Draagt ie links of draagt ie rechts

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Draagt ie links of draagt ie rechts

Bericht door collega » zo 09 jul, 2017 14:46

De reden voor dit onderwerp zit in een ontmoeting met een hele mooie 9-5 met een prachtige dubbele uitlaat viewtopic.php?f=46&t=156815.

toen ik eens om me heen gaan kijken: "waar zit nou die uitlaat"?
Een vluchtig onderzoekje leidde tot de volgende conclusie:
minder dan 1% van de auto's heeft links en rechts 1 of meer uitlaatpijpen, 2/3 zit links en 1/3 rechts (bij 0 procent in het midden, maar dat zou ook niet handig zijn ivm de trekhaak :D ).
Heeft iemand enig idee waarom? welke logica zit daar in? Bij Saab zit ie vrijwel altijd links, bij Ford vrijwel altijd rechts, bij VW heb ik ze geloof ik links en rechts gezien.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: Draagt ie links of draagt ie rechts

Bericht door Henk-Jan » zo 09 jul, 2017 14:51

Toch begint het hebben van één of meerdere uitlaatpijpen in het midden weer wat terug te komen, in ieder geval bij de sportievere modellen. Een tien/vijftien jaar geleden was er al de Lupo 16v en ook Porsche Boxsters hebben een centrale pijp gehad. Maar wat recenter kan je bijvoorbeeld denken aan de optionele sportuitlaat voor een Porsche 991.2 of de set-up van een Golf R, een Renault Megane RS of de nieuwe Honda Civic Type-R. Iets exclusiever nog kan je het terugvinden bij Ferrari (F40, 458, 488 GTB) of Bugatti (Veyron).

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » zo 09 jul, 2017 14:57

dat zijn inderdaad de "sleurhut verboden" modellen!

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » zo 09 jul, 2017 16:02

Bij mijn weten is dat als de uitlaat rechts zit, auto's zijn uit landen die links rijden. Veel Japanse auto's bv hebben de uitlaat rechts.

Vond dit artikel: http://www.inzichten.nl/mensenmaat/mensenmaat_2022.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » zo 09 jul, 2017 16:16

Hoe grappig. Ik kijk hier ook weleens naar. Toch is die logica ver te zoeken, voorbeeldje:

Ford Focus 1.0 Ecoboost linkerzijde
Ford Focus 1.6 Ecoboost rechterzijde

Best grappig om eens te horen wat de gedachtengang daarachter is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » zo 09 jul, 2017 16:25

postma schreef:Bij mijn weten is dat als de uitlaat rechts zit, auto's zijn uit landen die links rijden. Veel Japanse auto's bv hebben de uitlaat rechts.

Vond dit artikel: http://www.inzichten.nl/mensenmaat/mensenmaat_2022.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
dank voor de mooie link.
grappig en treurig hoe fabrikanten kennelijk nauwelijks benul hebben.
valt nog mee dat ze geen plaats voor de koetsier meer hebben voor op de bok van de auto

harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door harolddevries » zo 09 jul, 2017 17:34

Soms zit ie wel in het midden:

Afbeelding
Afbeelding

rdehaan
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door rdehaan » zo 09 jul, 2017 19:10

Voor zo'n Lamborghini is er vast wel een trekhaakadapter die je in de middelste twee uitlaatgaten steekt en dan toch nog een hooiwagen mag trekken :-)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 09 jul, 2017 21:25

DionHPT schreef:Hoe grappig. Ik kijk hier ook weleens naar. Toch is die logica ver te zoeken, voorbeeldje:
Ga maar eens de 5-serie BMW doen :lol:
Inzichten.nl schreef:We beginnen met het eenvoudigste: zit de vulopening van de benzinetank rechts dan zit de uitlaat links en andersom.
Dat is echt pertinente flauwekul. Misschien dat ze enkele voorbeelden hebben gevonden en dat als bewijs genomen, maar er zijn voorbeelden zat waarbij het niet opgaat.

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » zo 09 jul, 2017 23:26

Het heeft echt te maken dat de uitlaat het verst van de stoep zit, ik heb dat jaaaaaren geleden ook al eens gehoord en nu komt dat ook weer terug bij dat verhaal, daarom zie je dat ook terug bij de meeste Japanse auto's en daar rijden ze tenslotte links.

Hoe zit dat met Saab's van voor 1967, want daarvoor reden ze daar ook links, zaten die uitlaten toen ook rechts?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 09 jul, 2017 23:31

Ook een onzinverhaal.

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » zo 09 jul, 2017 23:38

Sapphire schreef:Ook een onzinverhaal.
Heb net wat plaatjes bekeken van oude saabjes en idd uitlaat rechts.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 10 jul, 2017 0:06

Ja natuurlijk, dat is een sluitend en universeel bewijs. En mensen met een dubbele uitlaat rijden dan zeker in het midden volgens die theorie? :lol:

En in Duitsland bijvoorbeeld is het de afgelopen decennia meerdere keren gewijzigd aan welke kant van de weg ze afwisselend reden :P

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 10 jul, 2017 9:42

postma schreef:
Sapphire schreef:Ook een onzinverhaal.
Heb net wat plaatjes bekeken van oude saabjes en idd uitlaat rechts.
Echter gaat dat verhaal niet op, want tot 1980 zat onder de Saab 96 de uitlaat aan de rechterkant. Terwijl er nog meerdere veranderingen aan het model zelf zijn geweest sinds ze in Zweden ook aan 'onze' kant van de weg rijden. Waarom zouden ze dat dan niet meeveranderen?

Ik denk eerder dat het te maken heeft met de indeling van de bodemplaat en waar het uitlaatspruitstuk uitkomt in de auto..

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 10 jul, 2017 10:06

postma schreef:Het heeft echt te maken dat de uitlaat het verst van de stoep zit, ik heb dat jaaaaaren geleden ook al eens gehoord en nu komt dat ook weer terug bij dat verhaal, daarom zie je dat ook terug bij de meeste Japanse auto's en daar rijden ze tenslotte links.
Mijn Celica uit 1987 heeft de pijp gewoon links zitten en daar komen zeker niet alleen bloempjes uit.

Plaats reactie