Hogere brandstofprijzen per 1 juli 2023

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
RoelandV
Geregistreerd lid

Hogere brandstofprijzen per 1 juli 2023

Bericht door RoelandV » ma 12 jun, 2023 22:52

Mocht je nog wat leuke pleziertochten met je Saab willen maken, doe dat dan bij voorkeur vóór 1 juli aamstaande.

Op 1 juli worden de brandstofprijzen namelijk fors verhoogd.Een liter benzine wordt op 1 juli maar liefst 13,8 cent duurder.
Diesel stijgt met 9,9 cent per liter en LPG met 6 cent.

Helemaal vreemd is dat volgens het AD niet: het kabinet kampt met fikse tegenvallers. Door de hogere rente is de staat meer geld kwijt aan leningen,
er moeten miljarden extra worden uitgetrokken voor de opvang van asielzoekers en er moet compensatie komen voor de Groningers,
vanwege de bevingsschade.

Bron: https://www.ad.nl/politiek/kabinet-legt ... ~a7d7c003/

Christiaan94
Donateur
Donateur

Re: Hogere brandstofprijzen per 1 juli 2023

Bericht door Christiaan94 » ma 12 jun, 2023 22:57

Blij dat ik diesel rij...

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 12 jun, 2023 23:12

Dat is ook wel eens anders geweest denk ik het afgelopen jaar :-)

Fredje65
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Fredje65 » di 13 jun, 2023 8:41

Na 1 juli gewoon lekker blijven doortuffen. Een hobby mag geld kosten.

rvdb
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rvdb » di 13 jun, 2023 8:55

Wat Fredje zegt :O:

Pruttel
Geregistreerd lid

Bericht door Pruttel » di 13 jun, 2023 9:00

Ik meende ooit begrepen te hebben dat de accijnsverlaging sowieso nooit geldig was voor Euro 98, maar alleen voor E10. Als dat zo is, verandert er voor in ieder geval de meeste Classic rijders ook niet zo heel veel. 'T was duur, 't blijft duur.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 13 jun, 2023 9:03

Een beetje ondernemer gooit ook de prijs van E10 omhoog '...want accijnsverhoging'. Houd het maar in de gaten!!

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 13 jun, 2023 9:30

Verschil in Nederland is zomaar 25ct/ltr, sta ik deze week in Duitsland is het verschil maar 1ct/ltr

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » vr 16 jun, 2023 8:05

Christiaan94 schreef:
ma 12 jun, 2023 22:57
Blij dat ik diesel rij...
Ja, dat dacht ik ook geruime tijd......tot ik veel naar Zweden op en neer begon te rijden. Daar is nu juist de diesel veel duurder. Wil nog niet van mijn daily af maar betrap me erop dat ik steeds vaker naar een 9-5 bio ethanol versie zit te kijken. Wat daarbij ook meespeelt is dat die per kilometer niet wezenlijk een hoger verbruik op benzine zal hebben dan mijn huidige auto (1 op 12 a 13, V6 diesel doet dat....).

Ibanez
Geregistreerd lid

Bericht door Ibanez » vr 16 jun, 2023 10:36

Als grensbewoner (wonen in B, werken in NL) doet de situatie zich inmiddels voor dat diesel tanken in Nederland in de praktijk goedkoper is dan in België. België - als vanouds een 'dieselland' zet in op 'ontdieselen'. Voor de liefhebbers: Makro Breda is het goedkoopst in die regio.
Benzine (zeg voor het gemak maar even Euro 95) daarentegen tank je een stuk voordeliger in België. Superplus/98 is hier in België ook aanzienlijk duurder dan de 'gewone peut'.
En voor de lpg-rijders onder ons moet je qua prijs ook in België zijn. Prijsverschillen zijn toch best aanzienlijk in de praktijk.

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » vr 16 jun, 2023 11:15

Blij dat ik aan de Duitse grens woon, tank daar toch al 98

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 16 jun, 2023 16:40

NeufegliseThierry schreef:
vr 16 jun, 2023 8:05
Ja, dat dacht ik ook geruime tijd......tot ik veel naar Zweden op en neer begon te rijden. Daar is nu juist de diesel veel duurder. Wil nog niet van mijn daily af maar betrap me erop dat ik steeds vaker naar een 9-5 bio ethanol versie zit te kijken. Wat daarbij ook meespeelt is dat die per kilometer niet wezenlijk een hoger verbruik op benzine zal hebben dan mijn huidige auto (1 op 12 a 13, V6 diesel doet dat....).
Uit nieuwsgierigheid; wat kost E85 tegenwoordig in Zweden? Twijfelen om deze zomer met de EV naar Zweden te gaan of met de 9-5 die op E85 rijdt.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 16 jun, 2023 17:48

Ik heb twee weken geleden minimaal 14,90 SEK afgetikt, doorsnee is rond de 16. Is dus best ok op een wisselkoers van 11, maar het is geen koopje zoals in Frankrijk. De benzine (ik vermoed E10) zit tegen de 20 SEK.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » za 17 jun, 2023 8:48

Klopt wat Jelger aangeeft. Bio ethanol is goedkoper maar nu ook geen wereld van verschil met gewone benzine (maar uiteraard speelt bij mij de afweging diesel of bio-ethanol). In mijn ervaring schommelt het verschil zo rond de 1,5 a 2 SEK per liter (bio ethanol of gewone benzine)

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 17 jun, 2023 15:37

Zit hier op vakantie in Slovenie kost de diesel 1,28 euro per liter en benzine 1,38 euro per liter, op dit soort momenten denk ik toch emigreren is misschien toch niet zo,n slecht idee.

Plaats reactie