Is Volvo een alternatief voor Saab-liefhebbers?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: Is Volvo een alternatief voor Saab-liefhebbers?
De €3k aan kosten aan de BMW was niet als gevolg van achterstallig onderhoud, maar noem het ontwerpfouten.
150.000km -klepsteelrubbers versleten
155.000km - differentieel versleten (een benzine+automaat werkt in dubbel nadeel. Diffs van Diesels gaan wel 4ton mee)
Verder nog in het ene jaar en 13.000km dat ik ermee gereden heb:
Nieuwe waterpomp
Remslangen voor
Koelradiateur+2 sets slangen (1x imi, 1x ori) temperatuursensor (omdat het rubber ringetje niet los verkrijgbaar is, moet je dus een nieuwe sensor kopen)
Remblokken achter
1liter olie na 6000km
En 2x regulier onderhoud
Wat dit met Volvo te maken heeft? Hoegenaamd niets. Maar ik vond het netjes even te reageren op de reactie van Henk-Jan. Ik hoop het met de V70 2.4 niet mee te maken, al is een olieverbruik van 0,75L op 3000 km, zonder lekplekken op de oprit natuurlijk zorgelijk.
155.000km - differentieel versleten (een benzine+automaat werkt in dubbel nadeel. Diffs van Diesels gaan wel 4ton mee)
Nieuwe waterpomp
Remslangen voor
Koelradiateur+2 sets slangen (1x imi, 1x ori) temperatuursensor (omdat het rubber ringetje niet los verkrijgbaar is, moet je dus een nieuwe sensor kopen)
Remblokken achter
1liter olie na 6000km
En 2x regulier onderhoud
Wat dit met Volvo te maken heeft? Hoegenaamd niets. Maar ik vond het netjes even te reageren op de reactie van Henk-Jan. Ik hoop het met de V70 2.4 niet mee te maken, al is een olieverbruik van 0,75L op 3000 km, zonder lekplekken op de oprit natuurlijk zorgelijk.
-
theun
- Donateur (3x)

Onze v70 verbruikt dat ook. Schijnen de meesten te doen. Ik heb me laten vertellen dat het vernieuwen van de carterventilatie weleens wil helpen..Jungleman schreef: ↑do 03 feb, 2022 22:19
-
Koen K
- Donateur

In principe niet echt een probleem, tot je katalysator door al die afgefikte olie naar de eeuwige jachtvelden gaat natuurlijk.
-
Mark14
- Geregistreerd lid
Klepseals en carterventilatie vervangen.
Mijn 850 T5R verbruikt geen olie. Ik hoef tussen de beurten door niet te peilen.
Mijn 850 T5R verbruikt geen olie. Ik hoef tussen de beurten door niet te peilen.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Pfff… daar gaan we weer…maar ach: de 9000 lekt ook.
Volvo is dus toch niet zo’n goed alternatief voor Saab. Wat wel vreemd is: bij de klepsteelrubberlektest zie ik geen blauwe rookpluim uit de uitlaat komen.
Maandag gaat-ie naar Stigter in Vianen, mogen zij uitzoeken waarom hij meer verbruikt dan de BMW deed.
Volvo is dus toch niet zo’n goed alternatief voor Saab. Wat wel vreemd is: bij de klepsteelrubberlektest zie ik geen blauwe rookpluim uit de uitlaat komen.
Maandag gaat-ie naar Stigter in Vianen, mogen zij uitzoeken waarom hij meer verbruikt dan de BMW deed.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Er zijn toch ook middeltjes die je aan je olie kunt toevoegen kort voor je deze gaat wisselen die je klepseals weer wat doen zwellen?
-
Henk-Jan
- Donateur

Snap dat het heel vervelend is, maar daarna kon je in principe weer een tijdje door toch? Nu heeft iemand anders lol van het onderhoud dat jij gedaan hebt.Jungleman schreef: ↑do 03 feb, 2022 22:19De €3k aan kosten aan de BMW was niet als gevolg van achterstallig onderhoud, maar noem het ontwerpfouten.
Nieuwe waterpomp
Remslangen voor
Remblokken achter
1liter olie na 6000km
En 2x regulier onderhoud
Overigens snap ik het best dat je een auto verkoopt als je er geen klik mee hebt.
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Toch nog eventjes opkomen voor Volvo: ik heb in het verleden een 2.4 5 cylinder gehad (850) en nu weer (V50). Met beide blokken de ervaring van -nagenoeg- 0,0 olieverbruik. Rest erom heen gaat wel kapot maar dat noem ik dan maar even normale slijtage.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Welnu , er staat er hier nu 1 op de brug, een nichtje gaat er mee naar Zweden voor carbagerun
Een V70 , schijnt dat je geluk hebt dat het er eentje is van 97, alles daarna kwam schijnt ruk te zijn, (volgens zeer betrouwbare bron)
Maar eerlijk ik vindt dit ook al ruk, rubberblokken van de achteras moesten worden vernieuwd, tjonge wat een ongelofelijke domme constructie en ook nog eens onveilig als ze stuk gaan.
Handrem werkt niet, schijfremmen achter , met trommelremmen binnen in de schijf, hoe verzin je zoiets
Geluk, de remblokjes van een 99 van voor 74 passen erin , die had ik nog liggen
Heb je een dikke auto met 5 cilinder diesel, mag je er ook een vracht mee trekken, nee dus, maar 1600 kg
Een V70 , schijnt dat je geluk hebt dat het er eentje is van 97, alles daarna kwam schijnt ruk te zijn, (volgens zeer betrouwbare bron)
Maar eerlijk ik vindt dit ook al ruk, rubberblokken van de achteras moesten worden vernieuwd, tjonge wat een ongelofelijke domme constructie en ook nog eens onveilig als ze stuk gaan.
Handrem werkt niet, schijfremmen achter , met trommelremmen binnen in de schijf, hoe verzin je zoiets
Geluk, de remblokjes van een 99 van voor 74 passen erin , die had ik nog liggen
Heb je een dikke auto met 5 cilinder diesel, mag je er ook een vracht mee trekken, nee dus, maar 1600 kg
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Uhhm dat komt me wel vaag bekend voor en ik heb geen Volvoturbopilot schreef: ↑vr 04 feb, 2022 20:01Handrem werkt niet, schijfremmen achter , met trommelremmen binnen in de schijf, hoe verzin je zoiets
-
Koen K
- Donateur

Dat is volgens mij ook een vrij normale constructie, toch?
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Die trommels in de schijf hebben de jongere Saabs ook.
Maar hoe jonger die Volvo's worden hoe ingewikkelder de achterwiel ophanging.
Dat type dat jij op de brug hebt gehad moet je die rare bussen met een brander te lijf gaan dan zijn ze er vrij rap uit.
Maar hoe jonger die Volvo's worden hoe ingewikkelder de achterwiel ophanging.
Dat type dat jij op de brug hebt gehad moet je die rare bussen met een brander te lijf gaan dan zijn ze er vrij rap uit.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Klopt, de ene ging redelijk, bij die andere hebben we de brander erbij gehad, maar ook de haakse slijper
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Wat ik van een collega begreep, stamt de (constructie van de) handrem nog uit de tijd van de 164. En da’s een beste tijd geleden. Als je de handrem rijdend zou aantrekken (wat in noodgevallen wel eens moet) kan je de schoentjes in de trommeltjes vervangen, die liggen dan los, naar het schijnt…
Een van de oorzaken van mijn olieverbruik wordt regelmatig genoemd: carterventilatie. Die schijnt dus olieverbruik te veroorzaken als-ie verstopt raakt. Daar dus maar eens mee beginnen, klepseals kunnen altijd nog, al heb ik niet het idee dat dat de oorzaak is.
Een van de oorzaken van mijn olieverbruik wordt regelmatig genoemd: carterventilatie. Die schijnt dus olieverbruik te veroorzaken als-ie verstopt raakt. Daar dus maar eens mee beginnen, klepseals kunnen altijd nog, al heb ik niet het idee dat dat de oorzaak is.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Klopt, als je zoekt op nummer kom je de oude types ook tegen
Wat klepseals betreft, even flink doortrekken en daarna gas los laten en afremmen op de compressie van de motor
Daarna weer vol op het gas en goed kijken in de achteruitkijkspiegel en kijken of er een pluim komt
Wat klepseals betreft, even flink doortrekken en daarna gas los laten en afremmen op de compressie van de motor
Daarna weer vol op het gas en goed kijken in de achteruitkijkspiegel en kijken of er een pluim komt