Oude autotelefoon nog bruikbaar??

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Amazon
Geregistreerd lid

Oude autotelefoon nog bruikbaar??

Bericht door Amazon » ma 09 jul, 2007 17:44

In mijn Jaguar XJ6 zit nog een complete autotelefoon van Panasonic uit de jaren 80.

Achterin de kofferbak zit de basisunit met draagriem, zodat je hem ook als mobiele telefoon kunt gebruiken. :wink:

Ik wil hem als leuk detail in de auto laten zitten. De vraag is kan ik er ook nog wat mee?

Dit is zo oud en komt zo zelden voor dat er op internet zelfs niets, behalve één plaatje (zie hieronder), over te vinden is.

Kent iemand dit en kun je dat nu op de één of andere manier nog aan de praat krijgen?

Panasonic EB 2701:

Afbeelding

SimonA50

Bericht door SimonA50 » ma 09 jul, 2007 17:56

Dat zal dan een NMT toestel wezen. Lijkt me sterk dat je dat toestel nog kan gebruiken.

wouterve
Geregistreerd lid

Bericht door wouterve » ma 09 jul, 2007 18:02

Waarschijnlijk is deze autotelefoon geen telefoon die werkt op het GSM-netwerk, maar nog op een van de oude, analoge, ATF-netwerken. Daar zijn 3 generaties van geweest, heel creatief ATF-1 t/m ATF-3 genoemd en dat laatste netwerk is in 1997 uit de lucht gehaald. Sindsdien kun je in Nederland alleen nog maar op het GSM-netwerk bellen. Deze telefoon zal dus naar alle waarschijnlijkheid niks meer doen en alleen nog maar kunnen dienen als optisch souvenir (wel leuk, daar heb je gelijk in!) of als extra ballast ;).

Als je toch wilt kunnen bellen en deze look toch enigszins wilt handhaven, dan kun je natuurlijk ook altijd nog voor een appel en een ei een vroege GSM-autotelefoon op de kop tikken. Die werken wel gewoon, in ieder geval op de netwerken van KPN en Vodafone (want de eerste GSM-telefoons waren sowieso single band).

Er worden op het moment ook nog nieuwe autotelefoons verkocht, die zien er iets moderner uit, maar blijven hetzelfde idee houden en hebben misschien toch iets meer nuttige functies (zoals bijv. nummerweergave oid) dan hun oudere voorgangers.

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » ma 09 jul, 2007 19:00

Ik heb even gekeken op "ATF". Het is inderdaad kansloos om hem aan de praat te krijgen.

Het netwerk is nu gereserveerd voor kerktelefoon. Nou ja, ik rij toch vaak alleen op zondag :lol: !

Het is dus een relikwie. Ik neem wel gewoon mijn mobiel mee.

Bedankt voor jullie reacties.

Derk

Oscar900T
Geregistreerd lid

Bericht door Oscar900T » ma 09 jul, 2007 21:15

om laten bouwen door een ervaren hobbyist ;)

wel stoer hoor zo´n ding :)

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » ma 09 jul, 2007 23:15

Kan dat?

En ken je zo'n handig iemand? :idea:

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » ma 09 jul, 2007 23:48

Rechtstreekse ombouw is niet te doen. Ik heb echter nog wel een ouwe Bosch liggen die waarschijnlijk op dezelfde connectors past. Die heeft GSM900 en heeft dezelfde oude look.

Post is even een foto met de grote connector van de zendunit en de connector van de hoorn.

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » ma 09 jul, 2007 23:57

Ben benieuwd!

Zal morgen even fotootjes maken.

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » wo 11 jul, 2007 21:28

Ik heb foto's gemaakt van de hoorn en de connector.

De basisunit bepaalt toch of het om een analoog of digitaal signaal gaat?

Ik ben benieuwd!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 11 jul, 2007 21:32

Amazon schreef:Ik heb foto's gemaakt van de hoorn en de connector.

De basisunit bepaalt toch of het om een analoog of digitaal signaal gaat?

Ik ben benieuwd!!
Volgens mij is de plug van de hoorn nogal breder dan 1.4 cm of niet? En ik bedoelde ook de stekker van de blackbox. Als er namelijk een 25 pins plug aan zit (zoals aan oude printers) en de hoorn een 10 polige RJ45 plug dan kun je zo hoorn en unit omprikken. Dit is ook wel aan te passen naar wat moderners, maar dan moet je de gehele set vervangen.

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » wo 11 jul, 2007 23:19

Hoi,

De connector van de hoorn is 19mm en 12-pins.

Ik kon geen foto van de blackbox en stekker maken, omdat de batterij van de camera leeg was :evil: .

Heb de hoorn toen maar even mee naar huis genomen.

Wordt vervolgd.

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » vr 13 jul, 2007 22:46

Inmiddels even foto's gemaakt van alle aansluitingen.

In het midden de aansluiting voor de hoorn en rechts voor de voeding etc. Links een ingang voor "randappartuur" (20-pins).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » vr 13 jul, 2007 23:06

My god dat is echt oud.

Dit krijg je niet aan de gang met alleen blackbox en hoorn wissellen. Dus echt een compleet andere set inbouwen.

http://gsm-telecom.marktplaats.nl/carki ... yager.html

http://gsm-telecom.marktplaats.nl/carki ... -6081.html

http://gsm-telecom.marktplaats.nl/mobie ... efoon.html

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » za 14 jul, 2007 0:08

Ha, ha! Ik was al bang dat het redelijk kansloos was.

Ik denk dat ik hem maar gewoon laat zitten als relikwie uit de goeie ouwe tijd.

Vandaag even weer een ritje gemaakt met de Jag. Is toch een klasse apart hoor!

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » za 14 jul, 2007 11:11

jwaterink schreef:My god dat is echt oud.
Oud, je zult het waarschijnlijk niet geloven maar ik heb thuis nog een werkende telefoon (in bakeliet) uit 1957 die perfect werkt.

Helaas niet bruikbaar in de auto :lol: .

Plaats reactie