Moederbedrijf Lada luidt de noodklok

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
RoelandV
Geregistreerd lid

Moederbedrijf Lada luidt de noodklok

Bericht door RoelandV » za 13 feb, 2016 21:34

Moederbedrijf Lada luidt noodklok na recordverlies

Avtovaz, de grootste autofabrikant van Rusland en tot voor kort de trots van het Kremlin, heeft na een recordverlies de noodklok geluid.
Onder meer grootaandeelhouder Renault moet te hulp schieten om de bouwer van de Lada overeind te houden.

Van onze verslaggever 13 februari 2016, 10:00

Avtovaz is in problemen geraakt door de ingestorte vraag op de Russische thuismarkt. Volgens accountant EY komt het bedrijf 67,8 miljard roebel (763 miljoen euro) tekort. Gecombineerd met andere problemen roept dat serieus de vraag op of Avtovaz wel verder kan als bedrijf, waarschuwde EY vrijdag. Avtovaz is grotendeels in handen van het Franse Renault en diens Japanse partner Nissan. Het Russische management heeft er vertrouwen in dat het bedrijf met hulp van de aandeelhouders de komende tijd door kan. Renault boekte alvast een enorm bedrag af op de Russische activiteiten. Die staan nu voor 96 miljoen euro in de boeken, 225 miljoen euro minder dan voorheen.

De Russische auto-industrie heeft klappen gekregen door de economische terugval, die gevoed wordt door de sterk gedaalde olieprijs en de westerse sancties vanwege de Russische rol in Oekraïne. De verkoop van nieuwe auto's daalde vorig jaar 36 procent. Voor dit jaar wordt opnieuw een terugval verwacht. Dat zou het vierde jaar op rij zijn met een min voor de autoverkopen. Avtovaz boekte vorig jaar een nettoverlies van 73,9 miljard roebel, bijna drie keer zo veel als een jaar eerder.

Ondanks de buitenlandse inmenging en zijn geschiedenis van problemen werd Avtovaz door het Kremlin lang gezien als de trots van het bedrijfsleven, die niet ten onder mag gaan. President Poetin, die in het verleden de autofabriek in het zuidwesten van Rusland bezocht, bezit een Lada Niva-jeep. Hij prees publiekelijk de kwaliteiten van deze auto. Bovendien regelde hij de vorige keer toen de Lada-bouwer in zwaar weer verkeerde een grote lening. Dat was tijdens de crisis in 2008
en 2009..........
Bron: http://www.volkskrant.nl/economie/moede ... ~a4243825/

martinphili
Geregistreerd lid

Re: Moederbedrijf Lada luidt de noodklok

Bericht door martinphili » za 13 feb, 2016 21:47

Ze hebben het daar inderdaad moeilijk. Wij zijn ook een enorm brok handel op Rusland kwijtgeraakt. Niet omdat de concurrentie er mee vandoor ging maar omdat de handel gewoon niet meer bestaat.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 13 feb, 2016 21:57

Ze hebben het daar inderdaad erg moeilijk. De Amerikaanse miljardair en valutaspeculant Soros voorspelt zelfs het failliet van Rusland:
De Amerikaanse miljardair en filantroop George Soros voorspelde onlangs het failliet van Rusland. De populariteit van Poetin is volledig gebaseerd op financiële stabiliteit en langzaam maar zekere groei in levensstandaard. Door de sancties en de lage olieprijs zal de regering op beide punten falen, zo voorspelde de miljardair. Als er niets verandert, zal het regime volgend jaar bankroet zijn, aldus Soros.

Bron: http://www.agf.nl/artikel/136847/Steun- ... aten-tegen

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 14 feb, 2016 19:18

Zoek de verschillen :
RoelandV schreef:De Amerikaanse miljardair en valutaspeculant Soros
De Amerikaanse miljardair en filantroop George Soros
Sinds wanneer zijn die twee begrippen uitwisselbaar? :wink:

Ik ga hier verder niet te diep op in omdat dit niet het geschikte platform is voor een diepere discussie op dit onderwerp, maar voordat het regime Poetin op welke wijze dan ook ten einde komt krijgen we (de mensen op aarde) eerst een hele bak ellende te verwerken. Lada mag wat mij betreft blijven waar het is: onderdeel van mijn nostalgische kinderherinneringen :O:

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 14 feb, 2016 19:44

@jelger: ik vind het prima dat je commentaar levert, maar als je het nieuws een béétje gevolgd hebt dan zou je toch moeten weten dat Soros naam heeft gemaakt als valutaspeculant. Zijn activiteiten als filantroop moet je zien als hobby, net zoals bijvoorbeeld ook Bill Gates goede doelen sponsort.

Soros werd wereldberoemd toen hij in 1992 op grote schaal speculeerde tegen het overgewaardeerde Britse pond.
Op dit moment heeft Soros de Chinese Yuan in het vizier:
Is de yuan ten dode opgeschreven nu de legendarische valutaspeculant George Soros de Chinese munt in het vizier heeft?

De naam George Soros is onlosmakelijk verbonden met speculatie op de valutamarkten. De Hongaars-Amerikaanse oprichter van het Quantum hedgefonds verwierf faam toen hij in 1992 op ongekende schaal speculeerde tegen het overgewaardeerde Britse pond, destijds gekoppeld aan de Duitse mark. De sluwe vos wist tijdens de chaotische Zwarte Woensdag op 16 september 1992 in een recordtijd miljarden bij elkaar te krijgen en de Britse overheid te dwingen om uit het zogenoemde Europese Monetaire Systeem (EMS), het stelsel van vrijwel vaste wisselkoersen, te stappen en het Britse pond te devalueren.
Bron: http://www.z24.nl/ondernemen/kan-george ... ren-617090

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 14 feb, 2016 20:14

Awel Roeland, het was slechts een snedige opmerking omdat de twee zinnen identiek openden met dat ene woord verschil. Maak er niet meer van dan de knipoog die er stond. :lol:
Ik steun de campagne die geld krijgt van Soros. Schiet me maar lek.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 14 feb, 2016 20:26

@jelger: jouw tweede alinea was nogal serieus geformuleerd...
ik zag de bak ellende (uitwisselbaar met Balkenende :D ) al voor me..... :D

van Dijck
Geregistreerd lid

Bericht door van Dijck » zo 14 feb, 2016 21:20

Je vraagt je af of die goedkope olie niet het resultaat is van Obama`s bakzeil tegen Poetin inzake Syrië. Wat die Lada`s aangaat nu er ook fatsoenlijke auto`s te koop zijn in die regio`s was te verwachten dat die gedateerde meuk richting slachthuis gaat. Het enige merk uit de vroegere satalietlanden Skoda heeft het alleen maar gered doordat Das auto zich ermee inliet.
En denk ook dat er nog rotzooi komt vanuit die hoek, wiens schuld het is ? Heb zo mijn gedachten over die amerikanen en hun missies overal waar ze "geholpen " hebben is het een rotzooi.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 15 feb, 2016 1:34

Ooit hebben ze hier ook eens flink geholpen!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 15 feb, 2016 8:26

Yep, en ik rij elke dag naar een fabriek die opgericht is mbv het Marchallplan : :mrgreen:

Al is die tegenwoordig wel indirect in Duitse handen :wink:

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 15 feb, 2016 19:49

Kijk, jij weet wat ik bedoel.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 15 feb, 2016 20:24

jaap noord schreef:Ooit hebben ze hier ook eens flink geholpen!
Niet `overhere` maar de Sovjet/Unie heeft ons ook geholpen in WO2.

Zo zie je maar vrienden kunnen vijanden worden en omgekeerd.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » di 16 feb, 2016 1:06

Vrienden waren ze toen ook al niet volgens mij. Toen werd er ook het eea ingelijfd door good old russia.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 16 feb, 2016 20:33

Er wordt hier in NL momenteel een heuse strijd gevoerd wie de nieuwe importeur gaat worden van dat roemruchte merk

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » di 16 feb, 2016 22:30

De NIVA was wel een oersterk ding. Ook al viel hij van ellende, lees ; roest uit elkaar, hij bleef maar gaan. Jammer dat hij in Nederland niet meer aan de emissieeisen kon voldoen.

Plaats reactie