GM sluit SUV fabrieken, Amerikanen kopen Japans

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
jelger
Geregistreerd lid

GM sluit SUV fabrieken, Amerikanen kopen Japans

Bericht door jelger » wo 04 jun, 2008 10:48

een lichting van 2 interessante nieuwberichten de afgelopen dagen...

GM sluit een aantal van zijn SUV fabrieken. Waaronder volgens mij ook degene waar de 9-7X wordt gebouwd (sowieso nu z'n laatste dagen als ik het goed heb), in Moraine, Ohio. GM heeft te maken met een SUV verkoop daling van maar liefst 30%. Dit heeft onder andere te maken met de gigantische pompprijsstijging naar over de 4 dollar, een stijging van 100% in 4 jaar tijd. Het minder lieve beleid in de VS tav woon-werk vergoedingen (en het gebrek aan massale zakelijke lease-cultuur) maakt dat huishoudens gewoonweg gedwongen worden een economischer keuze te maken.

[onder: blauw - San Francisco prijzen, hoogste in land, rood het landelijk gemiddelde]
Afbeelding

In het licht van de marktontwikkelingen overweegt GM zelfs om Hummer helemaal uit de handel te nemen.

http://www.msnbc.msn.com/id/24947044/

WILMINGTON, Del. - General Motors is closing four truck and SUV plants in the U.S., Canada and Mexico, affecting 10,000 workers, as surging fuel prices hasten a dramatic shift to smaller vehicles.

CEO Rick Wagoner said Tuesday before the automaker’s annual meeting in Delaware the plants to be idled are in Oshawa, Ontario; Moraine, Ohio; Janesville, Wis.; and Toluca, Mexico. He also said the iconic Hummer brand will be reviewed and potentially sold or revamped.

Wagoner said the GM board has approved production of a new small Chevrolet car at a plant in Lordstown, Ohio, in mid-2010 and production of the Chevrolet Volt electric vehicle in Detroit.

Wagoner announced the moves in response to slumping sales of pickups and SUVs brought on by high oil prices. He said a market shift to smaller vehicles is permanent.

GM shares rose 43 cents, or 2.5 percent, to $17.87 in midday trading.

The cuts will affect 10,000 hourly and salaried workers. Many will be able to take openings created when 19,000 more U.S. hourly workers leave later this year through early retirement and buyout offers.

Wagoner said the company has no plans to allocate products to the four plants in the future.

“We really would not foresee the likely prospect of new products in the plants that we’re announcing today that we’ll cease production in,” he told a Moraine, Ohio, city official who asked a question in a telephone conference call.

More cuts will be announced later. Wagoner said GM will consolidate engine, transmission and other parts operations to go with the assembly plant actions.

The actions add to a string of plant closures by the Big Three in the last several years. GM, Ford Motor Co. and Chrysler LLC have announced the shutdown of 35 plants since 2005, according to Sean McAlinden, chief economist with the Center for Automotive Research in Ann Arbor. Along with 35 additional closures at GM and Ford’s chief suppliers, Delphi Corp. and Automotive Components Holdings LLC, he said the total hourly and salaried jobs eliminated comes to 149,000.

In that same time period, foreign automakers have built or announced plans to build five U.S. assembly plants, he said. In 2007, foreign auto companies employed 113,000 people in the U.S., a number McAlinden projects will rise to 152,000 by 2011.

The Oshawa truck plant, which builds the Chevrolet Silverado and GMC Sierra pickups, likely will be shuttered next year. The Moraine plant near Dayton, will stop making Chevy TrailBlazer and other mid-size SUVs in 2010 “or sooner if demand dictates,” Wagoner said. In Janesville, the plant that builds medium-duty trucks and big SUVs like the Chevrolet Tahoe, will cease production starting at the end of 2009, finishing in 2010 or sooner if demand stays weak. In Toluca, production of medium-duty trucks will end by the end of 2008, Wagoner said.

The moves will save the company $1 billion per year starting in 2010. Combined with previous efforts, GM by 2011 will have cut costs by $15 billion a year over in 2005, Wagoner said.

Canadian Auto Workers President Buzz Hargrove said GM’s decision to close its Oshawa truck plant betrays the labor agreement reached two weeks ago. He said the union will consider all options, including a strike.

GM committed to keep the plant of 2,600 people open throughout the three-year agreement, Hargrove said.

Wagoner said General Motors Corp.’s board approved the production schedule of the Chevrolet Volt, and the company plans to bring the plug-in electric car to showrooms by the end of 2010.

Fully charged, the Volt could drive about 40 miles without using any gasoline, and a small conventional engine would recharge the vehicle, extending its range and allowing it to get the equivalent of 150 miles per gallon. GM plans to sell about 100,000 Volts a year by 2012.

Wagoner said the change in the U.S. market to smaller vehicles likely is permanent. “We at GM don’t think this is a spike or a temporary shift,” Wagoner said.

On the Hummer, Wagoner said GM is “undertaking a strategic review of the Hummer brand, to determine its fit with GM’s evolving product portfolio” in light of changing market conditions.

“At this point, we are considering all options for the Hummer brand... everything from a complete revamp of the product lineup to partial or complete sale of the brand,” he said.

Detroit’s automakers have been making the shift to more fuel-efficient vehicles, but not at the pace that matches consumers’ drive to hybrids and high mileage models made overseas. Gas prices have accelerated the retreat from trucks and sport utility vehicles, leaving the Big Three at the most critical crossroads in 30 years.

The U.S. market is difficult for every automaker, with consumer confidence weak and 2008 sales expected to be the lowest in more than a decade. But it is most difficult for the Detroit Three, who have relied more heavily on sales of trucks and SUVs than their foreign counterparts. Trucks make up 70 percent of Chrysler LLC’s U.S. sales, for example, compared to 41 percent at Toyota Motor Corp.

GM President and Chief Operating Officer Fritz Henderson said the new small car to be built in Lordstown would get 9 miles per gallon better fuel economy than the company’s current small cars, the Chevrolet Cobalt and Pontiac G5 when equipped with a manual transmission. The most efficient Cobalt now gets 36 miles per gallon on the highway, although Henderson would not give a total mileage number.

It would be powered by a 1- to 1.4-liter four-cylinder gasoline engine that could be turbocharged for additional power, GM said. The new engine would be built in Flint.

Henderson said the plant closure measures would reduce the company’s capacity to produce pickups and large SUVs by 700,000 per year, about 35 percent.
----------------------------

Daarnaast, in NRC een ANP artikel over de grote vlucht die met name Honda en Nissan maken in de VS momenteel. Honda die al lang met de Accord de best verkochte personenauto in de US markt heeft (tezamen met de Toyota Camry), verkoopt nu ook een flink stijgende hoeveelheid Civics.

http://www.nrc.nl/economie/article11137 ... _en_Nissan

Amerikaan kiest voor Honda en Nissan

ANP
Detroit, 3 juni. De hoge benzineprijs lijkt de Amerikanen in de armen van Honda en Nissan te hebben gedreven. Beide Japanse autofabrikanten zagen afgelopen maand de verkoop in de Verenigde Staten sterk stijgen doordat zij daar kleine energiezuinige auto's op de markt hebben gezet. Dit blijkt uit cijfers die de auto-industrie vandaag heeft bekendgemaakt.

Honda Motor boekte in vergelijking met mei vorig jaar een verkoopstijging van 11,3 procent. Het bedrijf verkocht voor het eerst meer auto's dan Chrysler, vooral dankzij het succes van zijn compacte Civic-modellen. Nissan zette 4,4 procent meer auto's af.

Fabrikanten van grote benzineslurpende terreinwagens en pick-ups werden geconfronteerd met sterke verkoopdalingen. Bij General Motors (GM) stortte de verkoop 30 procent in. Ford moest een daling van 19 procent verwerken. Ook Toyota verloor terrein, met een 8 procent lagere verkoop.

In de Verenigde Staten is veel onrust ontstaan over de hoge prijzen bij de benzinepomp. Mede daardoor belandde het consumentenvertrouwen onlangs op het laagste punt in zestien jaar.

GM meldde vandaag dat het meer gaat inzetten op de ontwikkeling van kleinere auto's. Daarnaast overweegt het concern verkoop van zijn Hummer-merk.

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » wo 04 jun, 2008 10:57

Dit is vast goed nieuws voor de"zuinige" Saab.

peter salet
Geregistreerd lid

Bericht door peter salet » wo 04 jun, 2008 11:02

Hoe staat het eigenlijk met de plannen voor de nieuwe kleine Saab en kan die straks een -misschien als een soort individuele tegnhanger - nog een heel klein beetje concurreren met Honda en Nissan ??????
Of zullen de prijs van de nieuwe Saab-telg en de CO2 uitstoot te hoog liggen ?

Oscar900T
Geregistreerd lid

Bericht door Oscar900T » wo 04 jun, 2008 18:44

eindelijk krijgen ze wat ze verdienen daar :twisted:

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 04 jun, 2008 20:40

Verstand komt met de jaren , ook in de US.

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » wo 04 jun, 2008 21:23

Het gaat serieus niet goed met de verkoop van "machodonten", getuige tevens http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=9021. Toyota rules the US of A :shock: .

Nic
Geregistreerd lid

Bericht door Nic » vr 06 jun, 2008 10:47

ja, want poepoe wat is de brandstof duur in de US.

op z'n duurst ($ 4,33 per gallon) is het omgerekend € 2,78 per gallon = € 0,78 per liter.. Daar valt wel mee te leven.
Maar het is maar wat je gewend bent natuurlijk, dat kwartje van Clinton hebben ze ook nooit af hoeven dragen. ;)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 06 jun, 2008 10:53

ja gaat leven naar wat je gewend bent en wat je budget is. Dus als je een stijging van 100% in je brandstofuitgaven voor je kiezen krijgt in een 1:5 rijdende mastodont, dan voel je dat harder dan een 30% stijging die wij voor de kiezen krijgen. Daarbij komt dat de wisselkoers is gewijzigd, maar dat die factor niet meegenomen is in de koopkracht daar.. Dat wil dus zeggen dat je nu in euro's uitgedrukt een mooi resultaat hebt staan, maar een jaar of anderhalf geleden was die 0,78 euro nog een euro... hoppa, daar heb je zomaar weer 22%, kan me niet voorstellen dat dat precies de koopkracht winst is geweest...

Tevens hebben wij in NL een erg vriendelijke woon-werk vergoeding, en rijden veel mensen zakelijke lease. Factoren die er in de VS niet of nauwelijks zijn. OOk je woon-werk betaal je meestens gewoon uit eigen zak. Als je tijdens werktijd buitendienstritten moet doen voor wekr, dan staat daar nog wel eens een budget voor. Maar dat mag je dan wel weer met je eigen auto doen.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 06 jun, 2008 11:01

Vraag me af wat er met al die ingeruilde en moeilijk verkoopbare SUF's gaat gebreuren. Massaal op CNG of LPG overzetten, of exporteren naar het midden oosten. in beide gevallen handel, voor de auto(export) branche of voor de alternatieve brandstoffenboeren. De laatste keer dat ik in de US was (in 2002 geloof ik) reden iig taxi's in Vegas op een of andere gasvariant, zag ik toen ik mijn tas in de kofferbak gooide, en je rook het ook onder die grote overkapte in/uitstap plaatsen bij de grote hotels. Duidelijk herkenbare GAS uitlaatdamp.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 06 jun, 2008 11:02

Nic schreef:Maar het is maar wat je gewend bent natuurlijk, dat kwartje van Clinton hebben ze ook nooit af hoeven dragen. ;)
Begin mij niet over het kwartje...

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 06 jun, 2008 11:07

die frustratie schijnt dieper te zitten dan verslagen te worden door Duitsland op het WK...

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 06 jun, 2008 11:12

En ook nog gebaseerd op misvattingen...

Oscar900T
Geregistreerd lid

Bericht door Oscar900T » vr 06 jun, 2008 11:50

nelfrikandel schreef:Vraag me af wat er met al die ingeruilde en moeilijk verkoopbare SUF's gaat gebreuren. Massaal op CNG of LPG overzetten, of exporteren naar het midden oosten. in beide gevallen handel, voor de auto(export) branche of voor de alternatieve brandstoffenboeren. De laatste keer dat ik in de US was (in 2002 geloof ik) reden iig taxi's in Vegas op een of andere gasvariant, zag ik toen ik mijn tas in de kofferbak gooide, en je rook het ook onder die grote overkapte in/uitstap plaatsen bij de grote hotels. Duidelijk herkenbare GAS uitlaatdamp.
dat zou inderdaad nog best eens kunnen, in bijv. Bolivia rijden ze ook heel veel met gas

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 06 jun, 2008 11:55

En daar worden een heleboel gebruikte auto's (onder meer uit de USA, maar ook uit Asie) via de vrijhaven Iquique (Chili) ingvoerd, volgens mij...

Plaats reactie