Isa is mijn Saab 9000 CS 'Ebony edition' uit 1994, ook MY1994.
Op 07 mei heb ik haar via Marktplaats gekocht en daarmee een zeer fijne dagelijkse auto aan de collectie toegevoegd.

Beige leer, hout en een glazen schuif/kanteldakje zijn eigenlijk alle opties die ze bij zich heeft. Een simpele doch degelijke 2.0 injectie motor met handgeschakelde versnellingsbak draagt ze als hart.

De geschiedenis:
Wat weet ik van Isa?
Ik ben de 4e eigenaar van haar, gekocht met een kilometerstand van ruim 323.000km. De mensen waarvan ik haar gekocht heb hebben haar slechts 5 maanden gehad, vanaf begin december 2012 toen ze ruim 312.000km op de klok had staan. Ze hebben in het begin de 9000 3x overgeschreven van de een op de ander waardoor de RDW aangeeft dat ik de 6e eigenaar ben. Het betrof een groep mensen die met de 9000 naar Oostenrijk zijn geweest om daar skitochten te organiseren. Een auto voor een paar maanden, comfortabel, niet te duur en na de winter weer in de verkoop zonder een centje onderhoud eraan te besteden. Als er een krasje of andere kleine beschadiging op komt is dat dus ook niet zo erg, ze is er toch maar tijdelijk. Logisch en begrijpelijk, als men haar puur als tijdelijk gebruiksvoorwerp ziet gaat men er ook wat minder zorgvuldig mee om.
Voor die tijd was ze eigendom van een heer uit het noorden van Nederland. Hij heeft haar afwisselend bij Saab Wassenaar in Leeuwarden en Autohuis Joel in Groningen in onderhoud gehad. Daar is dus goed voor haar gezorgd. Ook heb ik het vermoeden dat hij het hout in het interieur heeft geplaatst. Dat is volledig gebeurd, alle deeltjes zitten er in.
Toen deze heer Isa onder zijn hoede nam heeft hij haar met een G3 installatie uitgerust. De teller gaf toen ruim 160.000 km aan.
Daarvoor was Isa in onderhoud bij Saab Tholen in Bergen op Zoom en eigenaar van iemand uit Roosendaal. Dit is de eerste eigenaar geweest en deze 9000 is origineel ook bij Tholen afgeleverd. Het onderhoudsboekje dat bij de 9000 zit geeft daarvoor het bewijs.
Na aanschaf van de 9000 was hetgeen dat mij het meest stoorde de kentekenplaat. Die heeft al heel wat trekhaakjes gekust zoals jullie misschien al opviel aan de foto hierboven. Daar heb ik dus snel wat aan gedaan en zowel voor als achter twee nieuwe, luxe kentekenplaten gemonteerd.

Ook heb ik haar op 16 juni even een verse hoeveelheid olie gegeven met een nieuw filtertje. Zo heeft ze mij de afgelopen maanden weer prima over de Nederlandse wegen kunnen verplaatsen.