Is dit wat td04 met 20tje

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Is dit wat td04 met 20tje

Bericht door Sebusta » wo 04 mar, 2015 13:40

Heb inderdaad T5 Niels. Anders konden we samen aan een goede tune werken. T5 is wat dat betreft een stuk makkelijker met tunen. En voordeel dat je onderblok genoeg pk aankan.
Jammer is dat er geen optie voor biopower is. Dat is het enige gemis aan T5.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 04 mar, 2015 13:46

Ja, daarom laat ik ook door Mink en custom blok bouwen die het aankan :-P+
Biopower is inderdaad geweldig, en persoonlijk vind ik de TCS ook fijn. En de open SID natuurlijk.
Jammer dat wij niet kunnen optrekken in een tune, die T5 en T7 tunes zijn echt wezenlijk anders :(

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » wo 04 mar, 2015 16:22

AlexJ schreef:Wat voor nare verhalen? Klinkt als broodje aap / Chinese meuk, of wat?
Nee geen broodje aap verhalen. Ik heb toen der tyd heel veel gelezen op Aussie Foroms en gezocht naar deze turbo en ja het komt uit Japan maar de onderdelen weer niet allemaal.
Maar de beste jongens daar kwamen rond de 340 a 400 pk op testbanken. Alleen schijnt het tubinewiel nog wel eens uit elkaar te spatten als je verder wil dan 400pk.

Ik heb niks tegen deze turbo of zo hoor mooi ding voor de prijs. Heb het immers hier ook zelf aangehaald dit topic. Kinugawa staat in japen bekent als een goed product voor zijn prijs onder de evo/subaru/honda tuners.
Dus ik ben echt wel heel benieuwd hoe deze turbo het op een saab gaat doen :D

groeten

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » wo 04 mar, 2015 16:27

900 t8 schreef:
AlexJ schreef:Wat voor nare verhalen? Klinkt als broodje aap / Chinese meuk, of wat?
Nee geen broodje aap verhalen. Ik heb toen der tyd heel veel gelezen op Aussie Foroms en gezocht naar deze turbo en ja het komt uit Japan maar de onderdelen weer niet allemaal.
Maar de beste jongens daar kwamen rond de 340 a 400 pk op testbanken. Alleen schijnt het tubinewiel nog wel eens uit elkaar te spatten als je verder wil dan 400pk. Maar misschien is daar allang weer een oplossing voor gevonden door Kinugawa .Het is immers al een tydje geleden en dat bedrijf zal ook wel niet stil staan.

Ik heb niks tegen deze turbo of zo hoor mooi ding voor de prijs. Heb het immers hier ook zelf aangehaald dit topic. Kinugawa staat in japen bekent als een goed product voor zijn prijs onder de evo/subaru/honda tuners.
Dus ik ben echt wel heel benieuwd hoe deze turbo het op een saab gaat doen :D

Maar neem deze info wel ff mee in tuning als je boven de 350pk gaat.

groeten

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 04 mar, 2015 16:57

[quote="900 t8"]Maar neem deze info wel ff mee in tuning als je boven de 350pk gaat.[quote]

Ik zal je op de hoogte houden, als ik eind volgende maand op de rollerbank sta met mijn 20T en een planning van een tune op 400pk/450Nm :lol: Dan komen wij er snel genoeg achter of het turbinewiel uit elkaar spat ;) Ik vind 400pk wel erg weinig om een turbinewiel uit elkaar te laten spatten. En als ik eerlijk ben, dan zal dat denk ik komen doordat die jongens de EGT's niet in de gaten houden. Als je >950 ~ 1000°c gaat voor langere tijd met je EGT, ja, dan gaat een turbinewiel vanzelf dood. Daarom denk ik nog steeds; slechte thuistune. Er zijn legio 19T's (compressorwiel, inlaatzijde) die richting de 400pk gaan en die maken gebruik van hetzelfde turbinewiel (uitlaatzijde). Dan heb je nog het volgende punt: Hoeveel bladen had het turbinewiel en hoe groot was het huis? Een 20T op een 12 blad huis 5cm² gaat inderdaad stuk. Te veel snelheid, te hoge temperaturen, te veel blader. Een 7cm² huis met een 9 blads turbinewiel is al een heel ander spelletje, en als je de tune dan ook nog zo maakt dat die netjes opbouwt moet die het gewoon aan kunnen.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 04 mar, 2015 18:36

Mooie cijfers Niels! Op benzine?

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 04 mar, 2015 18:39

E85 :-P+
Benzine is alleen een escape als ik echt vergeet ergens E85 te tanken :roll:

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » wo 04 mar, 2015 19:16

Niels83 schreef:E85 :-P+
Benzine is alleen een escape als ik echt vergeet ergens E85 te tanken :roll:
+1

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 04 mar, 2015 19:36

Goeie insteek! Maar ik neem aan dat je hem ook gaat finetunen op benzine? Of niet?
(reden van de vraag; reuze benieuwd naar prestaties op benzine ivgl met mijn 19t)

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » do 05 mar, 2015 3:43

Niels83 schreef:
900 t8 schreef:Maar neem deze info wel ff mee in tuning als je boven de 350pk gaat.

Ik zal je op de hoogte houden, als ik eind volgende maand op de rollerbank sta met mijn 20T en een planning van een tune op 400pk/450Nm :lol: Dan komen wij er snel genoeg achter of het turbinewiel uit elkaar spat ;) Ik vind 400pk wel erg weinig om een turbinewiel uit elkaar te laten spatten. En als ik eerlijk ben, dan zal dat denk ik komen doordat die jongens de EGT's niet in de gaten houden. Als je >950 ~ 1000°c gaat voor langere tijd met je EGT, ja, dan gaat een turbinewiel vanzelf dood. Daarom denk ik nog steeds; slechte thuistune. Er zijn legio 19T's (compressorwiel, inlaatzijde) die richting de 400pk gaan en die maken gebruik van hetzelfde turbinewiel (uitlaatzijde). Dan heb je nog het volgende punt: Hoeveel bladen had het turbinewiel en hoe groot was het huis? Een 20T op een 12 blad huis 5cm² gaat inderdaad stuk. Te veel snelheid, te hoge temperaturen, te veel blader. Een 7cm² huis met een 9 blads turbinewiel is al een heel ander spelletje, en als je de tune dan ook nog zo maakt dat die netjes opbouwt moet die het gewoon aan kunnen.
Je doet nu precies wat ik maanden geleden in gedachten had :wink:

Berichtdoor 900 t8 » ma 30 dec, 2013 21:40
mooie plaatjes en verhalen :D

Wat hier dus dan duidelijk naar voren komt is.Dat het turbinehuis met waste gate simpel weg te klein is.Want met exturnal waste gate is het wel binnen de perken te houden(kwa spikes ed). :idea:
Verder kunnen we dan ook stellen dat een 2 liter er dan minder last van zal moeten hebben als een 2.3liter die bij lager toeren al al meer volume verpompt .
Dus de 19t is bij een 2 liter ,beter onder controle te houden als een 2.3.
Dan kunnen we dus ook stellen dat een 7# beter is dan een 6# en dat een 9-blad turbine best een goede keus kan/zal zijn.(heeft niemand hier nog getest toch?)
Een waste gate doorlaat vergroten wat Maarten zegt.Is ook niet verkeerd daar heb ook aantal stukken op forums van gelezen.Maar moet je dan nog iets aanpassen aan de flapper?

Maar hoeveel bar waste gate actuator moet je dan gebruiken.?

En komen we op het volgende punt... wie heeft het moeilijker.. de t7ecu of t5ecu met het inregelen van drukken? of geen verschil?Want wie draait allemaal er op t7 met de grotere tdo4-tjes??

Hij blijft leuk dus:
http://www.ebay.com.au/itm/Turbo-Upgrad" onclick="window.open(this.href);return false; ... 1223737439

Alleen jij hebt het gekocht en gaat het testen :D :D :wink: Dus hell yehh!! ik ben benieuwd wat je er uit gaat persen :P :O:

Succes!!

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » do 05 mar, 2015 9:35

900 t8 schreef:Wat hier dus dan duidelijk naar voren komt is.Dat het turbinehuis met waste gate simpel weg te klein is.Want met exturnal waste gate is het wel binnen de perken te houden(kwa spikes ed). :idea:
Die spikes kan je ook prima binnen de perken houden met de combinatie van je baseboost (veer in je actuator, moet deze wel verstelbaar zijn), je PID controlers (T7), je APC aansturing en je boostcal. Maar zoals je ziet, al die variabelen (ik noem er nog maar 6) zijn van invloed op die wastegate en als je dus prutst met je tuning, dan maak je het gemakkelijk stuk met een grotere turbo ;)
900 t8 schreef:Verder kunnen we dan ook stellen dat een 2 liter er dan minder last van zal moeten hebben als een 2.3liter die bij lager toeren al al meer volume verpompt . Dus de 19t is bij een 2 liter ,beter onder controle te houden als een 2.3.
Dit komt door de geometrie, de drijfstangen van een 2.3 zijn 153mm en van de 2.0 T7 159mm. Maar dat merk je pas in de hoge toeren.
900 t8 schreef:Dan kunnen we dus ook stellen dat een 7# beter is dan een 6# en dat een 9-blad turbine best een goede keus kan/zal zijn.(heeft niemand hier nog getest toch?) Een waste gate doorlaat vergroten wat Maarten zegt.Is ook niet verkeerd daar heb ook aantal stukken op forums van gelezen.Maar moet je dan nog iets aanpassen aan de flapper? Maar hoeveel bar waste gate actuator moet je dan gebruiken?
Een wastegategat vergroten op een kleine turbo als een TD04 is echt niet nodig als je gewoon goed je tune bouwt en een intelligente baseboost kiest. Ik heb een 0.8bar veer in mijn actuator zitten, omdat ik nog aan het opbouwen ben. Evo rijdt bijvoorbeeld met een 1.2bar base boost.
900 t8 schreef:En komen we op het volgende punt... wie heeft het moeilijker.. de t7ecu of t5ecu met het inregelen van drukken? of geen verschil?Want wie draait allemaal er op t7 met de grotere tdo4-tjes??
Inleren is maar zéér beperkt en afhankelijk van je base boost. Hoe groter die is, hoe later je APC zal ingrijpen. Zolang de druk via je systeem kleiner is dan de veer in je actuator doet je ECU niets, of in ieder geval; kan die niets doen. Eigenlijk is de enige echt goede manier live mappen en tunen. Ik zou niet uitgaan van een lerend gedrag van je ECU. Het is zeker niet zo, dat als je maar lang genoeg wacht, het vanzelf wel recht trekt.
900 t8 schreef:Alleen jij hebt het gekocht en gaat het testen :D :D :wink: Dus hell yehh!! ik ben benieuwd wat je er uit gaat persen :P :O:
Yes. Ik maak nu een veilige benzinemap (318pk), waar ik altijd op kan terugvallen als er geen E85 is, daarna ga ik die uitbouwen naar een mooie E85 map die ik richting de 400pk wil gaan trekken. We zullen zien wat het wordt, maar voor het überhaupt oké is zal wel een aantal maanden duren. Voor het perfect is... nooit :P Je blijft bezig.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 05 mar, 2015 10:00

Dat "inleren" ben je toch ook kwijt zodra je de accu los hebt?

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » do 05 mar, 2015 10:24

Ja, iemand moet mij maar corrigeren als ik onzin zeg, maar volgens mij staat ingeleerd gedrag inderdaad gealloceerd in een spanningafhankelijk blok, waardoor je inderdaad die gegevens kwijt raakt bij loskoppelen van de ecu of bij een lege accu. Daarom is zorgvuldig tunen gewoon altijd de juiste weg om te bewandelen.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 05 mar, 2015 10:30

Klopt. Dat 'inleren' gaat over de marges die de ECU beheert. Een hoop parameters kennen boven- en ondermarges. Sommige daarvan zijn instelbaar, andere niet of nauwelijks. Deze marges heb je juist om te kunnen reageren op veranderende omstandigheden. Denk aan verschil in luchttemperaturen, verschil in luchtdruk, verschil in brandstofkwaliteit, achteruitgang van bougies etc. Je wilt die adaptiewaarden dus niet gaan gebruiken om tot juiste instellingen te komen, omdat je dan alle marges verliest voor wanneer het echt nodig is.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » do 05 mar, 2015 11:38

AlexJ schreef:Goeie insteek! Maar ik neem aan dat je hem ook gaat finetunen op benzine? Of niet?
(reden van de vraag; reuze benieuwd naar prestaties op benzine ivgl met mijn 19t)
Nope. Ik ben nu een open bin aan het live-mappen voor RON98. Maar die zet ik op 318pk/435Nm en dat wordt mijn 'veilige' escape en dan heb ik een perfecte tune dat mijn huidige zwakke blok aankan. Daarna ga ik die uitbouwen naar de E85 die richting de 400pk moet, wanneer mijn sterke blok er klaar voor is. Ik heb op zich weinig interesse in benzine, dus wil daar ook zo min mogelijk tijd in steken.

Plaats reactie