Amul / AADD

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Amul / AADD

Bericht door ReinO » ma 31 dec, 2012 20:23

- 0.8 bar bij idle heb ik ook dus dat lijkt normaal.
ik heb geen lekjes meer:)

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » za 05 jan, 2013 1:29

okey, vacuum is dus het probleem niet.

heeft iemand nog ideén?

huidige situatie nu:
AADD=100-130 (ik begrijp deze waarde nog niet helemaal, daalt ook wel wanneer ik op Benzine rijd)
AKW1/2= 30-50 is dat niet erg laag voor een LPG bak?(is toch knock addaption?)
AMUL= -300-200 = normale waarde dunkt mij

ik heb de VE map aangepast dat hij iets rijker staat in het probleemgebied en de misfire's zijn een stuk minder geworden, meer ga ik er niet mee spelen gezien het feit dat er geen wideband lambda aanwezig is ;-(+

Als er iemand is die de bin wilt zien, roept u maar.

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » ma 07 jan, 2013 1:10

okey update,

het begint nu veel minder te worden, AADD komt nu ook niet verder dan 60.

Ik heb een vacuum slangetje losgehaald van de GKH en een hele bus remmenreiniger erin gespoten terwijl ik het blok op 2000rpm hield(anders viel hij dood, logisch natuurlijk). Na dit gedaan te hebben foutcode's gewist en opnieuw laten adapten.
het rare gedrag is nagenoeg weg en AMUL zwaait niet meer heen en weer en AADD blijft dus rond de 60.

gaat al een stuk beter, zaterdag even de originele VE map er weer in en kijken wat hij dan doet.

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » di 08 jan, 2013 17:32

ik heb te vroeg feest gevierd, AMUL is nu rond de -700 en AADD rond de 160. dat maffe stotteren rond de 4/5k rpm is er ook weer maar zonder misfires :-S+ hoe kan dat nou weer.

kan het mischien zo zijn dat ik zit met een losse LPI injector OID? ik ga even straks mijn FCOD omrekenen en kijken wat daar uitkomt.

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » vr 11 jan, 2013 0:32

ik heb alle LPI injectoren nagekeken, 2 heb ik opnieuw vast gezet (eentje reageerde zwaar op remmenreiniger) mischien toch een vaccum probleem gehad?

nu is aadd max 50 maar het stotter feest (zonder misfire's weliswaar) is er nog steeds ;-|+ nu begin ik echt maf te worden ervan.
SID gaf mij trouwens wel een foutcode: P1137 Saab Additive Adaptation Bank 1 Max Value Air/Fuel Mixture Too Lean

ik begrijp deze niet helemaal, dit zou impliceren dat hij veel te arm loopt, ik heb LAMB heel strak in de gaten gehouden en ik heb geen -2500 oid gezien, max -800 heb ik voorbij zien flitsen.

is er iemand die mij in een richting kan duwen?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 11 jan, 2013 11:33

Lijkt dus idd toch op een lek...

Negative lambda's in SID zijn een tekort aan zuurstof. Maar door de short term trim zal lambda, in closed loop, eigenlijk altijd pendelen om 0. Moet wel heel dol zijn als ie dat niet meer haalt. Als hij echter teveel moet bijregelen kan hij een CEL geven.

Wellicht kan jouw setup icm de mengverhouding van het lpg niet genoeg brandstof leveren onder vollast? Je mifi's zitten niet bij max toeren? Schroef anders je max lucht in het gebied waar je mifi's hebt eens iets terug.

Oh, en stotteren interpreteer ik toch als missfires...

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » vr 11 jan, 2013 12:05

[]HUH, dus een negatieve lamb verteld niet dat er teveel wordt ingespoten? hij gaf geen CEL ik had opeens een error in de SID staan.
ik heb tegenwoordig alleen maar mifi's bij abrupte volgas geven of loslaten, ik heb mijn VE map al aangepast om in het probleem gebied meer te gaan spuiten(zie bin)

LOL, attachments zijn niet mogelijk. hier kunnen jullie de BIN vinden (als je hem wil zien) http://depositfiles.com/files/wdqbrmzfh

Edit: hij loopt ook rommelig stationair, zowel op benzine en gas, hij blijft wel continu op hetzelfde toerental lopen (850) maar trilt
Reden: Quote verwijderd

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 11 jan, 2013 19:53

Bin is in basis van een 9-5 kan zijn dat je stationair toerental iets kun aanpassen als je veel met ac rijd.

In princiepe kun je van die ve afblijven. Als je install tegen zijn max zit komt er echt niet meer uit. Doet ie alleen vervelend op gas? Amul en aadd wel netjes? Bougies goed?

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » zo 13 jan, 2013 0:14

[]Ja hij doet alleen vervelend op gas, weliswaar is het trillen bij idle ook bij benzine aanwezig.

AMUL en AADD zijn nu netjes (amul tussen -100/+100 en aadd rond de 20) kan ik bij jouw map gewoon de autotune gebruiken om hem op 195 pk te zetten of moet ik het handmatig doen? (zo ja, tipje hoe ik het makkelijkst een bin kan downgraden?)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 13 jan, 2013 14:15

Autotune zou ik niet gebruiken.

als ik het me goed herinner houd de max luchtmassa deze bin kort. Kun je zien in je max luchtmasa overzicht. Gewoon die wat strakker zetten in het gebied waar ie lastig doet.

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » zo 13 jan, 2013 19:20

[]Is goed dan zal ik de max air straffer maken

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » za 19 jan, 2013 1:23

Sorry dat ik het zeg maar what the hell :o

Ik was paar dingen aan het checken en toen ik op de rem ging pompen ging de lamb waarde naar 2500 en bleef daar tot ik stopte met pompen, dit kan toch niet normaal zijn.

Als ik hem blijf indrukken gebeurd er niks, alleen als ik ga pompen gaat hij gelijk naar 2500 en blijft daar staan :o wie kan dit verklaren

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » za 19 jan, 2013 9:17

Terugslagklep in de leiding van je rembekrachtiger naar je inlaat lek?

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » di 22 jan, 2013 0:07

okay, dat over dat pompen met de rem schijnt normaal te zijn LOL, nu even een opsomming, nu weet ik het echt neit meer (behalve een mechanisch probleem)

Stationair loopt hij prachtig en in zijn vrij de toeren in gaat ook prachtig.
zo gauw ik ga rijden en ik belast hem gaat hij erg schokken, hoe lager de toeren zijn hoe erger het is (als ik het gas intrap bij 60kmh in zijn 5 bijvoorbeeld) hoe hoger de toeren zijn hoe minder erg hij schokt.

Op benzine loopt hij perfect, alleen stationair trilt hij meer dan referentiemateriaal.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
1. Nieuwe LPI pomp
2. Andere spruitstuk met andere LPI injectoren (inspuitmondjes gecheckt of ze nog goed zijn)
3. Andere LPI ecu (LPE 5.4 en 6.4)
4. Andere omschakrelais (grijze kastje)
5. VE map rijker gemaakt. (tijdelijk)
6. Nieuwe bougie's (3x)
7. Andere DI

Op het SID zie ik dat T7 het volgende ziet:
1. Lambda, blijft netjes pendelen, bij het stotteren zie ik hem wel wat meer pendelen2. Knocks lopen niet sterk op
3. Alleen op cil1 lopen de Mifi's sterk op
4. AMUL pendelt rond -2% en +2%
5. AADD blijft op -20/+20 max (geen vacuumlek dus)
6. Achieved airmass houdt request airmass precies bij (dus geen evap gedonder)\

Vacuum lek is het zeker niet, trionic merkt zelf of er een vacuum lek is
bijbehorende bougie's zitten er inderdaad in, nooit problemen mee gehad (NGK BCPR7ES-11)

EDIT:
compressietest is gedaan, 11,5 bar bij elke cil

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Amul / AADD

Bericht door AR » di 22 jan, 2013 8:41

Di cassette al eens gewisseld met een bekend goed exemplaar?

Plaats reactie