gelijkvormigheidscertificaat......

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
jovamu48
Geregistreerd lid

gelijkvormigheidscertificaat......

Bericht door jovamu48 » ma 25 apr, 2022 12:53

Wat een chaos....ik koop een Saab 900, 2.3i cabrio, bouwjaar 1995 in Nederland en wil hem invoeren in België omdat ik daar woon, vlak over de grens bij Maastricht. De Saab is eerst in verkeer gesteld op 1 juni 1995 in Duitsland, Keulen en in 2001 ingevoerd in Nederland. De Belgische RDW, vraagt het gelijkvormigheidscertificaat plus Europees toelatingsnummer. Beide heb ik niet. Saab Ben Goossens in Landgraaf verwijst mij door naar ORIO in Zweden. Geen COC meer te krijgen.
Iemand van de RDW in Nederland zegt me dat ik een VERKLARING TYPE GOEDKEURINGSGEGEVENS kan aanvragen bij VWE. kosten €35. Gevraagd en betaald. Helaas, gaat niet lukken zonder COC, wat nu?
Hoe kom ik in godsnaam aan dat certificaat van gelijkvormigheid?
Kan iemand mij helpen misschien? Of moet ik de Saab maar weer op Nederlands kenteken zetten van een familielid?
Jovamu48 :( :o :shock: :?

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: gelijkvormigheidscertificaat......

Bericht door werli » ma 25 apr, 2022 12:56

heey
bij R&D in mijdrecht een coc aanvragen
zo simpel

als BE inwoner en met nl kenteken rijden is strafbaar, naar gelang je je eruit kan "lallen"zullen ze niet schrijven maar als je ne piet just hebt dan hang je
trouwens dat is andersom hetzelfde
mvg werner

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » ma 25 apr, 2022 13:30

Daar kan ik van meespreken, als je bij de Belgische douane of DIV (RDW) de verkeerde ambetantenaar treft, dan wordt het een lijdensweg.
Toen ik met mijn 900 met Belgische platen reed, was het ook ieder jaar gezeik bij de keuring, 20 jaar later geeft de keuring (APK) in Nederland nog steeds geen problemen. import naar NL was een formaliteit.
Als er iets zeer goed is in NL, dan is het toch wel de positieve mentaliteit voor mobiel erfgoed bij de RDW, meestal zijn ze zelfs enthousiast als je het land verrijkt met een leuke auto.
Helaas is dit geen antwoord op je vraag, maar ik moest het toch even kwijt. :oops:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 25 apr, 2022 13:56

Binnen de EU is afgesproken dat alle landen elkaars kentekenbewijzen accepteren bij uit/invoer. NL doet daar idd niet moeilijk over en accepteert probleemloos andere EU kentekens.
België en ook Spanje doen nog steeds wel moeilijk; een kennis wilde een 9000 op LPG met NL kenteken invoeren in Spanje, maar omdat de LPG inbouw als een wijziging van de originele typegoedkeuring gezien wordt, moest hij allemaal individuele keuringen laten doen die duurder uitkwamen dan de waarde van de auto. Hij heeft er maar van afgezien.
Ik heb over een soortgelijk geval een bezwaar ingediend bij de EU commissie in Brussel, dat Spanje zich niet aan de regels houdt, maar het uiteindelijke antwoord was dat de EU-landen wel de kentekenpapieren moeten accepteren, maar dat ze evengoed nog aanvullende eisen kunnen stellen. Bezwaar afgewezen...

Een uitzondering is als je vanuit NL verhuist naar een ander EU land en je NL auto meeneemt, dan kun je die invoeren als huisraad en dan hoef je geen moeilijke keuringen te laten doen.

EU richtlijn 1999/37/EC.

jovamu48
Geregistreerd lid

Bericht door jovamu48 » ma 25 apr, 2022 17:00

Dank allemaal voor jullie reacties. Welke instantie is dat in Mijdrecht?
Jovamu48.
Of rijden met Nederlands kenteken, op naam van een familielid in Nederland strafbaar is, waag ik te betwijfelen. Als ik de oudere Saab cabrio op naam van mijn zoon zet in Stein/Elsloo bij de RDW en ik gebruik de auto af en toe voor recreatieve doeleinden (ik ben pensionado) kan niemand me iets doen, als ik de autopapieren bij me heb. Een flitsbekeuring zal wel in zijn brievenbus vallen, maar dat is het dan ook, denk ik.
Jovamu48

jovamu48
Geregistreerd lid

Bericht door jovamu48 » ma 25 apr, 2022 18:14

Ik heb gelijk de tip van Werli opgevolgd en een COC gevraagd bij R&D in Mijdrecht. Ik ben benieuwd of zij dat nog kunnen leveren. Ik betwijfel het. Zelfs tot in Zweden bij ORIO heb ik de vraag gesteld. Het was er gewoon niet meer. Dit is dus, na drie weken zoeken en van het kastje naar de muur, klaar. Gewoon schandalig hoe dat in een buurland behandeld wordt. Je reinste geldklopperij en een stroperige, onbeleefde bureaucratische ambtenarij. Dat is dus de Europese Unie. Ik houd jullie op de hoogte. Tevens bereid ik een klacht voor bij de Belgische consumentenbond.
Jovamu48

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 25 apr, 2022 18:54

jovamu48 schreef:
ma 25 apr, 2022 17:00
Of rijden met Nederlands kenteken, op naam van een familielid in Nederland strafbaar is, waag ik te betwijfelen.
Als jouw officiële adres in België is, mag je in NL met een NL kenteken rijden (b.v. in een huurauto), maar niet in België.

Ik woon formeel in NL maar heb een Saab 900 met Spaans kenteken, daarmee mag ik niet in NL rijden. Ik mag met de 9-3 op NL kenteken ook niet in Spanje rijden als ik daar langer dan 186 dagen/jaar verblijf. Als ik in Spanje zou wonen, mag ik daar helemaal niet in de 9-3 rijden.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » ma 25 apr, 2022 20:03

Misschien heeft men bij Beherman in Bornem nog een archief met Saab COC-verklaringen.

yellow-sonett
Geregistreerd lid

Bericht door yellow-sonett » di 26 apr, 2022 10:33

Je woont in Belgie en je wil in Belgie je administratie in orde dan moet je in Belgie een gelijkvormigheidsattest aanvragen.
Met een COC is het makkelijk om het attest te bekomen maar je kan het ook direct via een BELGISCHE Saab verdeler (SAAB supply bvb ?) of rechtstreeks via Tim Wouters van Beherman.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 26 apr, 2022 11:05

heey
een COC is een COC of die nu uit nl komt of uit BE dat is allemaal hetzelfde (zeker weten !)
en niks moet ! :-P+
mvg werner

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 26 apr, 2022 14:17

yellow-sonett schreef:
di 26 apr, 2022 10:33
Met een COC is het makkelijk om het attest te bekomen
Wat is het verschil tussen een COC (Certificate Of Conformity) en een gelijkvormigheidsattest?

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 26 apr, 2022 14:28

Gewoon op te vragen in NL en wellicht ook in België:
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD32002910

199 euro

Klein addertje onder het gras COC is er vanaf 1996

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 26 apr, 2022 17:31

werli schreef:
di 26 apr, 2022 11:05
heey
een COC is een COC of die nu uit nl komt of uit BE dat is allemaal hetzelfde (zeker weten !)
en niks moet ! :-P+
mvg werner
Klopt. Het maffe is dat in NL een importeur vaak dat document niet meelevert met de auto (heb meerdere keren nieuwe auto gekocht, nooit zat het COC erbij), in Zweden ligt het b.v. standaard in de auto. Zoals het hoort, het wordt immers vanuit de fabriek (of die nu in Japan staat of Zweden) gewoon meegeleverd bij iedere nieuwe auto.....

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 26 apr, 2022 18:34

Bij elke in NL geleverde SAAB zat een COC bij in ieder geval vanaf 1996

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » do 28 apr, 2022 13:26

Heb geen ervaring met nieuwe Saabs kopen, wel met enkele andere merken. In geen van de gevallen zat het COC bij de autopapieren.

Plaats reactie