Winterbandenmanie ... the morning after

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
GHIA
Geregistreerd lid

Winterbandenmanie ... the morning after

Bericht door GHIA » vr 24 dec, 2010 11:15

Winterbanden zijn technisch veiliger ... klaar!! (anders niet verder lezen ... :twisted: ).

Maaaarrr, heb je ze in Nederland wel nodig.

Zelf rij ik in mijn Volvo 740 dagelijks 60km ('s ochtends om 6 uur), mijn vrouw is deze winter even over gestapt van haar 240 naar de 99.

Ze vindt het in de sneeuw een geweldige wagen, zelfs met de oude zomerbandjes, no problemo.
Kun je nagaan als daar winterbandjes onder zitten.

De Volvo heeft wat meer probleempjes en omdat ik vroeg weg moet, is vaak al het zout nog niet goed vermengt.

Sorry, ben ook Volvo fan, ben grote jonge, hoor in grote auto en zo'n bak zit net even wat beter in elkaar... :roll: :twisted:
Maar eerlijk is eerlijk, op het gebied van wegligging is een Saab the master.

Die Saab 99 heeft ook bij een dikke laag sneeuw weinig last, vast zitten zal die als één van de laatste.

De afgelopen weken mijmerend;

Als er genoeg zout is, heb je in Nederland helemaal geen winterbanden nodig.
Veel auto's zie ik op hun winterbanden met (voor zelfs hoge zomers) idiote snelheden voorbij komen, hoe 'veilig' is zo'n band dan nog?

Menig maal ben ik blij geweest met iemand voor mij op zomerbanden met een veilige snelheid, zodat ik niet de volle laag kreek van die idioot achter mij op z'n winterbandjes.

Als straks het zout op is (bij de overheid is rekenen geen vereiste meer), denk ik dat de personen met winterbandjes het eerste de bocht uitvliegen.

Dus Ergo,

Winterbanden zijn veiliger mits je doet alsof ze er niet onder zitten.
Met al dat zout op de weg is het verschil tussen de bandjes minder.

Hoe hebben jullie de eerste weken ervaren op jullie type band en gaan jullie het volgend jaar anders doen??

Als de winter nog strenger wordt krijgt mijn Saabs 900 winterbanden, dan laat ik de Volvo liever staan...

AlexJ
Donateur
Donateur

Re: Winterbandenmanie ... the morning after

Bericht door AlexJ » vr 24 dec, 2010 11:22

Ik heb een paar dagen moeten wachten op mijn winterbanden, er lag al wel sneeuw.
Mijn zomerbanden zijn all weather banden (michelin primacy ofzo).
Dit ging best goed als ik rustig reed. Niet geslipt, wel af en toe in de bocht het gevoel van 'dit glijdt iets meer dan op droog asfalt'.

Toen mijn winterbanden eronder gingen was het gevoel totaal anders. Ik kon zelfs op een nat & koud wegdek (bijna) vol gas wegtrekken, was met de zomerset echt no way lukte (ook niet op droog wegdek).Toegeven, de winterbanden hebben vol profiel en de all-weather banden niet.

Ander voorbeeld; bij ons op het werk de parkeergarage uit is omhoog. Collega's met zomerbanden hadden hier echt moeite om weg te komen. Moest zelfs een paar keer geduwt worden. Met de winterbanden merk ik niets van gladheid.

Nog 1tje dan; Mijn buurman stond zijn bmw 5 met zomerbanden uit te scheppen en zout te strooien. Stond raar te kijken toen ik gewoon achteruit wegreed, over best een paar bergen sneeuw.

Toegeven, ik rijd echt veel kilometers per week en ik zie genoeg leasebakken met stalenvelg (en dus winterbanden) voorbij knallen, snelweg en bebouwde kom. Totaal onverantwoordelijk met dit weer. Zoals je zelf al zegt, winterbanden zijn veiliger mits je je gedraagt alsof het zomerbanden zijn.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 24 dec, 2010 11:27

Gisteren kwam er een VW Transporter haaks op de rijbaan mijn binnenspiegel ingegleden.
Dankzij het TCS, de Winterstand én winterbanden kon ik op die ijsbaan nog net -door rood- de kruising oprijden om een ongeluk te voorkomen.

Winterbanden zijn niet verplicht in Nederland. En veel winters zijn ze ook overbodig. De mensen met gebrekkige voertuigbeheersing en op zomerbanden zorgen voor de echte problemen. Het schenenschoppen tegen harder rijdende winterbandrijders vind ik iets te gemakkelijk.

Toegegeven, er zijn mensen die harder rijden dan ik zou doen. Ik zie die toch als grote minderheid. Dat zijn idioten. Maar ik erger me groen en geel aan mensen die hun auto's niet aanpassen aan winterse omstandigheden en zodoende het recht opeisen een hele trein auto's praktisch stil te leggen.

Gisteravond reed ik achter een auto met 40km/u. In een zwakke bocht zakte de snelheid naar 25km/u.
Ja. Inhalen zult U!
Claxonneren en lichtsignalen waren het gevolg. Een ware doodrijder en doorgassen? Nee hoor, op deze binnenweg was een snelheid rond de 60km/u prima rijdbaar. De (opgefokte) Mercedesrijder was duidelijk een andere mening toebedeeld.

Zo zie je maar weer. Iedereen een andere visie. Is een winterbandenrijder een doodrijder als die harder rijdt dan een zomerbandrijder? Ik zie het toch anders. De marges zijn zoveel groter. Alleen voelt die zomerbandrijder dat niet, die denkt dat je jezelf ieder moment rond een paal kan vouwen en wil belerend optreden.

Ik vind het iets te makkelijk om de doorrijdende winterbandrijder zo af te spiegelen. Want besef goed, ik vind het knap van je dat je in deze omstandigheden schadevrij je kilometers maakt. Maar wie is er nu eigenlijk gevaarlijk bezig?!

Maar wat me niet helemaal duidelijk wordt. Heeft je Volvaux ook nog zomerbanden?

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » vr 24 dec, 2010 11:41

Wat een wijsheden allemaal weer. Gisteren door de stad gefietst met jr achterop en werkelijk doodsangsten uitgestaan vanwege het autoverkeer dat het nodig vindt om alle ruimte op te eisen, vlak naast je met spinnende wielen de weg op wil, vlak achter je rijdt, niet opzij gaat en je niet eens de tijd of ruimte geeft om dan maar af te stappen en aan de kant te gaan om de drammers voor te laten gaan. Of die mensen nu op sneeuwbanden rijden of niet (ik verdom het gewoonweg om met dit soort weer op m'n knieën te gaan om te zien wat voor banden het zijn, het is zo al koud genoeg), je hebt gewoon ruim afstand te houden want fatsoenlijk remmen is er op aangevroren sneeuw sowieso niet bij. Stel dat je met de fiets onderuit glijdt, dan ben je er geweest als er 1500kg over je heen schuift.

Sneeuwbanden of niet, laten we nu gewoon eens accepteren dat het leven een stuk trager gaat als er sneeuw ligt. Doe heel rustig aan, geef elkaar de ruimte in plaats van de snelste te willen zijn of elkaar de maat te willen nemen en blijf thuis als je niet per se weg moet. :donot:

Zo, dat wilde ik even kwijt! :lol:

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » vr 24 dec, 2010 11:46

Ho, ho ...

Wel mijn topicstart goed lezen ... :wink:

Maar ik rij nu gemiddeld 10km langzamer dan de toegestane snelheid, op de snelweg 30-40 km langzamer, maar daar heeft niemand last van zit lekker achter de grote jongens.
Nog wat langzamer op grote afdalingen en over bruggen ('aan vries gevaar').

Op ijs doen winterbanden het niet zo goed en dan is bij 120k/h de klap wel harder.

Winterbanden zijn technisch gewoon veiliger en ik denk dat er net zoveel idioten zijn die scheuren op hun winterbanden (of nog grotere op zomer) tov diegenen die levensgevaarlijk langzaam rijden op hun zomerbanden.

Tja en soms rij ik op een provinciaaltje ook liever 70 dan de 60km/h die diegene voor mij rijdt.
Maar daarom is kerst toch ook 'uitgevonden' zodat we in deze (barre) jaargetijden wat meer rekening met elkaar houden.

O, ja

Ik reed rustig BBKom en komt er zo'n opgefokte idioot in zijn bestelbus, van; 'daar heb je weer zo iemand die niet durft te rijden in de sneeuw in zijn oude Volvo'!!!
Wat die sukkel echter niet zag, was dat ik mijn snelheid al veilig aan het aanpassen was voor de voetgangers die bij een VOP (voetganger oversteek plaats) wilde oversteken.

Rij ik 40km/h BBKom op een weg waar naar een rotonde is dicht bij scholen.
Komt er een idioot voorbij zijlen in een kleine vrachtwagen.
Zal wel gedacht hebben; sneeuw, oude Volvo, kannierijden, ...... gasseeee

Ik denk;
BBKom, winterse omstandigheden, rotonde met VOP gelegen bij een scholen complex, evt. vroege studenten.

Maar ja, ik rij in een oude Volvo, zal dus wel mijn schuld zijn.

Ik ga calculeer nu 15min extra reistijd en denk toch wel veiliger onderweg te zijn dan iemand op winterbanden die dat niet doet.
Oké wordt getopt door iemand op winterbanden die ook die rust meeneemt ... :mrgreen:

Mijn vrouw rijdt nu dan in onze 99 automaat, ziet heel wat mensen zelfs stuntelen in hun nieuwere auto's op winterbanden en Saabje gaat er als een trekker doorheen.

Ik zou zeggen, niet alleen winterbanden verplicht stellen, maar ook Saab 99's .... :-P+

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 24 dec, 2010 11:52

Ik had 'm goed gelezen ;)
Over het algemeen wil en kan ik zo'n 10 tot 20 kilometer per uur sneller rijden dan de persoon voor me meent. Ook in de BBK rustig aan. Niet haasten, maar op buitenwegen mag het gas er wel op hoor. 60 tot 80 km/uur is toch niet teveel gevraagd?

Dagelijks 55km over binnenwegen om op werk te komen. Ja, daar ga je wel van inhalen. Niet als het snelheidsverschil ongeveer 10km/u is maar wel als de persoon 50 en zachter rijdt.

Op de 9-5 zaten Nokian's. Op de 9-3 oude Michelins Snow nogwattes met matig profiel. Maar zelfs die Michelins ploegen als een dolle door de sneeuw. Veel tractie en grip!

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » vr 24 dec, 2010 11:53

gfgf schreef:Gisteren door de stad gefietst met jr achterop en werkelijk doodsangsten uitgestaan
Eigen schuld ... d ... b,
zeker geen winterbanden onder je fiets hé ... :wow:

Zelf bekijk ik het altijd zo, mensen op fietsen hadden ook de auto kunnen pakken, daarom hou ik met voorrang daar ook altijd rekening mee met hun omvang, zie ze als auto's.
Ik met mijn 4 wieltjes (als ik de auto pak) kan makkelijker over de ijsribbels dan iemand op z'n fiets.

Misschien is het mijn leeftijd, of dat ik in een oude auto rij, ben gewoon veel relaxter, dan maar iets eerder weg of later aan ...

Het relaxt rij ik in mijn Saabje, aub niet toeteren als ik ergens 90km/h rij, echt veel harder (lekker) wil ie niet meer.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » vr 24 dec, 2010 11:55

GHIA schreef:Ik met mijn 4 wieltjes (als ik de auto pak) kan makkelijker over de ijsribbels dan iemand op z'n fiets.
Zagen maar meer mensen dat in...

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 24 dec, 2010 12:00

Ik haalde net een bestelbusje in (Mercedes komt echt niet vooruit met dit weer) op een linkerbaan waar nog wat sneeuw lag. Moest potdomme een linke uitwijkmanoeuvre maken doordat 2 voetgangers het nodig vinden dat stukje sneeuw als verlengde van de stoep te zien.

Verder houd ik prima rekening met fietsers en voetgangers, vind het zelf ook strontvervelend om in de sneeuw te lopen of fietsen. Ik zit lekker warm in de auto, kan ik best een minuutje langer wachten. Dat gezegd hebbende, vond ik het net best leuk spelen en schuiven in de sneeuw op plekken waar niemand anders rijdt. Verder kon ik net ook prima op normale snelheid rijden hier. Het gaat minder om de snelheid volgens mij, veel meer om vooruitkijken zodat je tijdig kunt anticiperen.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » vr 24 dec, 2010 12:03

Flèche Rouge schreef:60 tot 80 km/uur is toch niet teveel gevraagd?
Dagelijks 55km over binnenwegen om op werk te komen.
Nee, 60km zeker niet als het zout zijn werk gedaan heeft.
Als er een hoop sneeuw ligt dan wordt het wat moeilijker.

Omdat winterbanden niet verplicht zijn, kan je ze niet eisen van een ander.
Wel heel erg als je op een provinciaaltje zit, immers op de snelweg kun je meer kiezen.

Persoonlijk zou ik op de provinciaaltjes ook wat langzamer rijden, vind ik veiliger, dan maar een langere reistijd.
Aan een kapotte oldtimer/klassieker heb ik ook niets.

Toch rij ik daar meestal 70km, voor mij mag het wat minder, maar ik begrijp dat andere sneller willen en vaak ingehaald worden verhoogd de (mijn) veiligheid ook niet.
Maar dan nog merk ik dat velen mijn 740 kontje wel heel aantrekkelijk vinden.

Laatste tijd ook een paar van die drukkers gehad, oké dan maar even mijn veiligheidsmarge weg en gaan.
Kunnen ze me weer niet bijhouden ... :-S+

Op dat gebied ben ik voor een algehele toegestane km/h verlaging van 10km/h bij winterse omstandigheden en dan mogen ze van mij winterbanden verplicht stellen ....

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 24 dec, 2010 12:04

Ik heb me net zitten blauw ergeren aan mensen die 30km/h rijden op een weg waar constant verkeer is.
Het werd zo erg dat ik te laat op mijn werk aankwam, hoewel ik vroeg vertrokken was :evil: .

Op het platteland wonen heeft bij dit weer overigens wel zijn charmes.
Het is hier altijd langer winter dan elders :) .
Keerzijde van de medaille is dat mijn vriendin zonet met haar 9-3 in de gracht is gesukkeld.
Aan tractoren geen gebrek hier in de buurt, dus ze werd snel geholpen :P .

Winterbanden of vierseizoensbanden zijn ook al in bestelling want deze uitschuiver was enkel en alleen te wijten
aan zomerbanden die aan vervanging toe blijken te zijn.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » vr 24 dec, 2010 12:15

Zoals altijd weer heerlijk mopperen op de leasehufters/fietsers/voetgangers. Je houdt altijd mensen die vinden dat zij rechten hebben en anderen plichten, en getuige het aantal zetels van de PVV is die groep best groot.

Wat mij meer op is gaan vallen is die andere 95-98% die zijn snelheid wel keurig aanpast, afstand houdt, marge geeft aan het corps der hersenlozen en er voor zorgt dat ook ik elke dag weer gewoon op mijn werk of thuis aankom. Ik ben blij dat steeds meer mensen winterbanden hebben. Als je een keer hebt meegemaakt dat een of andere gek op zomerbanden je kofferbak in is gegleden wens je dat iedereen toe. Maar winterbanden/ABS/TCS/airbags/kreukelzones/5 sterren EURONCAP, het helpt allemaal niets als je een aap achter het stuur zet. Opvallend: meestal zitten deze apen in een leaseteutoon. Of dat een oorzakelijk verband heeft weet ik niet, maar het valt wel op!

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » vr 24 dec, 2010 12:21

Barboer schreef: Ik ben blij dat steeds meer mensen winterbanden hebben.

Als je een keer hebt meegemaakt dat een of andere gek op zomerbanden je kofferbak in is gegleden wens je dat iedereen toe.
Ik hoop dat het wensen 'slaat' op het 'hebben' van winterbanden.

Merry Christmas .... :coldsnow:

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » vr 24 dec, 2010 12:28

Ehhh...

Jij ook! :xmassnow:

patje007
Geregistreerd lid

Bericht door patje007 » vr 24 dec, 2010 12:58

Persoonlijk ERGER IK ME BLAUW aan de mensen die geen winterbanden willen kopen om allerhande redenen , ze zullen wel "trager rijden" , met als gevolg dat je er achter rijdt in file terwijl zij aan 10 à 20 km/u voorttuffen ! ;-|+

Gewoon verplichten die boel net als in Duitsland :O:

Plaats reactie