Meest betrouwbare en betaalbare Saab

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Meest betrouwbare en betaalbare Saab

Bericht door olav99 » di 01 dec, 2020 13:31

Mijn studerende dochter heeft steeds vaker een auto nodig voor stages (5.000-7.500km/jaar, stad en snelweg). Tot nu toe gebruikt ze daarvoor onze auto, maar een eigen auto heeft natuurlijk ook wel wat. Met een schuin oogt kijkt ze naar verstandige kleine stadsauto's (Twingo, C1, etc), maar een Saabje zou ook leuk zijn. Maar dan wel een betrouwbare waaraan je niet hoeft te sleutelen, en het mag als student natuurlijk weer zo min mogelijk kosten (zowel aanschaf, bezit als gebruik)

Wat denken jullie: Saab maar gewoon laten voor wat het is en gaan voor klein, zuinig en betrouwbaar, of is er in de Saab hoek ook wel wat te vinden dat daaraan voldoet? Een basic 90 bijvoorbeeld?

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Meest betrouwbare en betaalbare Saab

Bericht door Tjøørd » di 01 dec, 2020 14:03

9000/900NG/9-3 injectie?
Iedereen wil een turbo dus lekker goedkoop, en heel erg betrouwbaar.

90 is hartstikke leuk maar dat is echt een andere generatie, zou ik niet doen om mijn dochter dagelijks mee de weg op te sturen.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » di 01 dec, 2020 14:05

Wij hebben o.a een 9-3 i versie lopen. Dus turboloos. Een probleemvrije auto omdat er amper iets van de motor gevraagd wordt. Zou een veilige optie zijn om zoiets te kopen. Kun je zelf ook nog makkelijk aan werken. wat er niet op zit gaat niet stuk. Tot bjr. 2000

Simon & Lammie
Geregistreerd lid

Bericht door Simon & Lammie » di 01 dec, 2020 14:05

Geen Saab! We hebben nu sinds een aantal maanden naast onze 2 Saabs 99ers een VW Up en dat ding bevalt supergoed. Beetje duur om te kopen maar goedkoop om te rijden en hij rijd als een grote wagen.

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » di 01 dec, 2020 15:30

[]

Is ook wel een andere prijsklasse qua aanschaf he :wink:
Reden: onnodige qoute

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 01 dec, 2020 15:39

He?! Geen Saab?

🤔

Als het goedkoop en betrouwbaar moet:
Toyota Starslet, Niksan Sunny/Almera

🥴

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 01 dec, 2020 15:47

inderdaad lijkt me zo'n i-tje een heel goed model voor dit doel.

ik ken het gevoel. Momenteel is m'n 9-5Aero al 4 jaar te leen bij een van de kids en sinds kort rijdt er ook een met een glimlach in de 9000Aero.
Leuker kunnen we het niet maken :O:

zo zag ik pas nog een mooi Saabje en zei tegen m'n lief: das wel een mooie voor een van de kids, maar daar trapte ze toch niet in... :wink:

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » di 01 dec, 2020 16:26

olav99 schreef:
di 01 dec, 2020 13:31
maar een Saabje zou ook leuk zijn.
Wat denken jullie: Saab maar gewoon laten voor wat het is en gaan voor klein, zuinig en betrouwbaar,
Ik kan je vertellen dat v.w.b. een SAAB er ook een groot ,zuinig en betrouwbaar Type bestaat :wow: , je kunt een SAAB prima kopen om 14 jaar mee te rijden :O: . Ik heb over de gemaakte km's in die 14 jaar samen met de afschrijving erg weinig uitgegeven moet ik zeggen. :-P+
Maar het hangt er van af waar je je grenzen stelt , autorijden kost hoe dan ook serieus geld, en wat is het alternatief :roll:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 01 dec, 2020 16:40

Als er niets aan onderhoud aan mag zitten zou ik zonder enige twijfel voor een aygo gaan. Beste van de c1/107 serie en zowel goedkoop in bezit als gebruik als onderhoud. Een Saab kost op alle drie de gebieden veel meer, ook als je alleen Apk doet en verder roofbouw pleegt.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 01 dec, 2020 17:11

Eens. Als het een beetje 90’s moet zijn (vind ik stiekem altijd leuker dan modern spul) is bijvoorbeeld een peugeotje 205 ook een goede. Kost geen reet, zowel in aanschaf als in onderhoud en gebruik. Onderdelen kun je overal scoren (net als bij C1/107/Aygo’s overigens) en elke dorpsgarage kan prima met zulke autootjes overweg.

Voor wat ik per maand aan wegenbelasting alleen al kwijt ben voor mijn 900 classic (€53) heeft een vriend van me z’n 205 in de wegenbelasting en verzekerd. Zijn 1.4 loopt met een relatief enthousiaste rijstijl makkelijk 1 op 14, z’n vorige 1.1 deed het nog iets beter. Als ik écht rustig rij met mijn 900 (of de 9-3OG 2.0i van m’n broer) lukt 1 op 12 wel, maar in de praktijk met gemengd gebruik is 1 op 10 een realistischere verwachting.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » di 01 dec, 2020 17:45

Ik zie allemaal alternatieven waarvan ik hoop dat mijn dochter die niet kiest. Naast kosten en betrouwbaarheid is er ook nog zo iets als veiligheid!

Dus ik zou altijd gaan voor een 9000/900/9-3 zonder turbo of een s60/s70 of iets dergelijks..

Desnoods een Avensis of subaru legacy. Galant of iets van dat formaat...

Maar een relatief onervaren bestuurder in een c1 of ander koekblik de snelweg op sturen... niet in ons gezin.

Ohwja.. en natuurlijk is het ook gewoon leuk een Saab!

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » di 01 dec, 2020 19:06

Dan is het makkelijk: Een ‘98-‘00 9-3 met 2.0i blok!

nvdb
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door nvdb » di 01 dec, 2020 19:22

Deze bijvoorbeeld:
viewtopic.php?f=128&t=172863#p1877182
(En 9-3 blijft heerlijke auto zowel voor jeugdige rijders als senioren zoals ik :wink: )

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » di 01 dec, 2020 19:30

Ik had hetzelfde 'probleem' met mijn vriendin. Ik heb een 900NG 2.0i gekocht. Oerbetrouwbaar maar wel veilig met meerdere airbags. Een 90 is toch wel erg basic. Ook geen Abs bijvoorbeeld, en dat is toch wel fijn in de winter...

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » di 01 dec, 2020 20:29

theun schreef:
di 01 dec, 2020 17:45
Ik zie allemaal alternatieven waarvan ik hoop dat mijn dochter die niet kiest. Naast kosten en betrouwbaarheid is er ook nog zo iets als veiligheid!

Dus ik zou altijd gaan voor een 9000/900/9-3 zonder turbo of een s60/s70 of iets dergelijks..

Desnoods een Avensis of subaru legacy. Galant of iets van dat formaat.

Maar een relatief onervaren bestuurder in een c1 of ander koekblik de snelweg op sturen... niet in ons gezin.
Heb je dat filmpje weleens gezien van die oude Volvo tank contra een moderne Renault?

Plaats reactie