Welke Saab het beste voor tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
DionHPT
Geregistreerd lid

Re: Welke Saab het beste voor tuning

Bericht door DionHPT » ma 22 aug, 2016 0:29

marcohgd schreef:Het moet natuurlijk allemaal heel blijven. Over een tijdje wil ik dan wel met een grotere turbo, andere injectoren enzo gaan rijden.

Die standaard 150 pk vind ik wel een beetje matig xD

Sent from my iPhone using Tapatalk
Begrijpelijk.

Maar kies dan voor een T5 motor als je graag dit soort zaken wil gaan doen.

Met een leuke turbo, setje injectoren en een downpipe ben je dan op motorisch vlak een heel eind!

Met een T7 limiteer je jezelf met een normaal budget op rond de 310 pk.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Welke Saab het beste voor tuning

Bericht door Tubbe » ma 22 aug, 2016 18:53

marcohgd schreef:Hoeveel vermogen kun je uit een B204E halen met alleen software
schreef:Maar kies dan voor een T5 motor als je graag dit soort zaken wil gaan doen.
We hebben het al over een T5 hier.....

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » ma 22 aug, 2016 18:57

Antwoord is 154pk want er moet een apc klep bij.

Met apc klep (voorkeur voor t7) ga je naar zon 230 pk en 340 nm

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 23 aug, 2016 15:34

ReneOkey schreef:...Ik hou ervan om met oudere goedkopere auto's te rijden, lekker geen zorgen maken over krassen ed. Inmiddels rijd ik met veel genot al een paar jaar (wat voor mij erg lang is) in een Volvo V40 1.9tdi rond. Helaas zijn de tuning mogelijkheden van deze auto minimaal, misschien 10 of 20 pk erbij maar daarna moet de koppeling en eigenlijk ook de versnellingsbak vervangen worden, en zelfs dan is er niet veel meer uit te halen. Voor deze Volvo had ik een Opel Astra F 1.7tdi, daar heb ik veel lol mee gehad, uiteindelijk tot 1.5 bar gekregen met originele turbo.
Ik zie alleen diesels, wil je weer een diesel gaan rijden, want benzine is toch zo veel leuker :mrgreen:
ReneOkey schreef: Mijn vraag is naar welk model kan ik het beste op zoek gaan?
- 9-3 of 9-5 bijvoorbeeld ?
- voor 2002 of na 2002 ? (of is de turbodruk bij allebei elektronisch gereguleerd?)
- moet ik op zoek naar een specifieke motorcode of naar modellen met een specifieke turbo ?
- 1.8 2.0 of 2.3 ?
- Enz.

Kortom welk model zou jij kiezen als lekker wil tunen zonder een hypotheek af te sluiten?
Mijn enige eisen zijn een trekhaak en airco.
Tegenvraag. Wat versta je onder "lekker tunen"? Alleen software? Of mag er ook wat hardware meegenomen worden.

Tot iets over de 300pk kun je de internals standaard laten voor alle (benzine) versies met turbo, en is het op zich "leuk" tunen (vind ik).

Wil je richting de 350 pk of daarboven uitkomen en wil je dat met stock internals doen, dan moet je op zoek naar een wagen met de B2x4 serie blokken. De 9000's of als je het mij vraagt een handbak 9-3 met T5 aanturing. Dus een 9-3 van MY00 of daarvoor (niet VIggen). De B2x4 serie motoren zijn voorzien van vrij stevig uitgevoerde zuigers en zijn daardoor met relatief weinig aanpassingen leuke vermogens monsters van te maken. Da's nog leuker tunen :D

Aan de andere kant is een nieuwere 9-3 OG of 9-5 (dus met de B2x5 serie motoren, met lichtere zuigers) ook goed van zwaardere zuigers te voorzien. Blok op zich is sterk genoeg. Dan is die 300 & nogwat pk grens ook voor de T7 setups met de B2x5 motorisering niet meer relevant.

En zelfs de "latere" 9-3II met de "Opel" blokken zijn nog vrij probleemloos te kietelen naar waardes rond de 300 pk, maar daarna moeten die ook naar andere zuigers.

Dus mijn hoofdvraag blijft, wat is je doel, wat versta je onder lekker tunen? Niet alleen qua pk's en nm's maar ook qua gebruik. Dan kun je daarbij een leuke setup samenstellen. Wellicht vind je een leuke software update al ruim voldoende. Die brengen je doorgaans ook al ruim boven de 200 pk, afhankelijk van je setup.

ReneOkey
Geregistreerd lid

Bericht door ReneOkey » do 25 aug, 2016 15:46

wackywim schreef:Tot welk vermogen en budget wil je gaan?
Tubbe schreef:[]Of anders: tot welk budget van je vermogen wil je gaan :-)
Tsja, wat zal ik zeggen, ik denk dat ik voor 1000 euro de aanschaf wel voor elkaar krijg. En dan misschien nog eens 1000 euro voor het upgraden ofzo? Meer dan dat dan is voor mij de sport eraf. Ik bedenk me net trouwens dat ik waarschijnlijk ook een setje strakkere veren en/of dempers wil hebben. Ze zien er van een afstandje redelijk sompig uit die saab's :P. Moet ik wel zeggen dat ik een beetje verwend ben door die Volvo, die ligt verrassend strak op de weg. Dus dat komt dan ook uit die duizend euro.
evo schreef:Ik zie alleen diesels, wil je weer een diesel gaan rijden, want benzine is toch zo veel leuker :mrgreen:
Haha ja klopt, vanwege de vele kilometers en vaak een aanhangwagen aan de haak rij ik al een tijdje diesel. Maar aangezien ik een stuk minder ben gaan rijden en nu rond het break even point hang kan ik net zo goed voor benzine kiezen en dan inderdaad zo als je zegt veel meer lol hebben.
evo schreef:Tegenvraag. Wat versta je onder "lekker tunen"? Alleen software? Of mag er ook wat hardware meegenomen worden.

Tot iets over de 300pk kun je de internals standaard laten voor alle (benzine) versies met turbo, en is het op zich "leuk" tunen (vind ik).

Wil je richting de 350 pk of daarboven uitkomen en wil je dat met stock internals doen, dan moet je op zoek naar een wagen met de B2x4 serie blokken. De 9000's of als je het mij vraagt een handbak 9-3 met T5 aanturing. Dus een 9-3 van MY00 of daarvoor (niet VIggen). De B2x4 serie motoren zijn voorzien van vrij stevig uitgevoerde zuigers en zijn daardoor met relatief weinig aanpassingen leuke vermogens monsters van te maken. Da's nog leuker tunen :D

Aan de andere kant is een nieuwere 9-3 OG of 9-5 (dus met de B2x5 serie motoren, met lichtere zuigers) ook goed van zwaardere zuigers te voorzien. Blok op zich is sterk genoeg. Dan is die 300 & nogwat pk grens ook voor de T7 setups met de B2x5 motorisering niet meer relevant.

En zelfs de "latere" 9-3II met de "Opel" blokken zijn nog vrij probleemloos te kietelen naar waardes rond de 300 pk, maar daarna moeten die ook naar andere zuigers.

Dus mijn hoofdvraag blijft, wat is je doel, wat versta je onder lekker tunen? Niet alleen qua pk's en nm's maar ook qua gebruik. Dan kun je daarbij een leuke setup samenstellen. Wellicht vind je een leuke software update al ruim voldoende. Die brengen je doorgaans ook al ruim boven de 200 pk, afhankelijk van je setup.
Goeie vraag, daar had ik in mijn OP duidelijker over kunnen zijn.
Ik vind het tunen leuk zolang de wagen ook bruikbaar blijft in het normale leven. Dus een opstelling waarbij de turbo pas bij de 5000 toeren begint en er dan belachelijk veel vermogen eruit trapt heb ik geen zak aan, liever heb met lage toeren die duw al in mijn rug.

Ik vind het leuk als ik daadwerkelijk zelf nog wat kan doen, ipv dat alles elektronisch zo dichtgetimmerd zit dat alles door een "dealer" gedaan moet worden. Wat ik zo lees over de Trionic 5 is er veel documentatie en software voor beschikbaar. Flashbaar via de canbus, een hele tool suite, ziet er cool uit. Maar uiteindelijk zal een ritje naar een tuner waarschijnlijk onvermijdelijk zijn, ik lees dat er op het dit forum ook een paar actief zijn.

Ik denk inderdaad dat 300PK een mooi streven is als ik het zo lees. Want als ik het goed begrijp is dat met alleen software te doen? En zou dan een andere downpipe voor minder lag kunnen zorgen? Daar ben ik eigenlijk niet zo bekend mee.

Dus kortom, even een tussentijdse samenvatting. Dus voor 300PK als doel maakt het niet uit of ik een T5 of T7 aansturing, B2x4 of B2x5 motor kies? Is de 1 misschien nog fysiek en/of elektronisch makkelijker aan te werken dan de ander of is het gewoon om het even?

a3426rage
Geregistreerd lid

Bericht door a3426rage » do 25 aug, 2016 15:51

Bij zowel een t5 als t7, b202, b204 of b205 zal je wel wat hardware matige aanpassingen moeten doen en is het dus niet alleen de software.

Software ; tussen de 225 en 240pk
TD04 15t erop + downpipe kan je met een beetje goed zoeken voor een euro of 500 wel regelen, hierna zal je vermogen rond de 265 uitkomen.

Intercooler + 19/20T en injectoren zal het totaal richting de 300 sturen.

ReneOkey
Geregistreerd lid

Bericht door ReneOkey » do 25 aug, 2016 16:01

Oke, bedankt.

Hebben deze motoren standaard geen intercooler, of doel je op een upgrade?

a3426rage
Geregistreerd lid

Bericht door a3426rage » do 25 aug, 2016 16:08

Hebben ze wel, echter is een goede upgrade deze (link) van DO88, je zou eventueel als goedkoper alternatief een T7 crossflow kunnen pakken.

http://www.jendvandenbosch.nl/intercool ... 83552.html" onclick="window.open(this.href);return false;

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 25 aug, 2016 17:28

Een 9000 kan met de standaard turbo, intercooler en injectoren richting de 270pk, naast software als enige hardware upgrade een dikkere downpipe nodig. Die laatste wel is redelijk aan de prijs, of je moet zelf gaan bakken en braden.

En natuurlijk ga je altijd andere dingen tegenkomen als een brakke benzinepomp die op z'n eind blijkt te lopen, versleten koppeling, bov of actuator die dat allemaal net niet meer trekt etc etc... 1000 euro is zo weg

wackywim
Geregistreerd lid

Bericht door wackywim » do 25 aug, 2016 17:46

Dus voor max 2000 euro een auto met strak onderstel en een vermogen van ongeveer 300 pk. Moet het ook betrouwbaar zijn?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 25 aug, 2016 19:13

Als je een Volvo V40 strak vindt rijden, kun je gewoon prima een standaard nieuw Aero-onderstel onder een 9000 of 9-5 zetten. De gezapige bakken waar je aan refereerde hebben waarschijnlijk een versleten onderstel dat allang vervangen had moeten worden.

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » do 08 sep, 2016 22:12

wackywim schreef:Dus voor max 2000 euro een auto met strak onderstel en een vermogen van ongeveer 300 pk. Moet het ook betrouwbaar zijn?
Same thinking here.
Voor 2000 euro een auto én 300 pk eruit persen, wellicht lukt het. Vooral als de onderhoudskosten die daarna gaan komen (financieel) niet van belang zijn.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » za 10 sep, 2016 8:38

Ik gok dat het wel kan maar je dan moet beknibbelen op het juist uitvoeren ergens van. Intercooler 9-3 is 380 euro, 19t zit op 500 a 700 euro ergens... 3 inch dp op 420 euro... dan heb je hem nog niet eens getuned, geen viggen koppeling, geen remmen en geen onderstel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 10 sep, 2016 11:09

en dat is dan relatief nog goedkoop want het moet er allemaal nog en als je dat niet zelf lukt... .
Je hebt nu wel een reeeler kostenplaatje in elk geval. En alles kan goedkoper 2e handser maar dat is soms ook duurkoop omdat
je sneller dingen verslijt.
oh ja: bov, 3 bar mapsensor, sili slangen... enz enz

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 10 sep, 2016 12:41

Zou zeggen wil je goedkoop.
zoek de goedkoopste turbo, zet een een paar extra trekveren aan de wastgate en zie hoe lang je er plezier van hebt :D

Zoek vast een volgend exemplaar en je hebt dan gelijk een opvolger en de oude als donor

Plaats reactie