Zelf Blow off valve (BOV) maken op T5

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
bpdebakker
Geregistreerd lid

Re: Zelf Blow off valve (BOV) maken op T5

Bericht door bpdebakker » ma 02 jun, 2014 17:33

windekind schreef:
maxmink93 schreef: Je bov staat gewoon open zolang er onderdruk in je spruitstuk heerst (tot een bepaalt moment dat de veer in het ding de onderdruk overwint, dan sluit de bov). Als je motor dus stationair loopt of hele lage belasting dan zal hij zijn lucht via de bov pakken
Stationair staat de 1ste klep in mijn bov gelicht, maar de 2de klep is dan nog steeds gesloten. Deze gaat pas open bij overdruk , en dan doet ie psst! :D

Ik heb denk ik een ideetje.. Als ik op de blow off nou een terugslagklep zet die alleen maar 1 kant op gaat. Dus dat hij enkel kan afblazen langs daar en niet kan aanzuigen. Zou dat werken?

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 02 jun, 2014 18:04

Nee, wat dan blaast hij ook niet af. Ding word met onderdruk bedient.

Windekid, jij heb een dubbel zuigers versie i guess?

bpdebakker
Geregistreerd lid

Bericht door bpdebakker » ma 02 jun, 2014 18:40

maxmink93 schreef:Nee, wat dan blaast hij ook niet af. Ding word met onderdruk bedient.

Windekid, jij heb een dubbel zuigers versie i guess?

Dit vindt ik een vreemd verhaal.. Ik heb het even geprobeerd zonder buis erop, mijn motor draait dan inderdaad een beetje beroerd stationair maar hij blaast wel gewoon af op het moment dat ik gas los laat hoor.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 02 jun, 2014 23:29

maxmink93 schreef: Je bov staat gewoon open zolang er onderdruk in je spruitstuk heerst (tot een bepaalt moment dat de veer in het ding de onderdruk overwint, dan sluit de bov). Als je motor dus stationair loopt of hele lage belasting dan zal hij zijn lucht via de bov pakken, buiten de turbo om.
Word altijd spannend over die BOV's gedaan maar het stelt allemaal echt niet veel voor. Zuiger bedient door onderdruk.

Onderdruk > ding open.
geen onderdruk of minimale onderdruk > ding dicht.

Van het gas af is dus onderdruk, ding open. Terug slag klepje heeft geen zin. dan blijft er of altijd onderdruk in staan, of geen onderdruk. Dus open of dicht.

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » di 03 jun, 2014 7:44

Yes, ik heb een bov met een zuiger en een klep. De ruimte tussen de zuiger en de klep staat in open verbinding met de buitenlucht. En dus met 2 veren. De klep is dus bedoeld om te voorkomen dat er ongefilterde lucht aangezogen wordt als de motor stationair of met lichte belasting draait. Niks spannends inderdaad.

Plaats reactie