Ik rijd door de stad op een straat met een dubbele baan (Westblaak R'dam bij het skatepark) en rijd op de linkerbaan. Direct na een verkeerslicht kom ik achter een rijtje auto's te staan die allemaal linksaf moeten, maar op de rijbaan blijven staan omdat er te weinig ruimte is om voor te sorteren. Ik sta daarom even stil. Ik houd m'n spiegels en dode hoek rechts in de gaten en als ik zie dat het verkeer achter me inmiddels gaat stoppen voor rood licht, draai ik iets naar rechts om mijn voorganger te passeren en mijn weg te vervolgen. Daarbij kom ik direct over een zebrapad (met voetgangerslichten) waarbij een aantal voetgangers net de straat op stappen. Ik kom er nog ruim langs want ik zit precies in het midden van de dubbele baan.
Vervolgens rijd ik de tunnel onder de Coolsingel in en zie (en hoor) ik dat een motorrijder (MJ-RG-39) mij als een gek achterna komt. Bij de verkeerslichten na de tunnel komt de motorrijder naast mij staan en gebaart hij dat ik m'n raam omlaag moet doen. Ik laat me raam zakken en een helm zegt tegen me:
"Je krijgt een bekeuring van me voor die asociale actie daarnet bij dat zebrapad."
"Hoezo?"
"Je had moeten wachten voor die overstekende mensen."
"Wat?!"
"Ik ben van de politie. Je krijgt de bekeuring thuisgestuurd."
"Nou, dat wil ik wel eens zien. Kan je zo even naar de kant gaan?"
Groen. We rijden weg en komen weer naast elkaar te staan bij het volgende kruispunt.
"Laat eens zien dat je van de politie bent dan?"
"Nee sorry, gaat niet."
"Hoe moet ik je dan geloven?"
Weer groen. Ik rijd weg en geef aan voor linksaf, ik sla een zijstraat in. De motorrijder komt achter mij aan. Ik stap uit en we hebben een gesprek. Bottom-line:
Meneer wil zich niet legitimeren. Ik kan geen verklaring afleggen. Hij vond mijn actie onbezonnen en asociaal. De beschikking van 130,- Euro kan ik binnenkort thuis verwachten.
Wat is dit? Overijverige agent buiten diensttijd?