APK per 1-5-2009 aangescherpt?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
brinky
Donateur
Donateur

APK per 1-5-2009 aangescherpt?

Bericht door brinky » ma 16 mar, 2009 20:58

Zie ook: viewtopic.php?t=53021&start=15.

Per 1-5-2009 zijn nieuwe APK-keuringseisen van kracht.
Zie: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 239631.pdf
en: http://www.autoadviezen.nl/Downloads/Wi ... i_2009.pdf

Zijn er ook keurmeesters in de zaal, die al zijn ingelicht over de nieuwe regelgeving? Wat verandert er voor onze Saabjes?

Specifieke vraag: Geert1 geeft aan dat alle auto's met U9 op kentekenbewijs per 1 mei een kat dienen te hebben bij de APK-keuring. Ik kan hier in de reglementen niets van terug lezen. Wie weet er meer van?

Maar ik ben geinteresseerd in alle aspecten van het APK-keuren van onze Saabjes...

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » ma 16 mar, 2009 21:49

dat zei ik vanmiddag dus ook al naast de LPG eisen dient de andere brandstof, in het geval van de Saab van brinky, de andere brandstof, benzine ook aan de eisen te voldoen, dus auto dient dus een werkende kat te hebben.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 16 mar, 2009 21:51

Nou... ff naar de keuring met de kat er onder geschroeft... 's middags zet je de rechte pijp terug en brullen maar weer. Voor dat uurtje werk per jaar ga je er toch niet zo'n heisa over maken ;)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 16 mar, 2009 21:57

geert1 schreef:dat zei ik vanmiddag dus ook al naast de LPG eisen dient de andere brandstof, in het geval van de Saab van brinky, de andere brandstof, benzine ook aan de eisen te voldoen, dus auto dient dus een werkende kat te hebben.
Nee, je zei dat het VISUEEL verplicht was een kat te hebben.

Nu zeg je wat anders - nl. dat de emissie eisen gehaald moeten worden. Dat is altijd al zo geweest - het enige wat nu anders is is dat het ook op benzine gedaan moet worden (als je wagen op LPG loopt).
Zonder katalysator haalt een benzine 900 T16 ook de emissie eisen wel.

Vraag: wat gebeurt er als je een auto ter keuring aan biedt die wel op LPG loopt, maar niet op benzine?

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » ma 16 mar, 2009 22:09

[][]ja dat zei ik vanmiddag ook, maar toen ik oa linkje het linkje van willeme las, werd het mij duidelijk dat hij volgens de normen op benzine moet lopen, dus met werkende kat etc., indien de kat niet werkt zien ze dit terug bij de meting hoor, als ze hem overtikken op benzine, en ben je de paashaas in oktober.

om een hoop gezeik te voorkomen zou ik er dus gewoon een werkende kat in zetten,

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 16 mar, 2009 22:16

Ze kijken niet of je kat wel werkt (dan hadden ze dat ook visueel al wel vast kunnen stellen - en we waren er net over eens dat ze dat niet doen! ;) ).
Waar ze wel naar kijken is of je de emissie eisen haalt.

En dat is me al 2 keer gelukt met Red Bull... geen kat en 3" uitlaatpijp. Emissie is netjes binnen de normen - zonder kat.

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » ma 16 mar, 2009 22:22

dat gaat je na 01/5/09 niet meer lukken, de kat hoort na die datum, ten tijde van de keuring gewoon te werken, dus katvervangers zijn na 01/05/09 off limits.

zorg dus ook dat je banden de juiste spanning hebben, je remvloeistof niet te oud is etc.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 16 mar, 2009 22:23

geert1 schreef:dat gaat je na 01/5/09 niet meer lukken, de kat hoort na die datum, ten tijde van de keuring gewoon te werken, dus katvervangers zijn na 01/05/09 off limits.
Waarrrr staat dat dan? In voorgaande 3 links naar pdf-jes kan ik daar niets over vinden.

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » ma 16 mar, 2009 22:28

zie het linkje van willeme en die zet het er nota bene bij, alle brandstof systemen worden gecontroleerd.

zou gewoon ervoor zorgen dat die zwarte Saab aan alle eisen voldoet en gezien de prijs lijkt mij dat ook niet meer dan logisch, ga nou niet lopen kloten met katvervangers etc.

ivanzon
Geregistreerd lid

Bericht door ivanzon » ma 16 mar, 2009 22:28

Niet vergeten je bandjes op te pompen voor je naar de keuring gaat anders schrijven ze een vette rekening (punt 5.*.27)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 16 mar, 2009 22:31

geert1 schreef:zie het linkje van willeme en die zet het er nota bene bij, alle brandstof systemen worden gecontroleerd.
Precies... alle brandstofsystemen moeten aan de emissie eisen voldoen. En dat doen ze. Klaar.

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » ma 16 mar, 2009 22:35

we zullen zien

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 16 mar, 2009 22:48

Vorig jaar juli eens de SAAB 900 c(arburateur), van mijzelf, terwijl een A.P.K.-keurmeester toekeek, die bij mij op het
bedrijf werkt, volgens de regels van een viergasmeting uitgevoerd, op L.P.G. en niet alleen was ik zeer verbaasd,
mijn collega nog wel veel meer, maar mijn Classic zou glansrijk aan de voor de viergastes eisen voldaan hebben!! :P
En geloof me maar, er zijn zat auto's waarbij een katalysator onder gemonteerd hoort te zitten en die dan ook glansrijk
een viergastest doorstaan, terwijl de katalysator niet meer aanwezig is. :wink:

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » ma 16 mar, 2009 22:52

dat kan wel zijn, maar als dat ding er na 01/05/09 tijden een keuring niet opzit, geen de keurmeesters daar wel over steigeren, de auto van brinky voldoet namelijk niet meer aan het kentekenbewijs (U9)

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 16 mar, 2009 22:58

Kan best waar zijn, maar wanneer je een katalysator 'leeg haalt' en de uitlaatgassen voldoen aan de norm, dan kun
je niet anders als die auto goedkeuren, of dat nou aan de opgelegde eisen voldoet of niet en al helemaal als het om
een originele katalysator gaat die inwendig 'aangepast is' en waarvan je uitwendig niet kan zien dat dat uitgevoerd
is. :wink:

Plaats reactie