900 NG 1995: 2 Din inbouwen + audio upgrade

1993-2002
Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 900 NG 1995: 2 Din inbouwen + audio upgrade

Bericht door Koppelbaas » vr 20 jun, 2014 17:20

Vanmiddag het deurpaneel er maar eens afgehaald. Na alle verhalen hierover gelezen te hebben viel dit eigenlijk reuze mee (wellicht is terugplaatsen lastiger :-P+ )
En dan nu een foto van de boosdoener: orginele Saab speakers van 19 jaar oud. Foamranden zijn compleet vergaan.
Afbeelding

Gelukkig geen roestplekken aan de binnenkant van de deur. Bestelling van de speakers nog niet binnen, dus nog even wachten...

En voor wie originele saabspeakers wil: ze zijn gratis af te halen :D

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » wo 25 jun, 2014 21:34

Bezig met het aansluiten van de nieuwe speakers. Het hele bedradingschema (handig voor de juist + en -) staat hier http://www.saabdocs.com/Dutch/instructi ... 1754nl.pdf
De nieuwe speakers passen net niet binnen de opstaande rand van de bestaande adapters, deze rand met de dremel verwijderd. Speakers passen nu, morgen aansluiten.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 26 jun, 2014 11:43

Zorg dat ze goed aansluiten op de deur / foam. Ik heb zelf gebruik gemaakt gemaakt van speakerringen en met kit alles luchtdicht gemaakt. Hielp wel qua geluid (deed het pas bij 2e poging, toen ik ook gelijk dempingsmatten in deur heb geplaatst).

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » do 26 jun, 2014 11:54

Hoe bedoel je luchtdicht maken met kit? De speakers die er uit kwamen hadden een opstaande schuimrand en deze heb ik bewaard en wil je ze weer terugplaatsen (zie foto hierboven).
Het deurpaneel is uiteindelijk toch 'open' en wordt afgedekt door het interieurpaneel en wat schuimvellen?
Hoeveel dempingsmatten heb je gebruikt? Ook aan de buitenkant van de binnenkant gepakt? en ook tegen de interieurdelen?

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 26 jun, 2014 14:25

Afbeelding

Afbeelding[/url]

speakers zitten bij mij met dat dempingsspul in de zwarte ring, en de zwarte ring op het metaal van de deur met kit.
Dit zodat de lucht van achter de speaker daar achter blijft. beetje lastig uit te leggen.
hoeveelheid dempingsmat viel reuze mee, gewoon goedkoop bouwmarkt spul op grootste gedeelte van de deur.
5- 10 minuten werk (als paneel er al af is). En scheelt een hele hoop! (opletten op raam, dat die nog kan zakken)

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » do 26 jun, 2014 14:35

Een foto zegt meer dan 100 woorden :D
Ik heb bitumenvellen ipv dempingsschuim gebruikt.

Gerard1978
Geregistreerd lid

Bericht door Gerard1978 » do 26 jun, 2014 15:54

Ik heb ook bitumenvellen gebruikt (die van 3 euro p/s ofzo) Ik heb de bestuurders-kant gedaan (binnenkant van het buitenste gedeelte) maar merkte niet echt heel veel verschil moet ik zeggen... passagierskant heb ik dus ook nog even geen zin in gehad.
Merk jij veel verbetering?

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 26 jun, 2014 20:46

Ja! Alleen al met de deur dichtgooien! Heel duidelijk een veel zwaardere 'poef', veel minder blikkerig (en dan is het standaard al weinig blikkerig vergeleken met de meeste auto's). Ik denk dat het ook afhangt van het formaat speaker en hoe deze wordt aangestuurd. Ik heb er 16,5cm woofers in zitten waar flink wat bas op wordt losgelaten via een aparte versterker, en het verschil met demping is goed merkbaar (en het is nog niet eens bitumen!)

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » zo 29 jun, 2014 20:44

De speakers zitten er in, panelen er weer op. In mn enthousiasme vergeten foto's te maken. Klinkt al meteen stuk beter maar moet geluid nog afstellen op de versterker, nu beetje uit balans. En natuurlijk nog de luidsprekers achter monteren...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 29 jun, 2014 21:25

Mooie upgrade zo.
die bitumenplaten vond ik echt het verschil maken,
ik heb 2 saabs, 1 met en 1 zonder zodat je het verschil duidelijk kunt vergelijken.
Ook met die achterspeakers: ik vind het wel toegevoegde kwaliteit.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 29 jun, 2014 21:33

Radio mooi passend zeg, complimenten. Ik ben jaloers.
Heb nog wel een deurgreep voor je.
zilver, zwart, grijs of standaard?
Heb alleen voorgreep, dus nopjes afvijlen als ie achter moet.

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » zo 07 sep, 2014 19:46

Vandaag weer verder gegaan met mijn audio project. Eerst de microfoon van de handsfree aangesloten aangelegd en aangesloten. Zo gebeurd.
De achterste speakers waren nog rechtstreeks op de headunit aangesloten (net als de tweeters voor). De draden van de achterste speakers nu op de versterker aangesloten. Speaker links achter geeft geen geluid, dus ergens is er en een connector niet goed.
Na twee uur zoeken nog niets kunnen vinden, toen had ik het wel even gehad.

Geluid vind ik overigens en lichter verbetering maar nog niet goed genoeg. Mis het goede laag, de volle klank en ik vind dat de deuren te snel gaan resoneren.
Maar goed, eerst maar eens de speaker achter troubleshooten.

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » zo 14 sep, 2014 21:31

Vandaag een 20 mm² voedingskabel door het schutbord getrokken. Viel niet mee. Dikke kabel en doorvoer is lastig te bereiken. Veel gehad aan de handleiding van Platonoff: http://photo.platonoff.com/Auto/2005110 ... ost_Gauge/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zekeringkast onder de motorkap losgeschorefd, daarna net zo lang jotteren totdat je deze opzij kan duwen. Dan zie je rubber manchet van doorvoer.
Uiteindelijk 30m cm PE pijp gepakt (zwarte irrigatieslang, klein beetj flexibel) en hier de kabel doorheen getrokken van binnen bij de pedalen richting de motor. Pijp met kabel en al doorgevoerd (flink wat vaseline op de pijp). Eenmaal er doorheen, pijpje van de kabel afgetrokken.

Reden van de zwaardere voeding: ik heb een subtiele subwoofer gekocht voor onder de stoel, en crunch GP800 (http://www.hifitest.de/test/car-hifi_su ... p800_4376#). De originele AS3 voeding leek me toch echt te licht voor twee versterkers, dus vandaar de dikkere kabel.

Nu de kabel nog verder trekken, terminals er op, verdeelblokje, subwoofer installeren..
Dus wordt vervolgd.

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » ma 15 sep, 2014 6:28

Wilde je meer druk op de oren? :)

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » ma 15 sep, 2014 7:20

Nee hoor, ik wil de laagste tonen uit de deuren halen en naar de sub sturen. Ik hoop dat de deuren dan wat minder resoneren

Plaats reactie