PSA wil geld terug van GM

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur

PSA wil geld terug van GM

Bericht door gudmundje » do 30 nov, 2017 17:34

https://www.autoweek.nl/nieuws/psa-grou ... al-motors/" onclick="window.open(this.href);return false;

Altijd leuk zaken doen met de jongens van GM ;-)

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid

Re: PSA wil geld terug van GM

Bericht door martinphili » do 30 nov, 2017 17:46

Ik snap hem even niet. Waren die motoren van GM een verborgen gebrek dat de deskundigen bij PSA niet van tevoren hadden kunnen zien?
Of was er een PSA boekhouder die de boel nog eens nagerekend heeft en een paar inschattingsfouten heeft ontdekt?

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: PSA wil geld terug van GM

Bericht door Turbobakk » do 30 nov, 2017 18:09

'sjoemeltorretjes' voorzien van 'sjoemelsoftware'? Maar goed dat mag toch niet als een verassing komen. Eerder een resultaat uit het verleden wat voor deze keer wel was gegarandeerd. :wink:

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Re: PSA wil geld terug van GM

Bericht door J.vandermeulen » do 30 nov, 2017 19:06

Gevalletje van gebrekkige dd (djoe dillidjens) en rare SPA (espi ee)?

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid

Re: PSA wil geld terug van GM

Bericht door RoelandV » do 30 nov, 2017 23:00

Volgens experts loopt Opel ongeveer vijf tot zeven jaar achter op motorengebied. PSA Group wist dat, maar heeft ontdekt dat de situatie nog erger is dan was voorgesteld. General Motors zou die informatie hebben achtergehouden. Over enkele jaren kan Opel tot wel 1 miljard euro boete per jaar krijgen voor het niet voldoen aan de CO2-normen.
Bron: http://bit.ly/2i5Spj3

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Re: PSA wil geld terug van GM

Bericht door J.vandermeulen » do 30 nov, 2017 23:21

Het blijft raar dat als je zo'n hut koopt je dit gebeurt. Hoe krijg je het voor elkaar om je zo te laten beduvelen. Je zou toch verwachten dat de Fransen voldoende technische expertise hebben om dit voor de closing te ontdekken.

Heerlijk voor de befjes want die zijn weer lekker lang bezig.

Stellen dat Amerikanen niet te vertrouwen zijn is alleen mogelijk als je opmerkt dat zij nu eenmaal deel uitmaken van de menselijke soort.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid

Re: PSA wil geld terug van GM

Bericht door RoelandV » do 30 nov, 2017 23:43

GM lijdt momenteel flink verlies op electrische auto's en kon dus wel wat extra geld gebruiken:
GM is de producent van de volledig elektrische Chevrolet Bolt.
Deze auto wordt in Nederland als Opel Ampera-e geleverd.
Het bedrijf verliest naar verluidt 9.000 dollar op elke Bolt die het bouwt.
Bron: http://bit.ly/2BnY2QZ

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: PSA wil geld terug van GM

Bericht door Henk-Jan » do 30 nov, 2017 23:51

Ik vraag me af wat er daadwerkelijk zich achter de schermen afspeelt, want als PSA werkelijk niet heeft geweten hoe Opel er technisch gezien voorstond en GM niet zoiets als sjoemelsoftware verborgen heeft gehouden, dan lijkt me het enkel nadelig voor PSA's imago ten aanzien van de kapitaalmarkten om zo in het nieuws te komen.

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: PSA wil geld terug van GM

Bericht door Henk-Jan » vr 01 dec, 2017 0:04

RoelandV schreef:GM lijdt momenteel flink verlies op electrische auto's en kon dus wel wat extra geld gebruiken:
GM is de producent van de volledig elektrische Chevrolet Bolt.
Deze auto wordt in Nederland als Opel Ampera-e geleverd.
Het bedrijf verliest naar verluidt 9.000 dollar op elke Bolt die het bouwt.
Bron: http://bit.ly/2BnY2QZ
Wie wil zaaien moet natuurlijk ook eerst oogsten. Ik denk niet dat GM zo wakker ligt van deze vermeende 9000 USD per auto, als we even Q3 2017 als lijdraad nemen:

Afbeelding
Bron: https://electrek.co/2017/10/03/gm-deliv ... -bolt-evs/" onclick="window.open(this.href);return false;

Opgeteld zijn dat voor Q3 2017 dus 6'655 Bolts in de VS. Maakt net geen 60M USD aan vermeende verliezen. Voor Q3 2017 was het bedrijfsresultaat 2.6B USD: http://media.gm.com/content/dam/Media/g ... rnings.pdf

Ik kan natuurlijk niet in de boeken kijken van GM, maar ik ben er vrij zeker van dat dit soort aspecten onderdeel zijn geweest van de business case. Dat de Bolt de meest verkochte plug-in is geworden in de VS na de Tesla Model S en ze op basis van dit platform vrij snel meerdere varianten op de markt kunnen brengen, zal de marge aanzienlijk doen verbeteren in de komende paar jaren. Ik denk dat ze meer wakker liggen van hoe de verkoopcijfers zich ontwikkelen dan van de actuele marge/verliezen per auto.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid

Re: PSA wil geld terug van GM

Bericht door RoelandV » vr 01 dec, 2017 0:08

Henk-Jan schreef:
Wie wil zaaien moet natuurlijk ook eerst oogsten.

Leuk bedacht...:D :D :D

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: PSA wil geld terug van GM

Bericht door Henk-Jan » vr 01 dec, 2017 0:17

Hahaha, mijn vingers hebben sneller getypt dan mijn grijze massa kon bijbenen. :lol: :-P+

Andersom natuurlijk... :wow:

Plaats reactie