franse lichten

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

franse lichten

Bericht door caspar » wo 17 jan, 2024 14:35

Ik overweg op gele lampen in mijn 99t te zetten. Mag ik dan ook de lampen in mijn groot licht en knippers ( witte gedeelt) vervangen voor gele exemplaren?
Afbeelding

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: franse lichten

Bericht door phanot » wo 17 jan, 2024 14:47

In Nederland en België hoort de verlichting vooraan wit of geel te zijn, dus toegestaan. (ANWB info)
In Frankrijk is er een beperking dat alleen auto's ouder dan 1994 met geel mogen rijden, ook geen probleem dus voor een Saab 99 of classic 900.
Ik heb zelf ook gele H4 lampen, in een jaren 50 of 60 klassieker staat het gewoon een stuk leuker, en ook als je aan komt rijden.

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door caspar » wo 17 jan, 2024 15:00

Dus kan ook gele lampen monteren in units boven knipperlicht?

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » wo 17 jan, 2024 15:31

caspar schreef:
wo 17 jan, 2024 15:00
Dus kan ook gele lampen monteren in units boven knipperlicht?
Even googlen op deze vraag, en het antwoord is Ja:
Overigens zaten er bij mijn 900 classic ook gele lampen in bij aankoop een paar maanden terug. Ik twijfel nog of ik ze laat zitten, want je ziet er echt geen r***t mee in het donker. De wereld is er niet voor niks van af gestapt natuurlijk. Leuk staat het wel, dat moet gezegd.

Afbeelding

mversteeg
Geregistreerd lid

Bericht door mversteeg » wo 17 jan, 2024 20:38

Ik heb gele koplampen Casper.
Heb nog heel weinig 's-avonds gereden dus geen idee wat de lichtopbrengst is.

Afbeelding

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door caspar » do 18 jan, 2024 10:20

[q]

Gaaf heb je de units in je knipperlichten ook aangepast?
Reden: onnodige quote

mversteeg
Geregistreerd lid

Bericht door mversteeg » do 18 jan, 2024 10:32

Je bedoeld of die ook geel zijn?
Eerlijk gezegd geen idee, ik heb 'm zo gekocht....maar ik zal bij de eerstvolgende gelegenheid even kijken.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 18 jan, 2024 12:36

95twinturbo schreef:
wo 17 jan, 2024 15:31
Even googlen op deze vraag, en het antwoord is Ja:
Overigens zaten er bij mijn 900 classic ook gele lampen in bij aankoop een paar maanden terug. Ik twijfel nog of ik ze laat zitten, want je ziet er echt geen r***t mee in het donker. De wereld is er niet voor niks van af gestapt natuurlijk. Leuk staat het wel, dat moet gezegd.
De wereld is er niet vanaf gestapt, alleen Frankrijk is er vanaf gestapt. Die voerde de gele verlichting in 1933 in vanuit militaire redenen en dat standaardiseerde daar vervolgens voor vele decennia. Inmiddels niet meer o.a. omdat de lichtopbrengst inderdaad beroerd is.
(Ik zou het persoonlijk(!) alleen overwegen met een oude Franse auto die vrijwel alleen overdag rijdt.)

Matti9
Geregistreerd lid

Bericht door Matti9 » do 18 jan, 2024 20:10

Ik rijd sinds 2014 met gele koplampen (afwisselend h7 waarvan peertje geel gekleurd is, xenon of h4 met geel kapje er over heen) in de verschillende auto's (laatste 4 jaar Saab 9-3), daarvoor kleine 20 jaar met gele of oranje lampen (motovision) in motorfiets.
Was/is prima te doen qua lichtopbrengst 's avonds (waarschijnlijk meegeholpen door straat/ snelwegverlichting /extra lampen op motor).
Voornaamste reden voor mij om met gele lampen te rijden is dat ik verwacht/hoop beter gezien te worden tov alle andere witte of blauwige lampen van t overige verkeer. Huidige 9-3 OG heeft daarnaast achteraf gemonteerde (renault megane) drl units op de plek waar eerst mistlampen zaten, staan altijd aan en dimmen met 50% als koplampen aan gaan.
Maar nogmaals, mijn focus ligt op gezien worden, te meer omdat ik eigenlijk nooit op onverlichte landbouwweggetjes of dergelijke te vinden ben. En voor mijn huidige dagelijkse woon-werk verkeer over N65, A2 etc voldoen de gele lampen prima, ook in t donker.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » vr 19 jan, 2024 17:06

Ja wij wonen in het Brabantse buitengebied. Ben tot nu toe één keer in de avond met de 900 op pad geweest, dat is echt geen pretje in onze eigen straat. Zelfs niet met gootlicht (ook geel) en de verstralers (ook geel) aan. Met de witte halogeen verstralers in de zwaaibalk zitten zag ik eindelijk de slootkant... :)
De lichtopbrengst van gele lampen is simpelweg echt minder dan die van witte of blauwe verlichting (los van het lamptype). Daar is weinig subjectiefs aan natuurlijk.

Of het in je eigen situatie een probleem is (niet iedereen woont in het buitengebied) en of je het mooi vindt, daarover mogen we gelukkig van mening verschillen. Ik vind het ook leuk staan, dus voorlopig blijt gele dimlicht + grootlicht het nog wel even zitten. De verstralers zijn er inmiddels wel van af. De zwaaibalk volgt later.

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 19 jan, 2024 17:10

Toegegeven, deze heeft er wel het kleurtje en het juiste neusje voor! :bluethumb:

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 12 mar, 2024 22:10

Matti9 schreef:
do 18 jan, 2024 20:10
Ik rijd sinds 2014 met gele koplampen (afwisselend h7 waarvan peertje geel gekleurd is, xenon of h4 met geel kapje er over heen) in de verschillende auto's (laatste 4 jaar Saab 9-3), daarvoor kleine 20 jaar met gele of oranje lampen (motovision) in motorfiets.
Heb ik je zondagmorgen toevallig kunnen zien rijden op de A58 in Zeeland, Matti?
Werd daar (zelf niet in mn Saab) ingehaald door een 9-3 met gele lampen en een 9-5 estate er achteraan

Matti9
Geregistreerd lid

Bericht door Matti9 » di 12 mar, 2024 22:42

Nee, helaas: Blue (mijn Cosmic blauwe 9-3) staat al sinds april vorig jaar met n overleden blok stil op mijn oprit. Ik ben deze maand nog druk met opknappen van de Vespa pk50s van mijn dochter, hopelijk daarna tijd om ander blok te plaatsen in de 9-3.
Edit: bedenk me net dat Jills Vespa een afwijkende kleur koplamp heeft...:)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 12 mar, 2024 23:00

Mijn Peugeot 205 (nou, mijn jongste zoons autootje) heeft gele koplampen. Geen idee wat voor merk, maar wel van dit jaar. De lichtopbrengst vind ik niet geweldig. Maar dat merkte ik gisterenavond toen ik naast hem zat in de Pug. (Ik heb al eens geschreven dat ik niet meer in het donker rijd). Gewone 'witte' lichten zijn een stuk helderder.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 23 mar, 2024 22:11

Ik heb zojuist de gele lampen in mijn 900c verwisseld voor witte exemplaren. Wat een verademing al, en dat terwijl het slechts lampjes van de Action zijn. Lagen toevallig in het zicht, echte goeie komen nog wel ‘n keer.

Rijden met die gele lampen… dan kun je net zo goed gelijk een zonnebril opzetten in het donker. Zie je evenveel:)

Plaats reactie