SAAB als zakelijke youngtimer

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

SAAB als zakelijke youngtimer

Bericht door mailmichiel » wo 01 feb, 2023 23:18

Hoeveel SF-ers rijden hun SAAB als zakelijke youngtimer eigenlijk?

Mijn 9-3 wordt dit jaar 15 en dus overweg ik om 'm zakelijk te gaan rijden.
Wat ik me af vroeg, voor wat betreft de BTW regeling: ik heb de auto zonder BTW specificatie gekocht, dus dien ik 1,5% van de cataloguswaarde te nemen. De auto is oorspronkelijk in Duitsland. geleverd. Nemen jullie gewoon de waarde die carbase van autoweek geeft?

voodoo
Geregistreerd lid

Re: SAAB als zakelijke youngtimer

Bericht door voodoo » do 02 feb, 2023 0:36

Ik rij de 9000 zakelijk.
Belastingdingen laat ik over aan de accountant, dus daar kan ik je niet mee helpen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 02 feb, 2023 9:30

Reken goed uit wat gunstiger is. Rij je hem zakelijk mag je alle kosten opvoeren maar zit je wel met de BTW regeling, die er waarschijnlijk op neer komt dat je geheel geen BTW kan verrekenen. En je krijgt bijtelling over de aanschaf waarde.
Rij je hem privé dan kan je 19 ct (21 nu geloof ik) per km belastingvrij aan jezelf uitkeren plus een deel van alle BTW op je autokosten (zakelijke kms / totale kms per jaar) aftrekken. Moet je dus wel de ritten bijhouden.

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » do 02 feb, 2023 10:34

Ik reed eerst de 9000 en nu de 9-5 als youngtimer. Zowel gekeken naar ANWB koerslijst als naar Marktplaats en daar een mooie tussenvorm qua waarde in gevonden. Mijn accountant denkt met me mee ;-).

Beide waren/zijn NL auto's die ik van een privepersoon heb overgenomen, dus zonder BTW en zonder facturen. Allemaal geen probleem, zolang je 'm op de balans zet. Ik kan alle BTW voor auto uitgaven verrekenen.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » do 02 feb, 2023 10:56

Ook niet onbelangrijk, heb je een BV of een IB-onderneming?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 02 feb, 2023 11:01

mailmichiel schreef:
wo 01 feb, 2023 23:18
Mijn 9-3 wordt dit jaar 15 en dus overweg ik om 'm zakelijk te gaan rijden.
Zoek even goed uit of dat nog wel kan. Je kan bij aanschaf van een auto, of bij oprichting van je bedrijf, eenmalig beslissen of je de auto privé of zakelijk registreert. Dat kan je bij een eenmanszaak waarbij je bedrijf en jij dezelfde rechtspersoon zijn daarna niet meer veranderen volgens mij

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » di 14 feb, 2023 0:20

Ik heb hem eerst 5 jaar geleast bij Saabpartners, met taxatierapport voor de dagwaarde (en daar jaarlijks op afgeschreven).
Na afloop van de leaseperiode heb ik hem voor € 2.000 overgenomen in mijn BV. Dat heb ik uiteraard als dagwaarde opgegeven.
De belastingdienst controleert kleine ondernemers nauwelijks of niet tenzij je het heel dol maakt.
Je mag overigens in je onderneming een nagenoeg onbeperkt aantal auto's hebben, dus als je nog een paar oude saabs hebt kan je die het beste overdoen naar je onderneming.
Ik heb nooit last gehad van BTW-vraagstukken, maar dat kan aan mij liggen, of aan mijn fiscalist die dat slim oplost

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » di 14 feb, 2023 0:22

9000-95 schreef:
do 02 feb, 2023 11:01
Zoek even goed uit of dat nog wel kan. Je kan bij aanschaf van een auto, of bij oprichting van je bedrijf, eenmalig beslissen of je de auto privé of zakelijk registreert. Dat kan je bij een eenmanszaak waarbij je bedrijf en jij dezelfde rechtspersoon zijn daarna niet meer veranderen volgens mij
Volgens mij mag je gewoon je privé-aut0 aan je zaak verkopen (bij een BV in ieder geval wel), als je maar een fatsoenlijke en reële prijs hanteert.

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » di 14 feb, 2023 8:33

Volgens mij kan dat inderdaad ook op een later moment in geval van een bv en daar gaat het in mijn geval om.

En meer auto's op de zaak, nooit aangedacht. Natuurlijk ook alleen interessant bij een beperkte waarde anders wordt de bijtelling hoger dan het voordeel. Ik denk dat ik met houd bij één :)

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 14 feb, 2023 10:18

Bij een BV kan dat, bij een eenmanszaak mag je niet zomaar "heretiketteren". Daar is een boel jurisprudentie over.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 14 feb, 2023 10:41

ik had 3 saabs op naam van mijn bv staan onder de noemer: zo oud, er is altijd wel 1 die kapot is.
Was ok vond de inspecteur.

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » di 14 feb, 2023 11:13

collega schreef:
di 14 feb, 2023 0:20
Ik heb nooit last gehad van BTW-vraagstukken, maar dat kan aan mij liggen, of aan mijn fiscalist die dat slim oplost
Last heb ik er ook niet van, maar op de BTW-aangifte van kwartaal 4 vind je de post toch echt wel terug.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » di 14 feb, 2023 11:16

voodoo schreef:
di 14 feb, 2023 11:13
Last heb ik er ook niet van, maar op de BTW-aangifte van kwartaal 4 vind je de post toch echt wel terug.
Klopt, alle btw op alle kosten wordt verrekend, incl brandstof en onderhoud. Vind ik niet erg

Viking13
Donateur
Donateur

Bericht door Viking13 » di 14 feb, 2023 11:22

Ik heb hier 2 youngtimers in de bv. 1 voor mezelf en 1 voor mijn vrouw, die medewerker is. Bijtelling over de dagwaarde alle kosten op de BV en All Risks verzekerd…..

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 14 feb, 2023 13:16

De belastingdienst controleert kleine ondernemers nauwelijks of niet tenzij je het heel dol maakt.
Geen juiste informatie hier. Beter zou zijn: "... wanneer ze het *minste vermoeden* hebben dat je het te dol maakt!" En dat gaat heel snel die kant op bij een aantal thuiswerkende Belastingdienst-medewerkers die tijd genoeg hebben en waarvan de loonkosten toch door iedere (andere) belastingbetaler worden opgebracht.

Uit eigen ervaring: ze controleren álles als ze je op de korrel hebben. Tot en met de social media-kanalen van je kinderen om ze zien of je als kleine ondernemer de sportclub van je kinderen wel/niet sponsort. Uiteindelijk bleek dat alles bij ons klopte. Maar het kost je wel 9 maanden rompslomp die je niet bij een klant kunt factureren.

Ik denk (weet zeker) dat een belastingadviseur nóóit bovenstaand citaat zal uitspreken tegen zijn klanten. Ik heb een aantal jaren training gegeven aan de 'klasjes' van de Belastingdienst. Voornamelijk bij de Douane en de FIOD. Ga er maar van uit dat je als ondernemer 1x per 7 jaar een vlaggetje achter je naam hebt staan voor intensievere controle. Dat kan ook 'deel-controle' zijn; bijv. alleen 'Omzetbelasting' of alleen 'Loonheffing'. Of... 'Auto van de zaak'.

Plaats reactie