Op basis waar van? Er is voorlopig ruimte zat, in ieder geval in die mate dat we niet op een paar miljoen hoeven te kijken. Gaan we praten over een verdubbeling, ja. Maar waar is daar sprake van?verde900 schreef: ↑wo 07 nov, 2018 16:09er zijn vast ergens grenzen wat past.
Zoals ik al stel, in een federaal Europa is dat veel minder een zorg om in al onze voorzieningen 100% zelfvoorzienend te (willen) zijn en daarnaast ook nog eens de tweede agrarische exporteur (na de VS) in de wereld te (willen) zijn.
We doen nu wel alsof we zo dichtbevolkt en vol zijn, maar een land als Bangladesh heeft een dubbele bevolkingsdichtheid, en kent weinig hoogbouw. Nu zijn er meerdere redenen om Bangladesh niet al lichtend voorbeeld te zien (ik heb het ook met eigen ogen gezien), het gaat mij hier primair om het aantal mensen in een rivierdelta en het vermeende "vol=vol". Ruimtebeslag van wegen en infra is hier in Nederland niet het probleem. Er is gewoonweg ruimte zat, als we maar wat ruimte willen inleveren.
Hoogurbane gebieden hebben vrijwel zonder uitzondering een beter functionerend OV massa vervoerssysteem, als alternatief voor de weg, en juist door de massa heeft dat ook een beter (financieel en massa gedragen) bestaansrecht dan een trein door de onbevolkte binnenlanden van Zweden.
En het fileprobleem lossen we niet (automatisch) op als de bevolkingsgroei morgen stopt.