Hola, aangezien ik wel heb bespeurd dat er hier een groot aantal auto-kenners rondhobbelen die ook verder kunnen kijken dan de neus van hun Saab lang is, waag ik me aan de volgende probleemstelling:
De auto van mijn vriendin heeft 's ochtends behoorlijke startproblemen. Vooral als het goed koud en vochtig is geweest, dan moet ze bij wijze van spreke haar accu leegstarten om het ding aan de praat te krijgen. Ik weet zelf weinig van diesels, maar ik verdacht de gloeibougies. Bij navraag bij de garage dachten ze er net zo over, en na 120.000 km zijn die dingen meestal ook aan vervanging toe.
Mijn vraag: zijn dergelijke gloeibougies makkelijk zelf (door ondergetekende) te vervangen of moet ze de 100 E. lappen die de garagist haar voorrekende?
Renault Clio 1.9 RNA Diesel, startproblemen in de ochtend
-
Manic
- Lid van verdienste
Wellicht loont het de moeite om even naar het startrelais te kijken, de Berlingo van mijn broertje had ook de genoemde problemen, wanneer dan ook, en na het vervangen van het start relais was dit verholpen. Hem helpt het trouwens ook als wanneer het erg koud is om even 2 keer voor de gloeien.
Gr,
Dennis
Gr,
Dennis
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Ik zal het even doorgeven om het morgenochtend te proberen... ik kan me alleen herinneren dat ik zelf ook pogingen heb gedaan met starten, maar er staat me bij dat meerdere keren contact maken, gas bij geven, etc, allemaal niets hielpen.
NB: als-ie uiteindelijk aanslaat, legt-ie eerst een rookgordijn van heb ik jou daar, maar da's slecht verbrande diesel neem ik aan...
NB: als-ie uiteindelijk aanslaat, legt-ie eerst een rookgordijn van heb ik jou daar, maar da's slecht verbrande diesel neem ik aan...
-
Manic
- Lid van verdienste
Da's precies hetzelfde als bij de Berlingo van mijn broertje... nieuw startrelais en het was over (ik meen trouwens dat de gloeispiralen al eerder eens waren vervangen, maar helemaal zeker ben ik hier niet van).waxle schreef:Ik zal het even doorgeven om het morgenochtend te proberen... ik kan me alleen herinneren dat ik zelf ook pogingen heb gedaan met starten, maar er staat me bij dat meerdere keren contact maken, gas bij geven, etc, allemaal niets hielpen.