Oldtimerregeling tussen 1974 en 1986

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Zeb
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Oldtimerregeling tussen 1974 en 1986

Bericht door Zeb » do 04 dec, 2014 11:22

Beste forumleden,

zoals de titel vermeldt heb ik vragen voer de oldtimerregeling voor de categorie kwarttarief(1974<>1986).
Voor mijn auto geldt nu dat ik december, januari en februari niet op de weg mag komen, behalve voor APK.

De vraag is nu:
Mag ik mijn auto op de oprit laten staan? Hierover is veel onduidelijkheid..

Jungleman
Geregistreerd lid

Re: Oldtimerregeling tussen 1974 en 1986

Bericht door Jungleman » do 04 dec, 2014 11:25

als de oprit (jouw) particulier terrein is, mag dat. de auto mag in dec/jan/feb niet op de openbare weg staan (eigenlijk dezelfde voorwaarde bij schorsing, alleen is het bij de overgangsregeling geen schorsing, omdat je niet naar het postkantoor hoeft om het kenteken te schorsen). voor APK mag de auto wel over de weg naar de garage, maar zorg er wel voor dat je dan bewijs van afspraak hebt, anders hang je.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » do 04 dec, 2014 11:28

Om discussie te voorkomen kun je de wagen op eigen terrein het beste onder een hoes zetten of in ieder geval zodanig dat het kenteken niet gezien/gefotografeerd kan worden. Die camera-auto's zijn nogal gretig als het om herkennen van kentekens gaat.

Zeb
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Zeb » do 04 dec, 2014 12:08

Hallo jungleman,

Bedankt voor je snelle reactie. De oprit ligt wel in het straatbeeld, maar is wel privedomein.
MAW het kenteken is vanaf de straat te lezen.

De auto onder een hoes, heb ik geen goede ervaringen mee ivm condens vocht..
maar eventueel kenteken eraf halen zou een optie zijn

Wassink
Geregistreerd lid

Bericht door Wassink » zo 07 dec, 2014 13:25

heb laatst cursus autobelastingen gevolgd; advies is om idd het kenteken af te plakken. Discussies met de belastingdienst wil je hierover niet voeren.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 07 dec, 2014 13:33

in de regeling staat het omschreven als: 'geen gebruik maken van de openbare weg'. met parkeren op eigen oprit voldoe je aan de 'letter van de wet'.

de belastingdienst zal 'de letter van de wet' moeten respecteren. het feit dat het kenteken vanaf de weg zicht/leesbaar is, zou niet tot gevolg moeten hebben dat je een dikke naheffing over 2014 krijgt.

nou weet ik ook wel: de uitleg van de belastingdienst is altijd in hun voordeel. dus jij, als eigenaar van huis en oprit, zal moeten bewijzen dat je aan de voorwaarden voldoet. (omkering bewijslast, heet dat, geloof ik)

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » zo 07 dec, 2014 13:44

Dat is de theorie, maar in de praktijk zul je talloze zoekgeraakte brieven verder zijn voordat je van het gezeur af bent. Allemaal te voorkomen met een stuk karton en een paar cm tape.

Wassink
Geregistreerd lid

Bericht door Wassink » zo 07 dec, 2014 14:03

@gfgf dat is inderdaad de boodschap

sjaak-dimphie
Geregistreerd lid

Bericht door sjaak-dimphie » zo 07 dec, 2014 19:07

En loopt de apk- en verzekeringsplicht dan wel gewoon door?
Omdat ik de verzeringspolis voor de wintermaanden voor een andere auto nodig is heb ik de de youngtimer toch maar laten schorsen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 07 dec, 2014 19:41

volgens mij is het altijd zo, uit de verzekering is schorsen

hoe ze dat bij de KNAC doen is mij onduidelijk, vermoedelijk wel als verzekerd aangemeld bij de rdw, alleen mag je er die 3 maanden niet mee rijden :-S+

iemand verzekerd via de KNAC ?

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 07 dec, 2014 19:44

Voor APK mag je de auto wel naar het APK station brengen. Let op: maak van te voren een afspraak zodat je kan bewijzen dat je de auto niet voor iets anders gebruikt (en neem de kortste weg).

Maar dan moet de auto natuurlijk wel verzekerd zijn.

Wassink
Geregistreerd lid

Bericht door Wassink » zo 07 dec, 2014 20:20

Ook leuk om te weten, je mag met een klassieke auto ook mee doen aan auto ritten.
De rit moet wel aan de eisen voldoen en dan mag je dus er naar toe rijden, de rit rijden en terug naar huis zonder mrb of zelfs een apk keuring.
Voor de young timers dus de uitdaging om in de maanden december, januari en februari zulke ritten te organiseren zodat je lekker kunt blijven rond rijden. ;-)

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 07 dec, 2014 22:44

???

waar haal je deze informatie/kennis vandaan?

graag bronverwijzing met link

Zeb
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Zeb » zo 07 dec, 2014 23:22

Wassink schreef:heb laatst cursus autobelastingen gevolgd; advies is om idd het kenteken af te plakken. Discussies met de belastingdienst wil je hierover niet voeren.
Kenteken is afgeplakt. Geen zin in een gevalletje: als de koe verdronken is,.... :wink: :lol:
het moet niet gekker worden in NL, je bent bijna een crimineel als je een oldtimer hebt.. :roll:

Wassink
Geregistreerd lid

Bericht door Wassink » ma 08 dec, 2014 0:01

@Steve-O even voor je opgezocht, hierbij de link ivm schorsing van kenteken. Zal nog even zoeken voor je naar bron waarbij overgangsregeling en niet gebruik in december tm februari gelijk wordt behandeld als schorsing.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nregeling/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie