Spanningsregelaar supplement?

1967-1980
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Spanningsregelaar supplement?

Bericht door Ronnes » wo 21 dec, 2011 21:45

Bij het demonteren van een 96 uit '78 kwamen we dit tegen:
Afbeelding

Het hangt onder de spanningsregelaar en is niet aangesloten, maar het kan wel -door de stekkertjes te wisselen- tussen de alternator en de spanningsregelaar gekoppeld worden. Weet iemand wat dit is en/of waarvoor het dient?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Spanningsregelaar supplement?

Bericht door Ronnes » ma 26 dec, 2011 13:12

Is er hier echt niemand die dit ooit gezien heeft of er het nut van kent? Het ding heeft er volgens mij altijd opgezeten. De 96 is een geheel origineel en ongerept exemplaar, die midden jaren tachtig bij een Volvo-dealer is ingeruild geweest en sindsdien altijd is gestald geweest.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 26 dec, 2011 13:23

ontstoor filter?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 27 dec, 2011 13:06

Waar gaan die draden naar rechts naar toe?

Kan inderdaad een onstoorfilter zijn, aan de bobine zie ik ook een ontstoorcondensator.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 02 jan, 2012 17:43

Ik ben even met vakantie geweest. Van hieruit mijn beste wensen voor jullie allemaal! :D

72sonett3 schreef:Waar gaan die draden naar rechts naar toe?
De draden rechts verdwijnen in het "kastje", die van links maken een verbinding met de alternator. Door de stekker van de kabel naar de alternator en die van het bewuste "kastje" met elkaar te wisselen, komt het kastje tussen de alternator en de spanningsregelaar staan (dus: vrouwtje alternator -> mannetje spanningsregelaar wordt: vrouwtje alternator -> mannetje "kastje" -> vrouwtje "kastje" -> mannetje spanningsregelaar).

Zoals het nu is aangesloten heeft het dus geen enkele zin, want het maakt alleen verbinding met zichzelf.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 02 jan, 2012 18:41

Staat er ook geen tekst, onderdeelnr of een schema op?

Maupy
Geregistreerd lid

Bericht door Maupy » ma 02 jan, 2012 22:58

Ik heb er ook 1 en sluit me aan bij de vraag van de topicstarter!
Afbeelding
Zal het ding eens opzoeken en kijken wat er op staat. Lijkt wel een soort blindedarm die weinig functie heeft!???

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 02 jan, 2012 23:11

't ding zit optioneel tussen de dynamo en de regelaar. Die laatste is nog een mechanische, zo eentje met van die continue knetterende vonkende contactjes Dat zijn draken van dingen als het om radiostoring gaat, dus de kans is groot dat het een simpel onstoorfiltertje is. Meet het eens door met een ohmmeter, als je gewoon doorverbinding hebt op in/uitgaande draden dan is het een filter.

Enige alternatief wat ik me kan bedenken is dat het iets is wat een spanningsval veroorzaakt om zo de laadspanning kunstmatig wat op te krikken (voor in de winter?). Maar van zoiets heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 05 jan, 2012 21:07

Ik heb de aansluitingen doorgemeten met een ohm-meter, maar kan geen ekele sluiting ontdekken.

Er staat ook geen merkteken of nummer op de buitenkant. Enkel DF, D- en D+ op de stekker. Opvallend is wel de de gevlochten kabelmantel:

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 05 jan, 2012 21:13

Dat er geen sluiting zit tussen de 3 aansluitingen is wel te hopen, anders kan de regelaar z'n werk niet meer doen. Maar heb je ook tussen de overeenkomstige pennen van de in- en uitgaande stekker gemeten of de 3 draden doorgelust worden zonder noemenswaardige weerstand?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 05 jan, 2012 21:16

Doorgemeten in alle mogelijke richtingen en ook nog eens met de polen omgewisseld.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 05 jan, 2012 21:49

dan kan ik me voorstellen dat het ding was afgekoppeld... :?

Stuk dus lijkt me. Je kan hem er nog een keertje tussenprikken en kijken of je dynamo dan nog laadt (en zoja hoeveel) maar ik verwacht er niet te veel van.

Jammer zo komen we nooit te weten wat het was...

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 05 jan, 2012 21:49

Ik heb gevraagd op yahoo/vSaab, maar ook daar is niemand die het weet...

Heb je een radio in die auto? Hoor je enig veschil in ruis/storing met dit ding wel of niet aangesloten?

lenyenboudewijn
Geregistreerd lid

Bericht door lenyenboudewijn » do 05 jan, 2012 22:15

ik ben er bijna zeker van dat het een ontstoringssetje is voor de radio. anders soort de dynamomet gegier op je radio.
ik denk uit de jaren 70.

sonett003
Geregistreerd lid

Bericht door sonett003 » za 07 jan, 2012 11:07

Is onderdeel van een ontstoringset, met name een paar typen Blaupunkt radio's waren gevoelig voor "gieren" veroorzaakt door de wisselstroomdynamo.
In een 99 van 1970 heeft de toenmalige dealer Steenbeek in Amersfoort zo'n set met succes in de Saab van mijn vrouw geplaatst.

Plaats reactie