Bron: https://www.nu.nl/economie/6138013/skod ... -auto.htmlTesla is niet langer de meest verkochte elektrische auto in Nederland. Het bedrijf van miljardair Elon Musk is in de eerste vijf maanden van dit jaar voorbijgestreefd door onder meer SKODA en Kia.
Tesla verliest koppositie in NL aan Skoda en Kia
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Tesla verliest koppositie in NL aan Skoda en Kia
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
Re: Tesla verliest koppositie in NL aan Skoda en Kia
De elektrische verkopen zijn zoiezo weer gedaald ten opzichte van vorig jaar (2%punt als ik het goed heb).
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
eerlijk gezegd vind ze alledrie niks.
maar als het dan toch echt móét: doe dan maar een KIA.
Tesla is te duur/lelijk/onpraktisch
Skoda: tsja...V.A.G.. dat zegt genoeg. heb je er 1 gezien, heb je ze allemaal gezien.
KIA: ondanks dat het emotieloze spleetogenbakken zijn, is elk model toch weer anders.
maar als het dan toch echt móét: doe dan maar een KIA.
Tesla is te duur/lelijk/onpraktisch
Skoda: tsja...V.A.G.. dat zegt genoeg. heb je er 1 gezien, heb je ze allemaal gezien.
KIA: ondanks dat het emotieloze spleetogenbakken zijn, is elk model toch weer anders.
-
Koen K
- Donateur

Volgens mij is die term niet nodig om aan te duiden dat je Kia's niet mooi vindt.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
De formulering doet mij denken aan een politieke partijleider die corona niet serieus wenst te nemen.Jungleman schreef: ↑ma 07 jun, 2021 21:37.....KIA: ondanks dat het emotieloze spleetogenbakken zijn, is elk model toch weer anders.
-
gudmundje
- Donateur

de Duitsers maken auto' s voor Chinese markt. Kia maakt er voor de Europese
-
WilNiks
- Geregistreerd lid
"spleetogenbakken".
Jungleman: Nomen est omen?
Jungleman: Nomen est omen?
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Hyundai gaat met de Kona ook wel goed. Ze vliegen je om de oren.
Denk ook dat precies die auto’s gewild zijn die op dat moment fiscaal het gunstigst zijn. Ik wil niet zeggen dat veel mensen uiteindelijk een auto rijden die ze haten, maar mijns inziens is consumptie volledig losgekoppeld van aantrekkingskracht. Het is een soort fiscale cloudsurfing geworden. Het is niet te meten, maar ik ben er van overtuigd dat veel mensen - zonder alle financiële prikkels - op heel iets anders uit zouden komen. Voor hetzelfde geld dus. Of wellicht minder.
Kortom het is lastig te peilen wat nou precies gewild is. Want men koopt een auto niet langer op producteigenschappen maar op fiscale voordelen.
Doet me een beetje denken aan een onderzoek waarom mensen toen en nu bij de politie wilden. Ze schetsten toen de motivatie van verschillende “tijdperken” om bij de politie te gaan. Vroeger bijvoorbeeld: “een afwisselende en verantwoordelijke baan met perspectief en maatschappelijke betrokkenheid, aanzien, etc”. Tegenwoordig: “het is een baan met zekerheid en een redelijk goed salaris die je fulltime ook in 4 dagen kan doen, lekker veel vrije tijd en goede secundaire voorwaarden”. Heel andere drive.
Denk ook dat precies die auto’s gewild zijn die op dat moment fiscaal het gunstigst zijn. Ik wil niet zeggen dat veel mensen uiteindelijk een auto rijden die ze haten, maar mijns inziens is consumptie volledig losgekoppeld van aantrekkingskracht. Het is een soort fiscale cloudsurfing geworden. Het is niet te meten, maar ik ben er van overtuigd dat veel mensen - zonder alle financiële prikkels - op heel iets anders uit zouden komen. Voor hetzelfde geld dus. Of wellicht minder.
Kortom het is lastig te peilen wat nou precies gewild is. Want men koopt een auto niet langer op producteigenschappen maar op fiscale voordelen.
Doet me een beetje denken aan een onderzoek waarom mensen toen en nu bij de politie wilden. Ze schetsten toen de motivatie van verschillende “tijdperken” om bij de politie te gaan. Vroeger bijvoorbeeld: “een afwisselende en verantwoordelijke baan met perspectief en maatschappelijke betrokkenheid, aanzien, etc”. Tegenwoordig: “het is een baan met zekerheid en een redelijk goed salaris die je fulltime ook in 4 dagen kan doen, lekker veel vrije tijd en goede secundaire voorwaarden”. Heel andere drive.
-
ghulst
- Geregistreerd lid
De financiële prikkels helpen altijd. Aan de andere kant is het flauw om te zeggen, maar zo heel veel verschil zit er nou ook weer niet in. Ik heb een aantal EV's bekeken en natuurlijk is het design aan de buitenkant iets anders en ziet de knoppenwinkel er aan de binnenkant iets anders uit. Maar eerlijk gezegd rijdt er wel heel veel hetzelfde. 
-
JorisvandV
- Geregistreerd lid
Tesla kon zijn top positie niet lang behouden, hoe alle automerken hun eigen elektrische modellen naar buiten brengen. De Skoda Enyaq iV 80 vind ik veel beter dan al die Tesla modellen. Ik had wel verwacht dat de Audi Q4 e-tron of de Volkswagen ID.4 IST het beter deden dan Kia.
-
R1c0
- Geregistreerd lid
Ik denk dat financieel alles af hangt of er elektrische auto's verkocht worden of niet.
Zakelijk word het steeds minder interessant dus gaan de verkopen ook naar beneden. Prijs bijtelling gaat omhoog en omdat de elektrische auto's al duurder zijn dan normale auto's
Privé wil ik wel een elektrische auto hebben maar een beetje goed uitgerust model is 20k duurder dan een benzine model tegen die tijd dat ik die 20k verstookt heb aan benzine, onderhoud en afschrijving ben ik zeker een paar jaar verder en zijn die elektrische auto's veel goedkoper dus heeft voor mij financieel geen zin nu
Zakelijk word het steeds minder interessant dus gaan de verkopen ook naar beneden. Prijs bijtelling gaat omhoog en omdat de elektrische auto's al duurder zijn dan normale auto's
Privé wil ik wel een elektrische auto hebben maar een beetje goed uitgerust model is 20k duurder dan een benzine model tegen die tijd dat ik die 20k verstookt heb aan benzine, onderhoud en afschrijving ben ik zeker een paar jaar verder en zijn die elektrische auto's veel goedkoper dus heeft voor mij financieel geen zin nu
-
Orphy
- Donateur (5x)

Ik dat verreweg het overgrote deel van de auto koper het financiële aspect mee laten wegen, altijd al zo geweest, elektrisch of conventioneel.
(Op een aantal zelfkastijders na, die hebben zich verenigd op een forum
)
(Op een aantal zelfkastijders na, die hebben zich verenigd op een forum
-
R1c0
- Geregistreerd lid
Zelf rij ik goedkoper in een Saab dan in een Tesla dat is de reden dat ik in een Saab rij.
ik vind elektrisch heerlijk rijden lekker stil en lekker koppel ik hoef niet perse het motorgeluid te horen. het is puur de prijs dat ik niet in een tesla rij de bijtelling van mijn Saab is goedkoper dan de Tesla en met betrekking tot het maandelijkse bedrag wat er door het bedrijf aan betaald moet worden lease,tanken,enz komt het op hetzelfde neer maar voor mij is het een stuk goedkoper om een Saab te rijden, en eigenlijk stiekem wel wat unieker dan een tesla.

ik vind elektrisch heerlijk rijden lekker stil en lekker koppel ik hoef niet perse het motorgeluid te horen. het is puur de prijs dat ik niet in een tesla rij de bijtelling van mijn Saab is goedkoper dan de Tesla en met betrekking tot het maandelijkse bedrag wat er door het bedrijf aan betaald moet worden lease,tanken,enz komt het op hetzelfde neer maar voor mij is het een stuk goedkoper om een Saab te rijden, en eigenlijk stiekem wel wat unieker dan een tesla.