Zweden zijn Aso
-
collega
- Donateur (3x)

Zweden zijn Aso
Onderstaande blog heb ik een jaar geleden op Autoweek geplaatst.http://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=3754
Ik herplaats hem hier omdat ik afgelopen week een herbelevende ervaring had
Eind jaren '90 had ik een bijeenkomst met een groep mannen. Ik reed toen in een Saab Cabrio classic.
Één van de andere mannen vroeg aan mij: "vind je dat nou prettig rijden? Mijn vrouw heeft er ook een, maar als ik die eens leen valt me altijd op dat andere auto's niet opzij gaan, terwijl ze dat voor mijn gewone auto wel altijd doen". Hij had dan ook een hele dikke BMW (als ik me goed herinner een M5, maar daar ben ik niet zeker van).
In ieder geval, het leven was simpel: BMW- en Audi-rijders waren Aso's die altijd zaten te duwen en te knipperen. Anderen deden dat zelden of nooit. eens een keer een GTI'tje en een doodenkele keer een Porsche.
Wie in ieder geval altijd correct reden waren de Zweden. in ieder geval de Saab's, maar meestal ook de Volvo's (een enkele vlagele 850 T5R uitgezonderd, maar dat mag, met zo'n auto moet je nou eenmaal hard rijden; anders zou het vergelijkbaar zijn met in een Lamborghini braaf op de rechterbaan meesukkelen).
De laatste tijd echter valt me op dat er steeds meer Volvo's de linkerbaan bevolken en dat ze ook rijden alsof de hele snelweg van hen is. En welke dan? Want het zijn wel enkele types: De S80-rijders doen het niet, de V70 rijders ook niet, dat zou te opwindend zijn voor de Golden Retrievers achterin. En tot mijn verrassing de C30's ook niet.
Uiteraard zijn het de oudere XC90's. Dat zijn echte Aso-SUV's aan het worden. King of the road, maar dan op z'n Zweeds. Maar wat me vooral opvalt is dat de mensen met de Plug-in Hybrid's denken dat de hele wereld van hen is; iets van: "ik rij toch milieuvriendelijk? Opzij dan!". Of misschien nog meer: "jij hebt toch mijn auto betaald omdat ik milieuvriendelijk ben? Opzij dan!".
Het zijn overigens alleen de Volvo-Zweden. Saab-rijders, toegegeven, het worden er voorlopig alleen maar minder, niet meer, zijn en blijven keurig. Althans de meesten. Wel vinden ze het af en toe leuk om met hun Aero zonder badge op een klein stukje even een GTI-sjonnie eruit te blazen, zie de rubriek Killstories in de 9-5 afdeling van het Saabforum. Vervolgens rijden ze vriendelijk groetend rustig verder.
En ik heb zelf één keer met 180 over de afgekruiste spitsstrook van de A12 tussen Utrecht en Alphen aan de Rijn gescheurd. Ik was op weg naar de begrafenis van mijn vader en had bij Driebergen in een lange file gestaan. Afgezien van de sombere emoties onderweg was dat wel een heel bijzonder gevoel...
Ik herplaats hem hier omdat ik afgelopen week een herbelevende ervaring had
Eind jaren '90 had ik een bijeenkomst met een groep mannen. Ik reed toen in een Saab Cabrio classic.
Één van de andere mannen vroeg aan mij: "vind je dat nou prettig rijden? Mijn vrouw heeft er ook een, maar als ik die eens leen valt me altijd op dat andere auto's niet opzij gaan, terwijl ze dat voor mijn gewone auto wel altijd doen". Hij had dan ook een hele dikke BMW (als ik me goed herinner een M5, maar daar ben ik niet zeker van).
In ieder geval, het leven was simpel: BMW- en Audi-rijders waren Aso's die altijd zaten te duwen en te knipperen. Anderen deden dat zelden of nooit. eens een keer een GTI'tje en een doodenkele keer een Porsche.
Wie in ieder geval altijd correct reden waren de Zweden. in ieder geval de Saab's, maar meestal ook de Volvo's (een enkele vlagele 850 T5R uitgezonderd, maar dat mag, met zo'n auto moet je nou eenmaal hard rijden; anders zou het vergelijkbaar zijn met in een Lamborghini braaf op de rechterbaan meesukkelen).
De laatste tijd echter valt me op dat er steeds meer Volvo's de linkerbaan bevolken en dat ze ook rijden alsof de hele snelweg van hen is. En welke dan? Want het zijn wel enkele types: De S80-rijders doen het niet, de V70 rijders ook niet, dat zou te opwindend zijn voor de Golden Retrievers achterin. En tot mijn verrassing de C30's ook niet.
Uiteraard zijn het de oudere XC90's. Dat zijn echte Aso-SUV's aan het worden. King of the road, maar dan op z'n Zweeds. Maar wat me vooral opvalt is dat de mensen met de Plug-in Hybrid's denken dat de hele wereld van hen is; iets van: "ik rij toch milieuvriendelijk? Opzij dan!". Of misschien nog meer: "jij hebt toch mijn auto betaald omdat ik milieuvriendelijk ben? Opzij dan!".
Het zijn overigens alleen de Volvo-Zweden. Saab-rijders, toegegeven, het worden er voorlopig alleen maar minder, niet meer, zijn en blijven keurig. Althans de meesten. Wel vinden ze het af en toe leuk om met hun Aero zonder badge op een klein stukje even een GTI-sjonnie eruit te blazen, zie de rubriek Killstories in de 9-5 afdeling van het Saabforum. Vervolgens rijden ze vriendelijk groetend rustig verder.
En ik heb zelf één keer met 180 over de afgekruiste spitsstrook van de A12 tussen Utrecht en Alphen aan de Rijn gescheurd. Ik was op weg naar de begrafenis van mijn vader en had bij Driebergen in een lange file gestaan. Afgezien van de sombere emoties onderweg was dat wel een heel bijzonder gevoel...
-
collega
- Donateur (3x)

Re: Zweden zijn Aso
Dit was een blog uit 2014, maar vorige week:
ik rij over de A12 van Arnhem naar Utrecht in de, toegegeven, door de vakantie wat minder drukkke, spits en er komt zon V60 plug-in met 180 over de linkerbaan gescheurd (remmend, weer optrekkend rausend alsof het een Sjonnie was).
Paar uur later, op de Afsluitdijk (ik rij nog wel eens wat heen en weer
)
XC90 met 180 op de Afsluitdijk.
Verder die hele rit van 450 km (Velp-Veenendaal-Amsterdam-Medemblik-Harlingen-Wageningen-Velp) geen asorijder gezien.
Sommige Zweden zijn Aso
ik rij over de A12 van Arnhem naar Utrecht in de, toegegeven, door de vakantie wat minder drukkke, spits en er komt zon V60 plug-in met 180 over de linkerbaan gescheurd (remmend, weer optrekkend rausend alsof het een Sjonnie was).
Paar uur later, op de Afsluitdijk (ik rij nog wel eens wat heen en weer
XC90 met 180 op de Afsluitdijk.
Verder die hele rit van 450 km (Velp-Veenendaal-Amsterdam-Medemblik-Harlingen-Wageningen-Velp) geen asorijder gezien.
Sommige Zweden zijn Aso
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Pas op voor je hart , hier wel eens een stukje snelweg gereden dan ?
-
iluvsanela
- Donateur (2x)

Ik had laatst nog een 9-3 SportEstate een paar auto's voor me die op het laatste moment over het puntstuk de afslag nam, en bij de rest ertussen propte.
Wij zijn helaas ook niet heilig
Wij zijn helaas ook niet heilig
-
blue city
- Donateur (3x)

Niet alleen Zweden. Nederlandse wegwerkers ook. Afgelopen vrijdagmiddag net voor Assen. Zijn ze bezig met een nieuwe afrit naar het TT circuit vlak voor de afslag Gieten/Veendam. Max 90, reed ik ook. Word ik ingehaald door een aannemersbusje van de bewuste aannemer die de werkzaamheden doet, bordje werkverkeer prominent op de kont. Snelheid? Minstens 130km/h. Zullen wel naar huis zijn gegaan.
-
collega
- Donateur (3x)

met mijn hart gaat het uitstekend; rij zelf een Aero en ben niet bang voor snelheid, integendeel, heb ook mijn bijdragen aan de Killstories geleverd. Ik wilde alleen maar delen dat me opviel dat de collega-Zweden tegenwoordig zo lomp rijden, anders dan vroeger, en dat het met name de plug-ins zijn, de milieu-dieven (dieven van mijn belastinggeld) die zich zo gedragenedwardk schreef:Pas op voor je hart , hier wel eens een stukje snelweg gereden dan ?
-
Funky Dude
- In memoriam †
Ook buiten de snelweg rijden die (verhoogde) blokken- en stekkerdozen vaak knap asociaal waarbij geen afstand houden/drukken de favoriet schijnt te zijn.
Recent voorbeeld 2x bij het zelfde zebrapad:
Dag 1: Dame in SAAB remt ruim van te voren om mij te laten oversteken terwijl ze me niet eens gehinderd zou hebben als ze doorgereden was
Dag 2: Ik ben al op de zebra als een Doos in een doos me zo'n beetje over m'n tenen rijdt
Zou het toeval zijn?
Recent voorbeeld 2x bij het zelfde zebrapad:
Dag 1: Dame in SAAB remt ruim van te voren om mij te laten oversteken terwijl ze me niet eens gehinderd zou hebben als ze doorgereden was
Dag 2: Ik ben al op de zebra als een Doos in een doos me zo'n beetje over m'n tenen rijdt
Zou het toeval zijn?
-
blafwoef
- Geregistreerd lid
Het zijn vooral de S60, V60 en V40 piloten. Waarom? Die hebben heel veel PK's, zijn hybride en dus lage bijtelling in de lease. Met andere woorden: het zijn demonen die eerst een Audi of BMW leasden, maar nu dus voor veel minder bijtelling nog meer PK's krijgen
-
Rogier1201
- Donateur

Lang leve het bijtellingstijdperk! Hierdoor koop/lease je niet meer wat je mooi vindt maar wat fiscaal aantrekkelijk is. De typische saab/volvo etc... rijder is tegenwoordig niet meer zo te onderscheiden.
Oke particulieren kopen ook en hebben niks met bijtelling te maken maar dat zijn er niet zoveel.
En ja ik koop ook zakelijk en rijdt daarom in een(bijna) youngtimer en in een nieuwe seat in 20 % klasse (goed spul overigens
), het is helaas logisch dat je je door de fiscus laat leiden in de keuze voor een auto..
Oke particulieren kopen ook en hebben niks met bijtelling te maken maar dat zijn er niet zoveel.
En ja ik koop ook zakelijk en rijdt daarom in een(bijna) youngtimer en in een nieuwe seat in 20 % klasse (goed spul overigens
-
iluvsanela
- Donateur (2x)

Hybrids begrenzen tot 120km/u, opgelost.
Jij wilt zuinig en groen rijden (yeah right)? Dat is 140km/u zeker niet.
Jij wilt zuinig en groen rijden (yeah right)? Dat is 140km/u zeker niet.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Hybrides: gesubsidieerd (want belastingvrij) 1:10 kunnen rijden onder het mom van 'goed voor het milieu zijn'....
m'n reet!
m'n reet!
-
iluvsanela
- Donateur (2x)

^ this.
Laat staan het produceren van de accu's e.d.
Maar eigenlijk gaat dit een hele andere kant op dan het topic, dus ik hou op.
Laat staan het produceren van de accu's e.d.
Maar eigenlijk gaat dit een hele andere kant op dan het topic, dus ik hou op.
-
jeroen701125
- Donateur (3x)

Dat vind ik eigenlijk wel een heel goed idee; eens kijken hoe 'groen' men dan werkelijk nog is.iluvsanela schreef:Hybrids begrenzen tot 120km/u, opgelost
-
iluvsanela
- Donateur (2x)

Daar zullen de Hybridverkopers en -fabrikanten falikant op tegen zijn, wany dan koopt/leased 90% van de doelgroepen ze niet meer.
-
gfgf
- Donateur (2x)

Wat je zegt, Volvo is het nieuwe Audi.blafwoef schreef:Het zijn vooral de S60, V60 en V40 piloten. Waarom? Die hebben heel veel PK's, zijn hybride en dus lage bijtelling in de lease. Met andere woorden: het zijn demonen die eerst een Audi of BMW leasden, maar nu dus voor veel minder bijtelling nog meer PK's krijgen