Carlsson met een 9000 over de kop in Zwolle
-
MvR
- Geregistreerd lid
Carlsson met een 9000 over de kop in Zwolle
De pakkende(...) kop is geen verzinsel.
Ik woonde in Zwolle in de jaren '80 en '90 en in die tijd reed ik (al) in Saabs. De oudere onderhield ik zelf, soms ging ik naar Ferry Haarman in Raalte. Maar langzaamaan kocht ik steeds nieuwere Saabs, met fabriek/Saab garantie. En zo kwam in bij Ad Janse, de dealer in Zwolle terecht.
Op een dag kreeg ik een uitnodiging per post om op een zekere zaterdag een paar rondjes met een 9000 over het testcircuit van Scania in Zwolle te rijden. Met achter het stuur: Erik Carlsson. Ik meldde me meteen aan. Iedereen kreeg een tijd- 'slot' toegewezen en ik was ergens in de middag aan de beurt. Uiteraard was ik (ruim!) op tijd.
Carlsson was een reusachtige man, bijna twee meter, zeker 110, 115 kilo zwaar. Als hij voor je stond werd het donker... Ik had een boek bij me dat hij signeerde (heb het boek nog!) en stapte met 3 passagiers in de 9000 voor een paar rondjes. Ik was geboekt voor de volgende rit.
Maar die kwam er niet!
Tijdens de rit vóór de mijne, ging de 9000 schuiven en over de kop! Consternatie natuurlijk. Hulpdiensten, alles. Iedereen kwam er wonderbaarlijk goed uit: wat snijwonden door rondvliegend glas van de zijruiten. Maar verder niks. De SAAB was echt total-loss en werd meteen afgedekt nadat 'ie was vrijgegeven door de politie. Ad Janse vertelde later dat SAAB veel aan het ongeluk heeft gehad! Het gebeurde met hun beste chauffeur die precies kon weergeven wat er gebeurd was. De oorzaak heb ik nooit echt gehoord. Het verhaal ging dat het asfalt van de testbaan niet al te glad was (ruw zelfs) en dat een band van een velg is gelopen in een snelle bocht. Of dat klopt...
Maar, wie heeft er nog een krantenknipsel uit De Zwolsche Courant / De Stentor uit die tijd? Ik heb al gezocht, maar kan het niet vinden. Een foto hier op het forum, zou wel leuk zijn!!!
Ik woonde in Zwolle in de jaren '80 en '90 en in die tijd reed ik (al) in Saabs. De oudere onderhield ik zelf, soms ging ik naar Ferry Haarman in Raalte. Maar langzaamaan kocht ik steeds nieuwere Saabs, met fabriek/Saab garantie. En zo kwam in bij Ad Janse, de dealer in Zwolle terecht.
Op een dag kreeg ik een uitnodiging per post om op een zekere zaterdag een paar rondjes met een 9000 over het testcircuit van Scania in Zwolle te rijden. Met achter het stuur: Erik Carlsson. Ik meldde me meteen aan. Iedereen kreeg een tijd- 'slot' toegewezen en ik was ergens in de middag aan de beurt. Uiteraard was ik (ruim!) op tijd.
Carlsson was een reusachtige man, bijna twee meter, zeker 110, 115 kilo zwaar. Als hij voor je stond werd het donker... Ik had een boek bij me dat hij signeerde (heb het boek nog!) en stapte met 3 passagiers in de 9000 voor een paar rondjes. Ik was geboekt voor de volgende rit.
Maar die kwam er niet!
Tijdens de rit vóór de mijne, ging de 9000 schuiven en over de kop! Consternatie natuurlijk. Hulpdiensten, alles. Iedereen kwam er wonderbaarlijk goed uit: wat snijwonden door rondvliegend glas van de zijruiten. Maar verder niks. De SAAB was echt total-loss en werd meteen afgedekt nadat 'ie was vrijgegeven door de politie. Ad Janse vertelde later dat SAAB veel aan het ongeluk heeft gehad! Het gebeurde met hun beste chauffeur die precies kon weergeven wat er gebeurd was. De oorzaak heb ik nooit echt gehoord. Het verhaal ging dat het asfalt van de testbaan niet al te glad was (ruw zelfs) en dat een band van een velg is gelopen in een snelle bocht. Of dat klopt...
Maar, wie heeft er nog een krantenknipsel uit De Zwolsche Courant / De Stentor uit die tijd? Ik heb al gezocht, maar kan het niet vinden. Een foto hier op het forum, zou wel leuk zijn!!!
-
KoninK
- Geregistreerd lid
Re: Carlsson met een 9000 over de kop in Zwolle
Prachtig verhaal, en nu het zo voor de vakantie niet al te druk is wil ik wel even wat krantenarchieven gaan afstruinen...
Heb je iets meer indicatie qua datum, een jaartal doet al wonderen vaak.
Het grote net uitgooiende kwam ik zl bij dit soort heerlijke artikelen van weleer, de saab in kwestie is helaas niet meer

Het grote net uitgooiende kwam ik zl bij dit soort heerlijke artikelen van weleer, de saab in kwestie is helaas niet meer

-
MvR
- Geregistreerd lid
KoninK schreef: ↑do 22 dec, 2022 14:58Prachtig verhaal, en nu het zo voor de vakantie niet al te druk is wil ik wel even wat krantenarchieven gaan afstruinen...
![]()
Ha! De handtekening in het boek geeft een behoorlijke aanwijzing! 1991. Ik weet niet meer of het in het voor- of het najaar was. Het was iig geen mooi weer, zeker geen zomer.
-
Aerosmit2punt0
- Geregistreerd lid
Ik zou die auto servicen tijdens de lunch. Nwe banden en remblokken. Dat was niet meer nodig helaas. Groene 9000 2.3 Turbo zalmneus van AIM. Auto was een demo en stond meen ik in Autovisie voor Erik hem verbouwde. Linker achterband begaf het in de snelle lange bocht.
-
Marius0404
- Donateur (7x)

ja, smaakt naar meer.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Kijk, jij weet details! En wat ik vagelijk weet over de band die 't begaf, lijkt dus te kloppen. Ik wist/weet alleen niet (meer) of het de voor- of achterband was. Je duiding van de kleur en het model komt wel overeen met mijn herinnering!Aerosmit2punt0 schreef: ↑do 22 dec, 2022 23:42Ik zou die auto servicen tijdens de lunch. Nwe banden en remblokken. Dat was niet meer nodig helaas. Groene 9000 2.3 Turbo zalmneus van AIM. Auto was een demo en stond meen ik in Autovisie voor Erik hem verbouwde. Linker achterband begaf het in de snelle lange bocht.
Wat weet je nog meer...?
-
Aerosmit2punt0
- Geregistreerd lid
Ik weet nog wel dat Scania er minder gelukkig mee was en na dit incident de testbaan nooit meer voor zulke doeleinden gebruikt mocht worden.
Erik Carlsson was ook wat sipjes naderhand en voelde zich een tikkie schuldig. Volgens mij liep hij ook met een plijster op z'n hoofd.
Ik denk dat je bij mijn broer in de auto zat of bij collega Erik. Hun reden cliënten op en neer.
Aanleiding was dacht ik opening nieuwe showroom van Janse.
Edit: lees net dat het om 5 jarig bestaan ging van dealerschap Janse.
Erik Carlsson was ook wat sipjes naderhand en voelde zich een tikkie schuldig. Volgens mij liep hij ook met een plijster op z'n hoofd.
Ik denk dat je bij mijn broer in de auto zat of bij collega Erik. Hun reden cliënten op en neer.
Aanleiding was dacht ik opening nieuwe showroom van Janse.
Edit: lees net dat het om 5 jarig bestaan ging van dealerschap Janse.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Jouw lijstje lezend: ja, zo komt het ook bij mij weer naar boven! Grappig. 31 jaar geleden en nog steeds een top-verhaal.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Dat Carlsson over de kop ging was niet uniek. Zijn rijstijl was wereldberoemd, want Carlsson hield van het nemen van risico’s.
Hij stond dan ook bekend als ‘Carlsson på taket’ wat ‘Carlsson op het dak betekent’. Met regelmaat lag een Saab van Carlsson op het dak.
Soms zelfs met opzet. In de Safari Rally in Oost-Afrika zorgde hij er expres voor dat zijn auto op het dak terecht kwam om aan een modderpoel
te ontkomen. Toen journalisten dat verhaal in twijfel trokken, deed hij het trucje nogmaals over. Verbaasde gezichten waren het gevolg.
Bron: https://www.facebook.com/11323042542021 ... 946539292/

Bron: https://bangshift.com/general-news/gear ... -carlsson/
Hij stond dan ook bekend als ‘Carlsson på taket’ wat ‘Carlsson op het dak betekent’. Met regelmaat lag een Saab van Carlsson op het dak.
Soms zelfs met opzet. In de Safari Rally in Oost-Afrika zorgde hij er expres voor dat zijn auto op het dak terecht kwam om aan een modderpoel
te ontkomen. Toen journalisten dat verhaal in twijfel trokken, deed hij het trucje nogmaals over. Verbaasde gezichten waren het gevolg.
Bron: https://www.facebook.com/11323042542021 ... 946539292/

Bron: https://bangshift.com/general-news/gear ... -carlsson/
-
Saapie
- Donateur (2x)

Dit filmpje spreekt boekdelen; hij lijkt niet van het gas te gaan
https://m.youtube.com/watch?v=FyfKqsZMZNI
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Gaaf filmpje! Kende hem niet. Hij pusht lekker, maar het laat ook zien waar saab(s) toen in staat was (waren).
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Aha ik zie ‘91, het is ook al eens bijna een keer eerder gebeurd.Aerosmit2punt0 schreef: ↑za 24 dec, 2022 10:42Ik weet nog wel dat Scania er minder gelukkig mee was en na dit incident de testbaan nooit meer voor zulke doeleinden gebruikt mocht worden.
Mijn broer, toen nog werkzaam bij Scania legde bijna zijn 99 turbo rallycross saab op zijn dak. Was denk ik in ‘79.
Weet nog dat mijn moeder ook stond te kijken, die vond het maar niks
Ook lekker, vooral als je er op klikt en dan rechts, heb je voor uren kijkplezierSaapie schreef: ↑za 24 dec, 2022 23:36Dit filmpje spreekt boekdelen; hij lijkt niet van het gas te gaan