Het rolgeluid is dat wat je hoort in de wagen?Want bij de bandenboer staat er een bordje dat het geluid van de band enkel buiten de wagen te horen is.
Is buiten de wagen gemeten idd ... maar uiteraard komt het tot binnen. een verschil van 2db is groter dan je denkt, 3db is het DUBBELE aan geproduceerd geluid

. Veelal het verschil tussen binnenin horen of niet (of nauwelijks)
Je mag er van op aan dat je banden van 72db en meer binnenin kan waarnemen qua geluid. eea hangt natuurlijk ook af vd geluidsisolatie van je auto. Bij een recente 9-5 zal je minder horen dan een oudere 900 uiteraard .... (daarom ook de meting buiten de auto)
Velgrandbescherming wordt normaal aangeven. Je betaald er ook een paar centen meer voor. Wat mij betreft dubbel en dik waard...scheelt zo'n 3 a 5 euro per band. Laat maar eens een kleine stoepschade herstellen....
Ik gebruik deze site altijd als guide line en prijsindicatie :
http://www.toopneus.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij vele banden staan ook ervaringen van gebruikers.
Eén keer ik het type band heb gevonden ga ik mails sturen naar bandenbedrijven met de vraag een offerte te maken voor dat exact type. Hou er ook rekening mee dat één lettertje verschil in een volledige benaming op een band een groot verschil kan zijn. Zo kan het profiel heel anders zijn met bijgevolg heel andere eigenschappen/label-resultaten.
Waar weinig over gesproken wordt is het zuinigheidslabel. Toch ook wel niet onbelangrijk ... een G label tov A of B label scheelt best veel op het brandstofverbruik.
Als je alles in gedachte houd kom je er ook snel achter dat de perfecte band niet bestaat.
Zo zal je geen band vinden die zowel op verbruik, nat wegdek en geluid perfect scoort. Banden die in de buurt komen kosten meestal vrij veel geld naargelang de maat ...
owjah ... laat je aub niet verleiden door exotische merken als Nangkan enz enz ... ook al hebben ze redelijke labelresultaten .... Googel maar eens op wat testen etc ... om 20 euro per band te besparen ... echt niet hoor
info over het beruchte bandenlabel kan je hier vinden
http://www.goodyear.eu/be_nl/tire-advice/eu-tire-label/" onclick="window.open(this.href);return false;