Welke auto zou je rijden als het geen Saab was?
-
verde900
- Donateur

Re: Welke auto zou je rijden als het geen Saab was?
En dit alles ook vanuit een vliegtuigachtergrond
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

Help me even want ik zie het verband niet tussen een 9-4 en een Subaru.Funky Dude schreef: ↑wo 06 nov, 2019 0:11Subaru's![]()
... nu snap ik ook waarom op dit forum dat van de 9-4 het meestgebruikte subforum is.
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Ik mis alleen maar de XWD, misschien sportiefHenk-Jan schreef: ↑wo 06 nov, 2019 9:38Toch is het wel eens treurig om te zien hoe succesvol Subaru is geworden met een formule die ook goed bij Saab had gepast: XWD, veilig, robust, praktisch, degelijk maar toch sportief, enigszins value for money maar niet goedkoop.
-
Henk-Jan
- Donateur

Ja, daar heb je gelijk in, misschien had ik het nog wat treffender kunnen verwoorden. Wat Saab totaal onderschat heeft is de kracht van XWD en een verhoogde rijhoogte alsook koets (lees: SUV) in voor Saab belangrijke markten (met name VS en Europa). Tegen de tijd dat de 9-3x kwam was Saab eigenlijk al te laat... Niet voor niets begon Subaru pas echt veiligheid als USP in hun marketing op te nemen (actieve en passieve veiligheid) nadat Saab definitief het hoekje om was.
Nu is Subaru wel wat goedkoper en zeker destijds minder premium, maar dat geeft alleen maar reden te denken dat Saab en Subaru beiden in hun prijsklasse met een vergelijkbare formule succesvol hadden kunnen zijn.
De 9-2x of 9-6x (niet het productiestadium gehaald) geven aan dat Saab weliswaar met dit idee heeft gespeeld, maar het niet kon omzetten.
Nu is Subaru wel wat goedkoper en zeker destijds minder premium, maar dat geeft alleen maar reden te denken dat Saab en Subaru beiden in hun prijsklasse met een vergelijkbare formule succesvol hadden kunnen zijn.
De 9-2x of 9-6x (niet het productiestadium gehaald) geven aan dat Saab weliswaar met dit idee heeft gespeeld, maar het niet kon omzetten.
-
verde900
- Donateur

GM zag daar geen geld in, er bestaat een 9000 AWD prototype, GM zag daar niets in terwijl volvo er pas later mee kwam en met de wat hogere XC modellen goed boert..
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Lijkt me wel geinig om te doen: een Subaru B9 Tribeca ombadgen naar een Saab 9-6x.
Aan de neus hoef je weinig te verbouwen, die lijkt erg op een 92/93

Aan de neus hoef je weinig te verbouwen, die lijkt erg op een 92/93
-
edwardk
- Geregistreerd lid
@Henk-jan , SAAB heeft volgens mij tot aan de jaren '80 voor op gelopen qua innovaties en heeft daarna jammerlijk de boot gemist.
En SAAB jaren lang bewindvoerders had die alleen maar bezig waren het beste uit het merk SAAB te persen wat er nog in zat zodat het ook niets meer waard was.
Het resultaat is bekend.
En SAAB jaren lang bewindvoerders had die alleen maar bezig waren het beste uit het merk SAAB te persen wat er nog in zat zodat het ook niets meer waard was.
Het resultaat is bekend.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Niet helemaal waar; de Trionic/DI-cassette was redelijk geavanceerd en saab was ook de eerste met geventileerde stoelen (in de 9-5 destijds). Daarnaast was de 9000 Aero een van de snelste saloons van zijn tijd. Ethanol was ook redelijk revolutionair, al blijkt achteraf dat ze daarbij net op het verkeerde paard hebben gewed. De technologische innovaties zijn wel wat minder geworden onder GM bewind, maar dat kun je Saab moeilijk kwalijk nemen.
-
Blacky Turbo S
- Geregistreerd lid
Ja, raar, he.martinphili schreef:tja, ik lig er niet wakker van.
Op verjaardagen hoor ik al genoeg dat mij auto eigenlijk een Opel Vectra is. Daar wen je aan en je denkt: 'ach, je weet niet beter'
En nu dus weer hetzelfde geneuzel over Modeo. Dat ding rijdt en voelt als een Jaguar. En er zit een chromen beeldje op de motorkap. Dus is het een Jaguar
Kan daar slecht tegenEn dan mag ook nog eens niet zeggen dat een Audi gewoon een heel veelnte dure Skoda of Seat is, want dat is natuurlijk niet zo.

-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Och, een 9000 is uiteindelijk een Fiat Croma....of een Lancia Thema...of een Alfa 164 
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Blacky Turbo S schreef: ↑zo 10 nov, 2019 17:38Ja, raar, he.martinphili schreef:tja, ik lig er niet wakker van.
Op verjaardagen hoor ik al genoeg dat mij auto eigenlijk een Opel Vectra is. Daar wen je aan en je denkt: 'ach, je weet niet beter'
En nu dus weer hetzelfde geneuzel over Modeo. Dat ding rijdt en voelt als een Jaguar. En er zit een chromen beeldje op de motorkap. Dus is het een JaguarKan daar slecht tegen
En dan mag ook nog eens niet zeggen dat een Audi gewoon een heel veelnte dure Skoda of Seat is, want dat is natuurlijk niet zo.![]()
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Naast de Saab rijdt ik eigenlijk alleen Volkswagen. Heb zelf nog een VW Corrado VR6 die al helemaal is aangepast (6-bak, sperdiff, koni schroefset, powerflex onderstelrubbers etc.) die zal ik ook nooig vrijwillen weg doen.
Sinds ik hem opgebouwd heb is die ook super betrouwbaar.. maar vind het jammer om deze aan woon-werk kilomters op te rijden.

Het leuke vind ik wel dat dit echt totaal anders rijdt dan de saab. deze is meer voor bochten, en de saab is toch wel een reiswagen. Hebben ze iig beide een bestaansrecht. 

-
op
- Donateur (4x)

-
gewoonikke
- Geregistreerd lid
Jammer van die porsche achtige wielen op een auto die origineel een mooiere set heeft,
verder ziet die er wel strak uit
verder ziet die er wel strak uit
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Zoals bekend rij ik voor dagelijks vervoer dat andere Zweedse merk. Niks mis mee, maar volgens mij zijn ze vergeten er een kachel in te schroeven. Om over stoelverwarming nog maar te zwijgen. Vandeweek 2x nachtvorst gehad en het duurde vanuit Soest naat Hilversum tot ruim voorbij paleis Soestdijk eer er warmte uit het dashboard kwam...
Gelukkig staat er nog ergens een 9000 Anniversary met stoelverwarming. Dan moet die maar de winterse (pekel)kilometets gaan maken...
Gelukkig staat er nog ergens een 9000 Anniversary met stoelverwarming. Dan moet die maar de winterse (pekel)kilometets gaan maken...