Gem brandstof verbruik dion stage 1 9-3 t7 2.0t handbak
-
%%123
- Geregistreerd lid
Gem brandstof verbruik dion stage 1 9-3 t7 2.0t handbak
Allen ik heb sinds een tijdje een Dion Stage 1 op mn 93 5d uit 2002. Het is een handbak 2.0t. Ik dacht eens even vergelijken welke gemiddelde waarden er gerapporteerd worden qua verbruik. Ik zit nu rond 9.0-9.2 per 100km... Ben wel iets pittiger gaan rijden. Onlangs zag ik een 9-5 station met dezelfde motor én dion tune echter met 7.4 /100 km op de SID2. Dit verschil lijkt me wel erg hoog. Iemand hier een mening bij? Slechte inspuiting wellicht? Motor pakt goed op.
-
Injectie
- Moderator
Re: Gem brandstof verbruik dion stage 1 9-3 t7 2.0t handbak
Is een beetje subjectief. kijk ook eens naar de bandenmaat bijvoorbeeld. En de rijstijl van de bestuurder.
Mijn verbruik stond op LPG op 8,6L/100km met bandenmaat 225/45-17. Nu met bandenmaat 205/50-17 sinds twee weekjes zag ik het zakken naar 8,3l/100km (Ik rij bijna 200 km per dag)
Nu is afgelopen vrijdag mijn software aangepast omdat er nog wat meer hardware modificaties zijn gedaan in de tussentijd. EN heb ik de boel gereset. De boordcomputer staat nu op 7,8L/100KM
Dit is ook te herleiden naar het krachtiger worden onderin door de modificaties die ik heb gedaan.
(Overigens rij ik een 9-5 2.0t stage custom van Dion)
Mijn verbruik stond op LPG op 8,6L/100km met bandenmaat 225/45-17. Nu met bandenmaat 205/50-17 sinds twee weekjes zag ik het zakken naar 8,3l/100km (Ik rij bijna 200 km per dag)
Nu is afgelopen vrijdag mijn software aangepast omdat er nog wat meer hardware modificaties zijn gedaan in de tussentijd. EN heb ik de boel gereset. De boordcomputer staat nu op 7,8L/100KM
Dit is ook te herleiden naar het krachtiger worden onderin door de modificaties die ik heb gedaan.
(Overigens rij ik een 9-5 2.0t stage custom van Dion)
-
DionHPT
- Geregistreerd lid
Ligt er net aan hoe je rijdt. Ik reed met mijn stage 1 T7 9-3 handbak 7,3 gemiddeld op 100 naar mijn werk heen en weer.
Als mijn vriendin met die auto reed stond het verbruik heel snel richting de 10 liter.
Wat je kan controleren zijn je luchtmassa meter en lambda sensor. Dit is relatief simpel uit te lezen met goedkope tools. Deze 2 onderdelen dragen voornamelijk zorg voor een goed verbruik in combinatie met de software. Maar ook vacuümlekkages en dergelijk dragen bij aan een verhoogd verbruik. Als ik me niet vergis heb jij laatst ook een topic geopend over verlies aan kracht en het later weer terug te hebben 'gevonden'. Misschien is het handig eens met de auto hier langs te rijden zodat we samen even naar je problematiek kunnen kijken.
Als mijn vriendin met die auto reed stond het verbruik heel snel richting de 10 liter.
Wat je kan controleren zijn je luchtmassa meter en lambda sensor. Dit is relatief simpel uit te lezen met goedkope tools. Deze 2 onderdelen dragen voornamelijk zorg voor een goed verbruik in combinatie met de software. Maar ook vacuümlekkages en dergelijk dragen bij aan een verhoogd verbruik. Als ik me niet vergis heb jij laatst ook een topic geopend over verlies aan kracht en het later weer terug te hebben 'gevonden'. Misschien is het handig eens met de auto hier langs te rijden zodat we samen even naar je problematiek kunnen kijken.
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Let heel goed op met het vergelijken van zulke verbruikscijfers, en al helemaal als je 'echt' verbruik (hoeveel liter ging er in en hoeveel kilometer heb je daarmee gereden?) gaat vergelijken met de zeer onnauwkeurige schattingen van de SID. Dat is echt appels met peren vergelijken...
-
Injectie
- Moderator
Sid kijkt geoof ik naar de laatste 2000 km. Dat is dus een lange termijn gemiddelde.
@tjoord heb jij wel de juiste bandenmaat geprogrammeerd? Dit heeft ook invloed op je sid informatie.
@tjoord heb jij wel de juiste bandenmaat geprogrammeerd? Dit heeft ook invloed op je sid informatie.
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Ja, maar als je gaat vergelijken met cijfers op andermans' SID, zijn er zoveel factoren die de cijfers kunnen vervuilen... Sowieso de bandenmaat, maar ook rijstijl, rittengedrag ("Ik rij rustig, en best veel buiten de bebouwde kom."/ hoe subjectief wil je het hebben?). Daarnaast airco? stoelverwarming? automaat? En de SID blijft aan de optimistische kant.
De meest betrouwbare methode om verbruik te meten blijft het daadwerkelijke aantal liters op de daadwerkelijk gereden kilometers over een wat langere periode/afstand.
De meest betrouwbare methode om verbruik te meten blijft het daadwerkelijke aantal liters op de daadwerkelijk gereden kilometers over een wat langere periode/afstand.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

TRUE! Tot nu toe al mijn SAAB's zitten/zaten er ver naast met hun SID cijfers, getuned en ongetuned. Minimaal 0.5 liter afwijking, meestal meer...Tjøørd schreef:... En de SID blijft aan de optimistische kant.
Dus SID zeg 6.0 liter op 100 km (voor de TTiD), in werkelijkheid is het 6,5. En dit is bij iedere tankbeurt, dus ik doe altijd getankte liters en km's bijhouden voor reële verbruiksgetallen.
-
Christiaan94
- Donateur

Ik reed met m'n 9-5 stage 3 altijd tussen de 7.5 en 8 liter per honderd kilometer. De nieuwe eigenaar komt amper onder de 9. Rijstijl is alles!
-
600aparth
- Geregistreerd lid
De rijstijl, maar ook de omstandigheden zijn maatbepalend voor het werkelijke verbruik.
Voorbeeld, rij ik 's ochtends vanuit Brabant naar Rotterdam is 100 km/u meer normaal dan uitzonderlijk. Je kunt soms best harder, maar binnen een km afstand moet je weer vol aan de ankers hangen.
Dus rij ik met de 9-5 3.0tV6 Dion-stage1 (euro95) netjes en rustig rond de 100 met een gemiddeld verbruik van 7,1ltr/100km op de snelweg en komt SID met een eindscore van 7,6ltr/100km na de beperkte stadse kilometers over de Laan van Zuid.
S' middags naar huis begint het rustig vanwege de drukte en vele verkeerslichten, maar ben ik de Moerdijk over en draai het 130kmzone gebied op de A17 in
, gaat de S-stand aan en het gas er flink op......
om uiteindelijk thuis te eindigen op 9,3ltr/100km. 
LEKKER
.....alle stress van je aftrappen en geweldig HEERLIJK de V6 te horen grommen uit z'n PM handmade RVS uitlaat. 
Voorbeeld, rij ik 's ochtends vanuit Brabant naar Rotterdam is 100 km/u meer normaal dan uitzonderlijk. Je kunt soms best harder, maar binnen een km afstand moet je weer vol aan de ankers hangen.
Dus rij ik met de 9-5 3.0tV6 Dion-stage1 (euro95) netjes en rustig rond de 100 met een gemiddeld verbruik van 7,1ltr/100km op de snelweg en komt SID met een eindscore van 7,6ltr/100km na de beperkte stadse kilometers over de Laan van Zuid.
S' middags naar huis begint het rustig vanwege de drukte en vele verkeerslichten, maar ben ik de Moerdijk over en draai het 130kmzone gebied op de A17 in
LEKKER
-
%%123
- Geregistreerd lid
Gisteren even bij Colin en Dion geweest voor onderhoud. Er zat een vettige aanslag op de luchtmasss meter. Dion heeft m schoongemaakt. Powerverloop is nu ook anders na software update en onderhoud. Had eerder meer boost... dwz wellicht teveel. En dan dus ook hoger verbruik. Anyway, zie nu ineens wel lagere waarden op de sid. 7.4 is haalbaar nu op de snelweg.
-
J.vandermeulen
- Donateur

Vanmiddag in Mofrika octaan 98 getankt. Op de terugweg met 80 km p/u en kap los stond de sid ineens op 6 liter per 100 km. De peut scheelt kennelijk dus ook nogal wat. Je tankt in Vreden voor een daalder octaan 98 en ik heb het idee dat het prijsverschil van 8 cent met octaan 95 behoorlijk uit kan.
Prestatieverschil nog niet gemerkt maar het verschil voor en na tuning door Dion natuurlijk des te meer.
Prestatieverschil nog niet gemerkt maar het verschil voor en na tuning door Dion natuurlijk des te meer.
-
keesvanputten
- Geregistreerd lid
Met mijn wijlen 9-3 tankte ik in Duitsland bij Aral of Shell altijd Ron102/103. Minder missfires. Golgens de SID een lager brandstofverbruik, maar in de praktijk fractioneel.
E85 was trouwens nog beter, niet alleen qua vermogen maar ook het oppakken vanaf lagere toeren. Jammer dat je het eigenlijk nergens meer kan tanken. En E85 was in de praktijk ook vaak max E70.
En nu... nu rijd ik in een i-tje met gevoelsmatig 75 pk
E85 was trouwens nog beter, niet alleen qua vermogen maar ook het oppakken vanaf lagere toeren. Jammer dat je het eigenlijk nergens meer kan tanken. En E85 was in de praktijk ook vaak max E70.
En nu... nu rijd ik in een i-tje met gevoelsmatig 75 pk
-
sparcie
- Geregistreerd lid
Is Firezone bekend?
Is een self-service pomp zonder shop en zitten door het hele land.
Als je daar langs rijdt, kijk dan eens naar de pistolen of er naast een groene en een zwarte ook een oranje geholsterd is aan een zuil.
Dat is 102 octaan.
http://www.firezone.nl/locaties
Heb geen aandelen.
Is een self-service pomp zonder shop en zitten door het hele land.
Als je daar langs rijdt, kijk dan eens naar de pistolen of er naast een groene en een zwarte ook een oranje geholsterd is aan een zuil.
Dat is 102 octaan.
http://www.firezone.nl/locaties
Heb geen aandelen.
-
Daimster
- Donateur (2x)

Die van mij rijdt 9.3 op 100 liter bij 170 km/u.
-
a3426rage
- Geregistreerd lid
Inmiddels rij ik niet meer met stage1 rond *kuch stage6 maar naar he het monteren van een grotere turbo ben ik van 10.6 Liter op de 100km naar 9,5 gegaan. Ik denk dat het van teveel dingen afhankelijk is denk ook aan je wiellagers, remmen, heb je een spoiler ga zo maar door.