Heb ik me laten gek maken? (update p. 4)

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Heb ik me laten gek maken? (update p. 4)

Bericht door Wouter » vr 06 jul, 2007 16:37

Vanmiddag is mij het volgende overkomen:

Ik rijd door de stad op een straat met een dubbele baan (Westblaak R'dam bij het skatepark) en rijd op de linkerbaan. Direct na een verkeerslicht kom ik achter een rijtje auto's te staan die allemaal linksaf moeten, maar op de rijbaan blijven staan omdat er te weinig ruimte is om voor te sorteren. Ik sta daarom even stil. Ik houd m'n spiegels en dode hoek rechts in de gaten en als ik zie dat het verkeer achter me inmiddels gaat stoppen voor rood licht, draai ik iets naar rechts om mijn voorganger te passeren en mijn weg te vervolgen. Daarbij kom ik direct over een zebrapad (met voetgangerslichten) waarbij een aantal voetgangers net de straat op stappen. Ik kom er nog ruim langs want ik zit precies in het midden van de dubbele baan.

Vervolgens rijd ik de tunnel onder de Coolsingel in en zie (en hoor) ik dat een motorrijder (MJ-RG-39) mij als een gek achterna komt. Bij de verkeerslichten na de tunnel komt de motorrijder naast mij staan en gebaart hij dat ik m'n raam omlaag moet doen. Ik laat me raam zakken en een helm zegt tegen me:
"Je krijgt een bekeuring van me voor die asociale actie daarnet bij dat zebrapad."
"Hoezo?"
"Je had moeten wachten voor die overstekende mensen."
"Wat?!"
"Ik ben van de politie. Je krijgt de bekeuring thuisgestuurd."
"Nou, dat wil ik wel eens zien. Kan je zo even naar de kant gaan?"

Groen. We rijden weg en komen weer naast elkaar te staan bij het volgende kruispunt.

"Laat eens zien dat je van de politie bent dan?"
"Nee sorry, gaat niet."
"Hoe moet ik je dan geloven?"

Weer groen. Ik rijd weg en geef aan voor linksaf, ik sla een zijstraat in. De motorrijder komt achter mij aan. Ik stap uit en we hebben een gesprek. Bottom-line:

Meneer wil zich niet legitimeren. Ik kan geen verklaring afleggen. Hij vond mijn actie onbezonnen en asociaal. De beschikking van 130,- Euro kan ik binnenkort thuis verwachten.

Wat is dit? Overijverige agent buiten diensttijd?

:cry: :cry: :cry:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 06 jul, 2007 16:47

aangifte doen van ongeoorloofd en onidentificeerbaar bekeuring uitdelen.
agent in burger, in diensttijd, moet zich kunnen legitimeren, maar hoe het buiten diensttijd zit?

overigens vind ik het niet kies als het rechtsgeldig is, wel bekeuring uitdelen, maar niet kunnen aantonen ter plekke, en dus ook geen verhaal kunnen halen. Dat zou sowieso een klacht moeten worden.

WMB
Geregistreerd lid

Re: Heb ik me laten gek maken?

Bericht door WMB » vr 06 jul, 2007 16:51

edit....

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 06 jul, 2007 17:00

Ik denk dat een agent zich altijd moet kunnen legitimeren en al zeker als hij je doet stoppen om een bekeuring uit te delen :shock: .
Waarom zou hij zoiets weigeren?
Erg vreemd.

Ik zou het hier in ieder geval niet bij laten, hoewel ik zou wachten tot ik werkelijk een bekeuring opgestuurd zou krijgen, want misschien is het wel stoerdoenerij.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 06 jul, 2007 17:08

Ik heb ernstige twijfels of dit wel een echte agent was... anders had-ie namelijk wel telefonisch zijn collega's op de hoogte gesteld denk ik.

Ik zou daarbij zeker bezwaar maken als er daadwerkelijk een boete in de bus valt. Ook een agent is verplicht zich te ligitimeren, zeker bij het uitdelen van een boete. Als laatste ben ik benieuwd hoe hij gaat bewijzen dat jij deed wat je net deed, is het woord van een politieman genoeg voor een officier van justitie?

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 06 jul, 2007 17:14

waxle schreef:Ik heb ernstige twijfels of dit wel een echte agent was... anders had-ie namelijk wel telefonisch zijn collega's op de hoogte gesteld denk ik.

Ik zou daarbij zeker bezwaar maken als er daadwerkelijk een boete in de bus valt. Ook een agent is verplicht zich te ligitimeren, zeker bij het uitdelen van een boete. Als laatste ben ik benieuwd hoe hij gaat bewijzen dat jij deed wat je net deed, is het woord van een politieman genoeg voor een officier van justitie?
Dat zeker wel, denk ik.

Ik herinner me dat mijn oom die jaren geleden politieagent was, na zijn diensturen vaak de onrechtmatigheden die hij in het verkeer opmerkte samen met de kentekens van de betreffende voertuigen (en alle andere nodige info om te verbaliseren), gewoon in een notitieboekje noteerde om vervolgens een PV te versturen naar de weggebruiker.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 06 jul, 2007 17:19

waxle schreef: is het woord van een politieman genoeg voor een officier van justitie?
doorgaans en in de regel wel, hoe het buiten diensttijd zit weet ik niet.

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » vr 06 jul, 2007 17:34

waxle schreef:...is het woord van een politieman genoeg voor een officier van justitie?
Ja. Maar daar kunnen de juristen (in spé) op dit foruum vast meer over vertellen.

Geert9000cse1997
Geregistreerd lid

Bericht door Geert9000cse1997 » vr 06 jul, 2007 17:38

waxle schreef:

is het woord van een politieman genoeg voor een officier van justitie?

doorgaans en in de regel wel, hoe het buiten diensttijd zit weet ik niet.
Ook buitendienstijd is het woord van een agent voldoende, maar de agent is verplicht zich te legitimeren. Als ik Wouter was ging ik met dit verhaal even naar het Doelwater (hoofdbur. Politie Rotterdam). Om eens navraag te doen. Kenteken Motorrijder meenemen. Als dit een agent is geweest krijg hij hier wel een uitbrander voor. Niet voor het eventueel bekeuren maar wel voor het zich niet legitimeren. En mocht het geen agent zijn, dan zal de politie wel contact opnemen met de motorrijder ivm het zich voordoen als agent. (is strafbaar)

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » vr 06 jul, 2007 19:24

Ik heb even een kennis gebeld die bij de politie werkt. Inderdaad, het bericht van Geert9000cse1997 is helemaal correct.

In ieder geval even een bezoekje brengen aan het bureau en om opheldering vragen.
Als het toch een agent blijkt te zijn kun je overigens ook een klacht tegen hem indienen wegens onbehoorlijk gedrag. De agent had zich moeten legitimeren en het was ook netter geweest als hij direct ter plaatse de beschikking had uitgeschreven.

Helaas blijft de beschikking wel staan als het echt een agent blijkt.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » vr 06 jul, 2007 19:28

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik ga er werk van maken. Als er ontwikkelingen zijn, zal ik het hier melden.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 06 jul, 2007 19:57

plafundum schreef:
waxle schreef:...is het woord van een politieman genoeg voor een officier van justitie?
Ja. Maar daar kunnen de juristen (in spé) op dit forum vast meer over vertellen.
Dan hoeft Waxle niet ver Meer te zoeken... :)

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » vr 06 jul, 2007 21:21

Wat je ook had kunnen doen is het sleuteltje uit z'n brommer trekken en de politie bellen dat er een nep-agent actief is. Kun je lachen!
:wink:

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » vr 06 jul, 2007 21:23

gfgf schreef:Wat je ook had kunnen doen is het sleuteltje uit z'n brommer trekken en de politie bellen dat er een nep-agent actief is. Kun je lachen!
:wink:
Minder lachen als het een echte is..

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » vr 06 jul, 2007 21:27

Zolang iemand zich niet kan identificeren als zijnde agent, is het voor mij geen agent.
Wat een eikel!

Plaats reactie