Problemen bij de APK

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Problemen bij de APK

Bericht door Robbert » za 01 okt, 2005 22:57

Ter informatie:

Ik heb gisteren de APK op mijn MGB GT (geen Saab maar wel een geweldige oldtimer) laten verlengen voor weer een jaar.

De auto heeft totaal geen problemen, is goed onderhouden, dus ik ging er vanuit dat de keuring zonder problemen zou verlopen.Dus niet!

De auto werd afgekeurd op een zeer miniem punt. Wat was het geval? Op moderne kentekenplaten (GAIK) staat onder meer het nummer van de producent. Bij mijn auto was dat wat minder goed zichtbaar omdat het gaatje voor de bevestiging er vlak bij was geboord. Daar werd de auto dus op afgekeurd. Een nieuwe plaat kost 11,50 en dat valt natuurlijk wel mee. Maar waar het mij om gaat is dat ik het mij kan voortellen dat een auto wordt afgekeurd als de banden versleten zijn, de remmen niet werken en dat soort dingen., maar op een dergelijk miniem punt wat ook niets te maken heeft met veiligheid? O ja de afgelopen 5 jaar is de auto met dezelfde platen wel goedgekeurd. Ra ra hoe kan dit?

Bij de automaterialenhandel en mijn garage zeiden ze ook al dat ik niet de enige was die dit overkomt. Blijkbaar is de RDW een actie begonnen op dit punt.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 02 okt, 2005 4:39

Tsja... ze zullen wel in hun recht staan als ze zeggen dat het een afkeurpunt is. Lijkt me meer laksigheid van de keurmeesters die je voorgaande jaren hebt gehad. En regeltjes zijn regeltjes....

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 02 okt, 2005 21:54

paul99gl83 schreef:Tsja... ze zullen wel in hun recht staan als ze zeggen dat het een afkeurpunt is. Lijkt me meer laksigheid van de keurmeesters die je voorgaande jaren hebt gehad. En regeltjes zijn regeltjes....
Ik ben met je eens dat de afkeur door de keurmeester terecht is: keurt hij wel goed en komt er een steekproef dan kost hem dat strafpunten.

Je hebt gelijk dat regels regels zijn, maar dit heeft lijkt mij toch niets met veiligheid te maken. En daar was het bij de APK toch om begonnen.

Yzord

Bericht door Yzord » za 08 okt, 2005 21:52

Ditheeft niks met veiligheid te maken en er wordt nergens op mijn APK cd een melding van gemaakt. Bel het RDW zelf eens.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 08 okt, 2005 22:46

maar toch is het wle een keuringseis. Ik werd met mijn herorientatie nog eens fijn op dit feit gewezen.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » za 08 okt, 2005 23:23

Om dit te voorkomen kun je natuurlijk zo`n klik kentekenplaat houder monteren. Zie je helemaal geen schroefjes en heb je geen gat in je kentekenplaat.
En als je toch gaat vervangen zou ik altijd voor luxe platen kiezen, net wat meer uitstraling.

Groet,

Eelco

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » za 08 okt, 2005 23:23

Het is wel een beetje vierkante millimeter wippen. En het wordt nog vreemder als je bedenkt dat bij de apk je remmen zo goed als versleten kunnen zijn maar als ie remt dan remt ie dus is ie goedgekeurd.

Het hele 'probleem' is op te lossen door die merktekens dus ergens anders te plaatsen

Ik heb niets tegen een apk maar dan wel een echte

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 10 okt, 2005 22:14

marq101 schreef:Het is wel een beetje vierkante millimeter wippen. En het wordt nog vreemder als je bedenkt dat bij de apk je remmen zo goed als versleten kunnen zijn maar als ie remt dan remt ie dus is ie goedgekeurd.

Het hele 'probleem' is op te lossen door die merktekens dus ergens anders te plaatsen

Ik heb niets tegen een apk maar dan wel een echte
Toen ik vroeg of de merktekens ergens anders konden worden gezet, werd er gezegd dat die altijd boven het rechter streepje moesten komen!!!! Het nummer kon wel wat hoger maar dat was het dan wel!!

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » di 18 okt, 2005 20:40

Dit heeft wellicht enkele relatie met nieuwere kenteken regels.

Ik heb bv het "probleempje" een nieuw kenteken bewijs is aangevraagd, en daarmee kreeg ik een algemeen brief met de verplichting na nieuw kenteken bewijs aangevraagd te hebben, ook de platen met de nieuwere te moeten vervangen.

Heeft natuurlijk niks met veiligheid te maken, maar het is niet de bedoeling bv de politie met die controle te belasten.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 19 okt, 2005 22:31

Leonardo da Vinci schreef:Dit heeft wellicht enkele relatie met nieuwere kenteken regels.

Ik heb bv het "probleempje" een nieuw kenteken bewijs is aangevraagd, en daarmee kreeg ik een algemeen brief met de verplichting na nieuw kenteken bewijs aangevraagd te hebben, ook de platen met de nieuwere te moeten vervangen.

Heeft natuurlijk niks met veiligheid te maken, maar het is niet de bedoeling bv de politie met die controle te belasten.
Dat heeft er geloof ik mee te maken dat anders je platen ouder zijn dan het kentekenbewijs.

Waarom?

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » do 20 okt, 2005 0:16

Staat wel in die brief het sinds 2004 verplicht is.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 21 okt, 2005 22:18

Leonardo da Vinci schreef:Staat wel in die brief het sinds 2004 verplicht is.
Kan je daar eens uit citeren. Ben er wel benieuwd naar!

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » di 25 okt, 2005 20:18

nee.

Althans, ik heb momenteel geen vaste verbinding en bevindt mij niet in mijn werk-kamer waar ergens tussen stapels papier dat papiertje ligt. Maar misschien kom ik het nog tegen.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 26 okt, 2005 8:27

kentekenplaten zijn tegenwoordig gekoppeld aan je kentekenbewijs mbv de code die in je kenteken ingeslagen is (vandaar dat deze ook leesbaar moet blijven, zie post 1). bij verlies van bijvoorbeeld een kentekenplaats moet je dus ook een nieuw kentekenbewijs aangemaakt worden. de duplicaatcode (cijfer boven het eerste streepje) geeft aan hoeveel keer dit al eens voorgekomen is.

Plaats reactie