0-100km/u sprint

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Tubefreak
Donateur
Donateur

0-100km/u sprint

Bericht door Tubefreak » za 03 mar, 2012 16:12

Hoi,

Wat is de beste manier om een 0-100km/u sprint te doen met een handbak, afgezien van de voorspelbare factoren als goede banden, veilige weg, etc. Wat zijn bijvoorbeeld de beste schakel momenten (bij een 9-5 aero MY04)? Kan me nog herinneren dat ze bij een aflevering van Top Gear (of was het 5th gear) er achterkwamen dat ze gewoon in hun 1 moesten blijven rijden om de fabrieksopgave te halen. Dat is wat overdreven voor een Saab, maar zou je zowel in z'n 1 en 2 tot 6k toeren rijden of is eerder schakelen beter?

En de traction control, aan of uit? Je zult de nodige wielspin hebben als je niet oplet. Maar als je dit goed weet te doseren, is het dan beter zonder, omdat die mogelijk de aandrijving langer knijpt dan nodig is?

Thanx
Maarten

joachiem
Geregistreerd lid

Re: 0-100km/u sprint

Bericht door joachiem » za 03 mar, 2012 16:18

In de 2e wegrijden dan hoef je niet te schakkelen :lol: gok dat een aero bak wel 100km haald in de 2e versneling?
:offtopic: Ik had eens een citeroen bx 16v mk1 zonder kat..net geen 1000kilo-175+pk na wat werk aan inlaat/uitlaat en kop+chiptunging :O: gek ding ging in de 2e versneling 115km :wow: was echt fun voor het stoplicht :mrgreen:

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » za 03 mar, 2012 16:25

Voor versnelling heb je vermogen nodig dus hoog in de toeren, want daar heb je max vermogen.
Nu wordt dacht ik, dat in de eerste 2 versnellingen het koppel dus vermogen wordt geknepen. Ik heb geen idee tot welke toerentallen. Blijf zo dicht mogelijk ronde de 5.000-5.500rpm.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 03 mar, 2012 17:03

Meestal door trekken tot de motor net niet in de toerenbegrenzer valt.
Meestal iets rond 6.100 rpm, dan ga je meestal rond de 5600 rpm weer verder in de 2.
De ECU beperkt idd in de 1 en 2 idd het koppel m.i. ongeacht het toerental.
Afhankelijk van de stage gaat het koppel boven de 4500-5000 rpm toch aardig naar beneden, dus voor op het maximale koppel te blijven hoeft je slechts boven de ca. 2000 rpm te blijven.
Je moet uiteraard wel ff de motorolie goed warm rijden, dat duurt meestal minstens een kwartier als het niet te koud is :wink:

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » za 03 mar, 2012 17:13

Super!

En hoe doen we de lift off?
1. gewoon stationair draaien en dan de combinatie van dot gas en koppeling op laten komen
2. motor op toeren laten draaien (hoeveel?) en dan koppeling op laten komen
3. koppeling al iets op laten komen en wagen stilhouden met handrem, dan handrem los en meer gas
4. niet denken maar doen :wow:
5.

Nog ideeën over de traction control?

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » za 03 mar, 2012 17:47

Tubefreak: vooral heel veel oefenen :-P+
4.000rpm
tcs uit
Met een knal de koppeling oplaten komen en met je gas spelen zodat je nauwelijks wielspin hebt

Allemaal niet leuk voor de techniek overigens

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » za 03 mar, 2012 23:08

Spatje schreef:Nu wordt dacht ik, dat in de eerste 2 versnellingen het koppel dus vermogen wordt geknepen.
Dat is wel interessant. Zit hier dan ook gelijk de marge voor tuning? Het valt me op dat een 9-5 relatief vrij traag een 0-100 doet vergeleken met andere wagens met vergelijkbaar gewicht, pk en Nm. Of ligt dat dan toch ergens anders aan?

Last but not least, iemand een goed idee waar je afbeeldingen kunt vinden van de toeren vs pk/nM per[/] versnelling?! En dus niet alleen gemeten vanuit z'n 5. Ben heel benieuwd wat je dan te zien krijgt. Op basis daarvan kun je dan ook goed je schakelmoment bepalen.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 04 mar, 2012 1:36

hij begrenst het koppel idd in 1 en 2. Weet niet of hij daardoor "traag" naar de 100 is. bizar snel zal nooit lukken met een voorwieler ( snel is 3a 4 sec). wij mogen heel blij zijn als we het in 6,5 sec halen.

Waarop hij het koppel begrenst weet ik niet. Zal je in T7 suite even moeten kijken. Met een tuning stouw je er simpel gezegt meer brandstof in en meer lucht en stel je onsteking op wat gebieden bij. Simpel gezegt dat :lol:.

Over je launch: ik zou er beetje voorzichtig mee zijn. Dit zijn juist de dinge waarbij je bij een getunde bak al het spul een klap mee geeft. Ook een standaart auto krijgt dan flink op zijn ballen. Je kopling gebruiken als een launch controle lijkt me net z'n slecht idee (remmen + gas+ beetje kopling). Ding staat als een idioot te slippen en slijt dus als een mongool, wel een goede reden voor een heavy duty clutch :mrgreen:.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 04 mar, 2012 5:10

Je kunt ook eens proberen de actuator los te gooien, heb je steeds de volle boost, wel niet gek opkijken als de motor wordt opgeblazen :-P+

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 04 mar, 2012 10:09

Koppel is beperkt in eerste versnelling en in achteruit. Per versnelling kan bij een handbak echter afzonderlijk een maximum koppel ingegeven worden. Je kan eventueel ook het vermogen tot in derde of vierde versnelling beperken.

Ik weet niet exact met welke software Tubefreak rondrijdt, maar kan wel een gooi doen naar de vermogensopbouw.
De grafieken hieronder zijn op basis van door de ECU gevraagde luchtmassa met een correctie voor verminderde efficientie bij hoge toeren. Andere factoren zoals ontstekingstijdstip en AFR zijn buiten beschouwing gelaten.

Om de bak te ontzien en onnodige wielspin te voorkomen wordt het koppel in eerste versnelling beperkt tot een dikke 300Nm.

Afbeelding

Vanaf tweede versnelling is het volle vermogen beschikbaar.

Afbeelding

Als je ook nog wilt uitrekenen hoeveel koppel er per versnelling op de wielen staat kan dat door onderstaande tabel te gebruiken.

Afbeelding

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 04 mar, 2012 10:43

Bij de 9-3 Viggen staat de koppelbegrenzer nog lager, hier wordt 6,4 seconden 0-100 voor opgegeven.
- 1e versnelling 250nm
- 2e versnelling 330nm
- 3e versnelling en hoger 350nm

De auto is natuurlijk een stukje lichter dan de 9-5 waardoor nog eerder wielspin komt. En de eerste Viggens hadden ook geen TCS.

Ik zelf heb met mijn 9-3
- 1e op 280nm
- 2e op 360nm
- 3e en hoger op 500nm (haalt ie niet dus, eigenlijk geen begrenzing op deze waarde) en nog wordt er met regelmaat, een stapje opzij gezet als ik en 3e en 4e het gas erophoudt rond de 4000rpm.

Als ik een "petje" naast me heb dan doe ik niet eens moeite voor 0-100. Pas vanaf een km of 60 per uur begint het leuk te worden. Ik kom ook niet onder de 6,5 0-100 verwacht ik. Het is gewoon bijna niet te doen met alleen voorwielaandrijving.

Gr Arco

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 04 mar, 2012 10:58

joachiem schreef: gok dat een aero bak wel 100km haald in de 2e versneling?
Ik had eens een citeroen bx 16v mk1 zonder kat..net geen 1000kilo-175+pk na wat werk aan inlaat/uitlaat en kop+chiptunging :O: gek ding ging in de 2e versneling 115km :wow: was echt fun voor het stoplicht :mrgreen:
ik heb een 4 bak met primair 7 in een gewone 99 op lpg met misschien nog maar 90 pony's aan de wielen. loopt 20km/1000 in de 2 dus theoretisch 120 in de 2.
wat je wel merkt dat je bij een stoplichtsprintje tov anderen dat je een keer minder moet schakelen. krijg je toch vaak verbaasde gezichten :mrgreen:
enigste nadeel, de 1 is ook aan de lange kant, lastig met trailers trekken en file rijden.

:offtopic: btw zat bij een collega in een fiat 500 sport met 6 bak, ding loopt in de 6 met nog meer toeren dan mijn 99 in z'n 4.
had 60k gelopen en wilde zonder gekraak al niet meer in de 6 ;-(+

edit, het is ook niet het petjesvolk waar je tegen moet trekken, maar vooral de linksgeparkeerde leaserijders met hun TDiiiii die een eindje verderop de boel er weer tussen willen drukken :wink:

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » zo 04 mar, 2012 11:01

Hey Maarten, dat is precies wat ik zoek. Heb je die ook van de andere versnelling?

Hoe wist je trouwens dat ik de tjoepfriek bin had? Dat is de Saab Tuners stage1, erg handig als je twee brabantse kwartietjes te laat bent en wat moet compenseren.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 04 mar, 2012 14:42

Als de plaatjes van Maarten kloppen... gok ik dat je onder hoge temperaturen en wat lagere luchtdichtheden (in de bergen bijv) dik in de surge-area van je compressor zit... Maar dat merk je dan zelf wel 8)

Max koppel is bij een handbak idd makkelijk in te stellen. Die bak is dom/ communiceert niet met de T7 ECU. Wil je meer vermogen (indien beschikbaa uiteraard) op je wielen zetten kun je gewoon de betrefende limiter aan passen.

0-100 tijden verbeteren met een AUT is echter wat complexer. Hierbij legt de ECU van de bak de max torque op (via de p-bus). Mede omdat de bak ook bij schakel momenten met je ECU praat, om koppel te verlagen zodat schakelen soepel en zonder al te veel slijtage verloopt, is dit een "delicater" proces.

Wel te doen hoor. Maar dan zul je je winst uit de air-torque maps halen...

Enne, @ Max:
Met een tuning stouw je er simpel gezegt meer brandstof in en meer lucht en stel je onsteking op wat gebieden bij. Simpel gezegt dat :lol:.
Ohhh... maar dan moet iedereen het toch kunnen? :-P+

PS. Konden we nu maar in die Bak ECU... :mrgreen:

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 04 mar, 2012 20:14

Das was" wat is tuning in 2 tellen".

dat " dat" moest dan zijn...

Plaats reactie