een paar dagen terug dat maar eens geprobeerd en het piepen is voorbij! Wederom dank aan het forum!
-
Luud
- Donateur (8x)

Goed bezig Jan, maar waar heb je het kopervet voor gebruikt ?? Of te wel wat heb je ermee gesmeerd ??
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Na wat zoekwerk hier heb ik de 2 pennen waar de blokken mee vastzitten, het veertje daarachter en de achterzijde van de blokken lichtjes met kopervet ingesmeerd. Heb ervoor gezorgd dat de rubber voering van de cylinders er niet mee in aanraking komt want dan schijn je risico op opzwelling van het rubber te hebben.
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Re: De leisteen blauwe | andere radio.
Zondagochtend en na dagen weer eens droog. Het juiste moment om de Saab te pakken en een rondje te gaan doen. Kom langs luchthaven Seppe maar daar is weinig bedrijvigheid. Afgelopen zondag was het nog bandjes trappen in Heide-Kalmthout maar op de 5e zondag v.d. maand niks soortgelijks in de buurt. Ik rij weer richting huis en besluit maar even op de Venyard te gaan kijken. Heb eigenlijk geen onderdelen nodig maar wat struinen tussen dat oude blik is altijd wel leuk. Er staan weer genoeg Saabs maar behalve een al bijna volledig gefileerde 900 classic is alles jonger. Neem nog wel een Saab gevarendriehoek mee. Verder staat er genoeg oude meuk. Ga kijken of er nog een leuke radio te vinden is. Heb niet direct wat nodig maar ik vind het ook gewoon leuk om er aan te prutsen en kijken of het werkt en als dat niet zo is de boel te repareren. Al vrij snel heb ik wat gevonden. Normaal stopt m'n interesse wanneer het niet meer analoog is maar van deze digitale Philips weet ik dat het een vroege is wat hem dan toch weer interessant maakt. Met m'n meegebrachte gereedschap probeer ik hem ongeschonden uit een Peugeot 205 te halen. Helaas zitten de 2 zijkapjes er niet meer op maar verder komt ie makkelijk los. Originele aansluiting zit er nog aan. Ik sta met de radio in m'n handen en vraag me af wat ik er mee moet. Naast de 2 Philips radio's in m'n Saabjes heb ik er nog een in onze '93er Nissan Micra zitten en dan liggen er ook nog 2 in de schuur, allemaal volledig functioneel. Zonder die kapjes ga ik hem wsl. nooit inbouwen want dat ziet er niet uit en dat zijn ook geen onderdelen die je gemakkelijk op Marktplaats kunt vinden. Anderzijds is een nieuw 'radioprojectje' best weer welkom. Omdat ik me niet kan voorstellen dat deze radio zonder kapjes in deze auto heeft gezeten gooi ik alle losse rommel welke overal op de bodem van de wagen ligt opzij en besluit de radio mee te nemen als ik de kapjes nog kan vinden. Half onder de bestuurderstoel ligt de ene en ook de andere heb ik uiteindelijk gevonden. Bij het afrekenen beweerde de kassamedewerker dat dit een originele radio (behorende bij dat type auto) is terwijl het een universele is want niet specifiek gemaakt of passend voor deze auto maar te gebruiken in elke 1 din opening. Daar moest een collega aan te pas komen maar die wist wel hoe het zat. Originele zijn duurder op de Venyard
.
Eenmaal thuis kwam het leukste deel: uitproberen en zorgen dat alles weer werkt. Heb uiteindelijk een snaar van de cassettespeler vervangen en de aardedraad van de motor opnieuw gesoldeerd. Kop gereinigd, zo ook de potmeter van volume want die kraakte enorm bij aan- en uitzetten. Dat zie je vaker bij radio's die langere tijd niet gebruikt worden.

Verder op internet gezocht naar meer informatie. De vroegste info van de radio, een Philips 22DC550, komt uit 1984. Daar wordt ie in de Leidsche Courant aangeboden bij Halfords voor 499 gulden wat toen toch een behoorlijke hoop geld was. 1984, dat maakt hem periodecorrect voor de leisteen blauwe!! Onderstaande advertentie uit hetzelfde jaar is van Philips zelf met een bruto adviesprijs van fl.599,- Denk dat ze Saab voor ogen hadden bij het opstellen van de advertentie want welk ander merk maakte destijds auto's die zo'n kilometerstand aankunnen?

In de loop van de week heb ik hem ingebouwd. Voor de vorige radio had ik de console aangepast maar omdat bij deze het frontje wat hoger en breder is past dit zonder aanpassingen. Het lijkt of er destijds iets soortgelijks in heeft gezeten want ik hoefde er niks meer aan te doen. Vandaag eens gaan proefrijden en ik weet niet wat ik meemaak met een heuse Loudnesstoets en maar liefst 4 voorkeurzenders per band! Niet dat je op de middengolf nog wat te ontvangen hebt maar het zit erop.
Zoals het was:

Met de nieuwe aanwinst:

Is dit nu een verbetering t.o.v. de vorige radio? Qua looks niet, ik vind een analoge radio in een auto zoals de 99 mooier staan maar deze komt er mee weg omdat ie periode correct is. Qua geluid en ontvangst merk je gewoon dat deze moderner is en mogelijk ook (prijstechnisch) in een hoger segment zat. Het klinkt echt veel beter en hij lijkt de zenders ook beter 'vast' te houden.
Is het een blijvertje? Geen idee, al wissel ik minder snel van radio dan sommigen hier van velgen wisselen, je weet het nooit. Wie weet waar ik nog eens tegenaan loop de komende tijd. Voorlopig laat ik hem er iig inzitten.
Eenmaal thuis kwam het leukste deel: uitproberen en zorgen dat alles weer werkt. Heb uiteindelijk een snaar van de cassettespeler vervangen en de aardedraad van de motor opnieuw gesoldeerd. Kop gereinigd, zo ook de potmeter van volume want die kraakte enorm bij aan- en uitzetten. Dat zie je vaker bij radio's die langere tijd niet gebruikt worden.

Verder op internet gezocht naar meer informatie. De vroegste info van de radio, een Philips 22DC550, komt uit 1984. Daar wordt ie in de Leidsche Courant aangeboden bij Halfords voor 499 gulden wat toen toch een behoorlijke hoop geld was. 1984, dat maakt hem periodecorrect voor de leisteen blauwe!! Onderstaande advertentie uit hetzelfde jaar is van Philips zelf met een bruto adviesprijs van fl.599,- Denk dat ze Saab voor ogen hadden bij het opstellen van de advertentie want welk ander merk maakte destijds auto's die zo'n kilometerstand aankunnen?

In de loop van de week heb ik hem ingebouwd. Voor de vorige radio had ik de console aangepast maar omdat bij deze het frontje wat hoger en breder is past dit zonder aanpassingen. Het lijkt of er destijds iets soortgelijks in heeft gezeten want ik hoefde er niks meer aan te doen. Vandaag eens gaan proefrijden en ik weet niet wat ik meemaak met een heuse Loudnesstoets en maar liefst 4 voorkeurzenders per band! Niet dat je op de middengolf nog wat te ontvangen hebt maar het zit erop.
Zoals het was:
Met de nieuwe aanwinst:

Is dit nu een verbetering t.o.v. de vorige radio? Qua looks niet, ik vind een analoge radio in een auto zoals de 99 mooier staan maar deze komt er mee weg omdat ie periode correct is. Qua geluid en ontvangst merk je gewoon dat deze moderner is en mogelijk ook (prijstechnisch) in een hoger segment zat. Het klinkt echt veel beter en hij lijkt de zenders ook beter 'vast' te houden.
Is het een blijvertje? Geen idee, al wissel ik minder snel van radio dan sommigen hier van velgen wisselen, je weet het nooit. Wie weet waar ik nog eens tegenaan loop de komende tijd. Voorlopig laat ik hem er iig inzitten.