Advies Saab 9-3 of 9-5

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
kww76
Geregistreerd lid

Advies Saab 9-3 of 9-5

Bericht door kww76 » di 03 nov, 2020 13:14

Hallo allemaal.

Ik ben me aan het oriënteren naar een Saab 9-3 of 9-5 op lpg, maar aangezien ik niet bekend ben met Saab hoor ik graag jullie meningen.
Het zou eentje moeten worden van bouwjaar 2000-2005 gezien de prijsstelling.
Mijn voorkeur gaat uit naar minimaal een 5 traps automaat.(ik weet niet of 6 traps al leverbaar was in die tijd)
Een automaat die lekker alert reageert zou wel fijn zijn.
Vermogen is eigenlijk hoe meer hoe beter natuurlijk, maar de vraag is eigenlijk welke motor en automaat gemakkelijk hoge kilometerstanden aankunnen op lpg.
Ik zie vaak de 1.8T 2.3T of 2.0T voorbij komen, ergens gelezen dat er verschil zit in Saab en Opel blokken?
Audio is voor mij ook belangrijk dus de vraag is of de openingen voor de luidsprekers allemaal voorbereid zijn voor het hoogste systeem met 11 luidsprekers?
Is dat voor de 9-3 en de 9-5 gelijk?
Zijn er andere redenen om voor de 9-3 of de 9-5 te kiezen?

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Advies Saab 9-3 of 9-5

Bericht door 1001760 » di 03 nov, 2020 13:30

Welkom op dit forum.
Wij hebben van beide modellen de estate versie gereden. Ook op LPG.
Ons bevalt de 9-5 beter. Net een beetje meer ruimte en net een wat beter rijgevoel voor ons, maar dat is persoonlijk.
Het lastige is een nette auto te vinden met niet al te veel kilometers.
Bedenk je dat de LPG installatie die in de auto zit ook al een aantal jaren oud is.

Je kunt ook overwegen een auto op benzine aan te schaffen.
Dan is de keuze wat ruimer en de kilometerstand niet altijd zo hoog.
Dan rij je een tijdje met de auto om te kijken of deze bevalt en of er geen rare dingen (of achterstallig onderhoud) mee zijn.
Bevalt de auto dan kun je LPG inbouwen. Ik denk dat je voor 2000-2500 euro een eind komt.
Daar kun je bij de aanschaf al rekening mee houden.
Dan heb je wel een nieuwe LPG installatie met garantie.

Kijk anders ook even in het 9-3 en 9-5 subforum.
Daar staan wel wat aankooptips:
viewtopic.php?f=18&t=11337
viewtopic.php?f=8&t=154277

kww76
Geregistreerd lid

Bericht door kww76 » di 03 nov, 2020 13:52

De aankooptips heb ik inderdaad al doorgelezen, maar specifieke info mbt lpg en weggedrag of audio staat er niet bij. Ook niet het verschil tussen de 9-3 en de 9-5 op dit vlak.
Wat ik er nu van begrijp is dat de 9-5 wat comfortabeler is en de 9-3 wat sportiever.
Ik kan beide wel waarderen maar stilte in het interieur ook wel.
Qua lpg inbouw heb je gelijk natuurlijk, het is echter wel meteen een stuk duurder als je in deze prijsklasse kijkt mocht je nog lpg in willen bouwen.
Het kan ook handig zijn als je weet dat de lpg onderdelen nog gewoon leverbaar zijn.
Keuze op benzine is nog niet eens zo gek, ze staan er al goedkoper en dan is de kilometerstand ook een stuk lager.

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » di 03 nov, 2020 14:37

kww76 schreef:
di 03 nov, 2020 13:52
De aankooptips heb ik inderdaad al doorgelezen, maar specifieke info mbt lpg en weggedrag of audio staat er niet bij. Ook niet het verschil tussen de 9-3 en de 9-5 op dit vlak.
Wat ik er nu van begrijp is dat de 9-5 wat comfortabeler is en de 9-3 wat sportiever.
Ik kan beide wel waarderen maar stilte in het interieur ook wel.
Qua lpg inbouw heb je gelijk natuurlijk, het is echter wel meteen een stuk duurder als je in deze prijsklasse kijkt mocht je nog lpg in willen bouwen.
Het kan ook handig zijn als je weet dat de lpg onderdelen nog gewoon leverbaar zijn.
Keuze op benzine is nog niet eens zo gek, ze staan er al goedkoper en dan is de kilometerstand ook een stuk lager.
Qua audio zijn de auto's totaal verschillend. een 9-3 vanaf 2002 (MY-03) heeft een optisch geluidssysteem. Dat maakt het geluidssysteem upgraden lastig en duur.. een 9-5 is qua audio traditioneler... Maar voor beide Saabs geldt dat er een groot verschil is tussen de basis installatie en de meest uitgebreide installatie.

kww76
Geregistreerd lid

Bericht door kww76 » di 03 nov, 2020 14:48

Qua audio kan er veelal wat moderner spul in gebouwd worden, maar dan is het wel handig dat het formaat voldoende groot is in alle gevallen.
Ongeacht of de basis of de duurste erin zit.
Zit er bijvoorbeeld altijd ruimte achterin voor de 6x9 speakers met mids en tweeters achterin? altijd 16 cm in de voordeuren en ook altijd ruimte voor een 10 cm centerspeaker?

Dan nog even de vraag welke motor het meest betrouwbaar is met lpg. en welke is dan de Saab en welke is dan de Opel motor.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » di 03 nov, 2020 15:09

beide types gereden op lpg. Mijn ultieme auto blijft toch wel de 9-5 aero estate bjr 2001 2002. Heerlijke ruime comfortabele auto die in rijden niet te vergelijken is met de 9-3 die bij ons ook lopen op lpg en uitermate goed bevallen. Maar ja het zijn geen 9-5 aero. Verder bij goed onderhoud zijn beide types probleemloos. Wij hebben zowel gekocht met lpg er in en zelf ook in laten bouwen. Kwestie van rekenen en wat je mooi vindt.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » di 03 nov, 2020 15:12

Zou altijd voor de 9-5 gaan, betrouwbaarste volgens mij 9-5 2.0 lpt

audio: 9-5 kon met Harman Kardon, de 9-3 met Bose, als je ze met elkaar vergelijkt klinkt de Bose als een transistor radio.

succes

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » di 03 nov, 2020 15:36

Als je de 9-3 en 9-5 tussen 2000-2005 met elkaar wil vergelijken, heb je het eigenlijk over drie auto's:
- 9-5 van 2000-2005, meestal met 4-cil 2.0 en 2.3 blokken, allemaal met turbo. Dit zijn de B205-motoren.
- 9-3 van 2000-2002, meestal met 2.0i of 2.0t motor. Heel vroege jaren volgens mij nog de B204 (Trionic 5), daarna kwam de B205 (Trionic 7). Dit is de oude 9-3, verkrijgbaar als 3D en 5D.
- 9-3 van 2003-2005, met de 1.8i, 1.8t en 2.0t motoren echt een nieuwe familie motoren. Dit is de sport sedan/estate.

Persoonlijk vind ik de 9-5 het fijnst rijden van deze drie, en het is tevens de ruimste van het stel. De oude 9-3 heeft een wat minder verfijnd onderstel, saai weggedrag, voelt wat lomper. De 9-3 vanaf 2003 rijdt een stuk prettiger vind ik, maar niet zo lekker als de 9-5.

kww76
Geregistreerd lid

Bericht door kww76 » di 03 nov, 2020 15:41

Het balletje rolt steeds meer naar de 9-5 met de 2.0T motor zo te zien.
Waar zit hem die betere wegligging/fijner rijden in?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 03 nov, 2020 17:04

9-5 is gewoon net een segment hoger dan de 9-3 en dat merk je met rijden. Is deels ook een persoonlijke voorkeur, maar in algemene zin kun je zeggen dat de meeste mensen de 9-5 beter vinden rijden dan de 9-3. Maar het belangrijkste is hoe jij ze vindt rijden, dus gewoon met beiden gaan proefrijden, het verschil ervaren en dan bepalen wat het best bij je past. 9-5 is groter en daarmee zwaarder dus zit ook hoger in de wegenbelasting.

joasdekker
Geregistreerd lid

Bericht door joasdekker » di 03 nov, 2020 17:42

Heb zowel een 9-3 OG gehad als nu een 9-5 aero estate.

De 9-3 reed wat agiler, met name in de bochten was dit merkbaar en een mindere rechtuit stabiliteit.
de9-5 aero heeft een betere wegligging, maar voelt wat lomper in de bochten. hoewel ik de 9-3 nooit als krap heb ervaren (verbazingwekkend wat er in de kofferbak ging) is de 9-5 echt een slag ruimer.
dit merk je ook voorin heel goed als je van de een in de ander stapt. de 9-5 is een stuk sneller als de 9-3 2.0 lpt. het gevoel van snelheidsbeleving was in de 9-3 dan weer groter.

waar je voorkeur naar uit gaat is persoonlijk.

groet,

Joas

KeesB
Geregistreerd lid

Bericht door KeesB » di 03 nov, 2020 18:16

Heb zelf 3x een 9-3 OG en 1x een 9-3 NG gehad, allemaal turbo. Heb nu een 2001 9-5 Aero automaat. Heerlijke auto en ook nog met Harmon Kardon geluidsinstallatie. Wegenbelasting scheelt maar weinig met de 9-3, maar wel veel ruimer.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 03 nov, 2020 18:30

kww76 schreef:
di 03 nov, 2020 13:14
Mijn voorkeur gaat uit naar minimaal een 5 traps automaat.(ik weet niet of 6 traps al leverbaar was in die tijd)
Een automaat die lekker alert reageert zou wel fijn zijn.
Deze vraagt sluit de 9-3OG van tussen 1998 en 2002 (2003 cabrio) al uit, omdat die nooit met een 5-traps automaat geleverd is. Voor de 9-5 is dit vanaf ... de eerste facelift het geval? Dat vullen de andere forummers vast even aan ...? Het model met de chromen grille kan je om die reden in ieder geval laten staan of je moet eens met een viertraps rijden en er toch tevreden mee zijn.

De juiste 9-3 voor het vergelijk is in ieder geval die vanaf 2002/2003, die als SS (SportSedan) of SE (SportEstate) bekend staat. Een heel andere auto dan de 9-3OG of de 9-5 is het in ieder geval, het is een andere generatie van Saab en je moet zelf ervaren welke je het beste past. Qua audio lopen er voor beide modellen genoeg draadjes op het forum.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » za 21 nov, 2020 22:58

Mijn 9-5 was uit september 2001. Het front was nog van voor de facelift, maar er zat al wel een 5-bak automaat in. Dat was echter wel een tussenmodel (en de mijne kwam uit Zwitserland, misschien ook nog een verschil. Normaal zat de 5-bak alleen in de 2e fase).
Ik heb nooit in een 9-3 gereden dus ik ken het verschil niet goed, maar zeker de zwaarder gemotoriseerde 9-5 (2.3 Turbo of Aero) vind ik een heerlijke reisauto met veel bagageruimte en comfort, en als je dan ook voor de AS3 audio kiest kan je de hele wereld over rijden. Ik heb het al meer dan een half miljoen kilometers gedaan, altijd op gas, altijd later laten inbouwen.
Brandstofverbruik op LPG zit tussen de 1 op 9 en de 1 op 10, met een zware rechtervoet iets minder zuinig.
Als je de keus hebt is een exemplaar met stoelverwarming altijd bijzonder prettig.

Veel succes met de keuze en veel plezier daarna

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » za 21 nov, 2020 23:21

Aanvullend, de eerste automatische 5-bakken hadden ook geen stuurflippers om mee te schakelen, later wel (standaard) dacht ik.

Plaats reactie