Rijvaardigheidstrainingen

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Rijvaardigheidstrainingen

Bericht door reiernumans » vr 31 okt, 2014 19:20

Beste forummers,

Voor mijn verjaardag heb ik van mijn ouders een rijvaardigheidstraining gekregen. Nou is de uitdaging alleen; wat is de beste/leukste training? Er zullen vast een aantal van jullie zijn die zo'n training hebben gedaan, ik hoor graag ervaringen van jullie (indien nodig per pb).

Ik zat zelf te kijken naar deze training, van Prodrive. Een dagtraining, in je eigen auto (is dat een voor- of nadeel?). ANWB doet ook trainingen, waarbij een dagtraining ongeveer hetzelfde kost. Die training doe je echter in een van hun lesauto's, met maximaal 4 mensen per auto. Naast ANWB en Prodrive zijn er nog een heel aantal andere bedrijven die trainingen doen. Ik vind het lastig om een oordeel te vellen.

Dus aan de ervaringsdeskundigen de vraag: Welk van deze bedrijven/trainingen levert de beste prijs/kwaliteitsverhouding? Qua prijsrange zitten Prodrive en ANWB redelijk spot-on.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Rijvaardigheidstrainingen

Bericht door turbopilot » vr 31 okt, 2014 19:33

vorig jaar hier ook aan meegedaan, geweldige dag, dit jaar had ik helaas geen tijd.
viewtopic.php?f=20&t=141130" onclick="window.open(this.href);return false;

dit was dus ook in Lelystad.

voordeel van je eigen auto, je krijgt er meer gevoel mee, ik zou persoonlijk liever kiezen voor mijn eigen auto, zeker met de winter in aantocht :wink:

of de ANWB beter of slechter is geen idee. je kunt natuurlijk na de ANWB gaan en volgend jaar na de HSE :wow:

Sjoerd1974
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sjoerd1974 » vr 31 okt, 2014 19:56

Eigenlijk is het vreemd nietwaar? We investeren honderden zoniet duizenden euro's in een auto maar het rijbewijs dat we 1 keer gehaald hebben blijft een leven lang geldig...
Bij vorkheftrucks moet je elke 5 jaar opnieuw een dagtraining doen en daar is eigenlijk wel veel voor te zeggen...

Ik denk dat ik mezelf en de misses voor de kerst maar zo'n rijvaardigheids training kado doe! Maar WEL in mijn eigen auto dan! Ik in de stage 3 en de dame in de Corsa Diesel... :twisted:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 31 okt, 2014 20:21

helaas geen eigen ervaring waar je om vroeg maar toch:
eigen auto of niet lijkt mij er totaal niet toe doen. het gaat erom dat je over- en onder-stuur en remmen goed leert beoordelen.
Dat kan in elke auto: check 'the stig' in dat engelse topic.
op het circuit in lelystad hebben we erg veel bochten waardoor een laag gewicht en straffe vering snellere rondetijden genereren.
ik kon niets met mijn pk's en 1290 kg: alleen maar slippende voorwielen ..... .

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » vr 31 okt, 2014 20:55

Ik kan je prodrive van harte aanbevelen. Daar zijn we een aantal jaar geleden ook met een aantal Saabrijders geweest en dat was een heel nuttige en mooie dag. Ook later nog eens een goede cursus gehad met een BMW waarmee ik een paar dagen mocht proefrijden. Voor mij is het een must dat je met je eigen auto gaat. Ook wel eens bij de ANWB een dag gedaan met een auto van daar, maar dat geeft je toch niet het gevoel en vertrouwen dat je met je eigen auto hebt.

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » vr 31 okt, 2014 21:33

Jaren terug: Prodrive op het RDW terrein in Lelystad.
Uiteraard met m'n eigen auto
Hele veel van opgestoken.
Meest gedenkwaardig waren de 2 rondjes over de kombaan aan het einde van de dag.
Allemaal netjes in het gelid: dikke Beamers - slopel OPC's en meer van dat snelle spul.
Er was 1 maarL we mochten de instructeurs niet inhalen.
En die reden in een: ..... knal gele Fiat cinquecento
Priceless

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 31 okt, 2014 22:21

ReinO schreef:helaas geen eigen ervaring waar je om vroeg maar toch:
eigen auto of niet lijkt mij er totaal niet toe doen. het gaat erom dat je over- en onder-stuur en remmen goed leert beoordelen.
Dat kan in elke auto: check 'the stig' in dat engelse topic.
op het circuit in lelystad hebben we erg veel bochten waardoor een laag gewicht en straffe vering snellere rondetijden genereren.
ik kon niets met mijn pk's en 1290 kg: alleen maar slippende voorwielen ..... .
Dank voor je reactie, maar even voor de duidelijkheid; het gaat mij (ons eigenlijk, volgens mij wil m'n vader stiekem zelf ook wel mee) absoluut niet om snel rondjes rijden op een circuit, het gaat om het leren handelen in een auto in noodsituaties. Daarom juist leek het me fijn om zo'n training in je eigen auto te doen.

gfgf en levensnevel, ook jullie bedankt; daar kan ik wat mee!

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » vr 31 okt, 2014 23:18

levensnevel schreef:Meest gedenkwaardig waren de 2 rondjes over de kombaan aan het einde van de dag.
Wij hadden de keuze: ofwel met eigen auto max. 120 km/h, ofwel met de instructeur aan het stuur in de BMW 530d van een van de cursisten. Dat werd dus het laatste, ruim over de 200 met die bak over de kombaan :twisted:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 01 nov, 2014 0:33

Ik heb de Grip- en Sliptraining bij SEC in Rosmalen gedaan. Die lijkt volgens de beschrijving heel erg op die van de ANWB. Ze rijden daar in BMW-1 serie en Mini's. Je rouleert met drie man in een auto, dus je rijtijd is effectief zo'n 40 minuten. Anderhalf van de 3 uur gaat op aan het theoretische gedeelte. En dat is tegelijkertijd ook het belangrijkste voor de eerste keer. Dit betreft namelijk de confrontatie met jezelf en je eigen menselijk beperkingen; wat zie je en wat niet? reactietijden etc.
We reden in sneeuw en ijs, dus dat voelde als een goede voorbereiding voor winterse bestemmingen. Je leert te vertrouwen op ABS en je cool bewaren in netelige situaties.

De 2 belangrijkste lessen:

1 VOLDOENDE afstand houden en een veilige snelheid kiezen
2 meer anticiperen en beter (vooruit)kijken

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » za 01 nov, 2014 0:41

Ik geloof dat ik bij de meeste wel een training gedaan heb.

Veruit minste vond ik VVCR. Erg oude Mitsubishis en met 3 of 4 man per auto gedurende een halve dag. Achterwielslip trainen met handrem komt m.i. niet goed overeen met werkelijke situatie. Halve dag met 3 of 4 man is me niet goed bevallen; te weining trainingstijd p.p.).

Met Saabforum aantal jaren geleden bij Prodrive (RDW) gedaan (hele dag) met mijn toenmalige sportsedan (dus alleen en heel veel oefenen), evenals met mijn werk destijds in een Volvo S60. Prima trainingen.
Tevens rondjes kombaan gedaan.

Tevens bij ANWB te Lelystad op hun eigen baan. Baan ook erg goed. Achterwielslip beter dan bij RDW (want bewegende betonplaat), maar geen kombaan. Dit was met 2 of 3 mensen in een auto, gedurende een dag.

Verder nog 2x bij Slotemakers (BMW). Erg goede trainingen, waar tevens een circuittraining bij zat op Zandvoort. Ik vind de circuittrainingen zeer waardevol, omdat je juist bij hoge snelheden onbalans veel eerder tegenkomt. Het corrigeren daarvan lijkt wat meer op de praktijk, al is de techniek hetzelfde als op een gladde baan (maar dan met lagere snelheid dus iets meer reactietijd). Training was een hele dag en je deelde de auto met 1 persoon (BMW's. Ik heb in 116, M3, M4, M5, M6 gereden tijdens de trainingen maar dat waren speciale trainingsdagen)

Suc6

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » di 18 nov, 2014 20:49

http://www.eurocircuit.nl/cursussen/par ... nce-cursus

Heel erg leuk maar niet louter veiligheidsproeven, ook een korte rallyproef bijvoorbeeld, gewoon voor de leuk..
Was een geweldige dag! Aanrader.

ik vond op YouTube een filmpje wat een indruk geeft https://www.youtube.com/watch?v=q3eZ-P21_QY

itsjohan
Geregistreerd lid

Bericht door itsjohan » wo 19 nov, 2014 1:18

mijn 2 centen:

Jaren geleden een training bij Slotemakers gedaan. Dat was in auto's van hun. Ik vond dat juist heel erg waardevol omdat ze die auto's uitrusten met vrijwel gladde banden en vervolgens laten rijden op een circuit met een laag verf erop. Op die manier kun je simuleren hoe een auto reageert bij ijzel / sneeuw. De stukken glijden en de klappen die je auto zijwaarts maakt als je foutief uitwijkt en de auto niet onder controle houdt had ik niet graag met mijn eigen wagen gedaan.

Mijn vriendin heeft dezelfde Slotemakers training gedaan en onlangs die van ANWB en kwam over de ANWB een stuk minder positief terug.

Plaats reactie