Turborotonde - richting aangeven?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Turborotonde - richting aangeven?

Bericht door Robbert » ma 05 mei, 2014 20:36

Op een "gewone" rotonde hoor je richting aan te geven als je de rotonde verlaat. Immers dat is op dat moment veranderen van rijrichting.

Hoe zit dat nu bij zo'n turborotonde? Je weet wel: zo'n ding met gescheiden rijbanen waar je al automatisch de goede richting op gaat.

Ik zou zeggen dat als je geen andere kant meer op kan dan naar rechts het geen veranderen van richting meer is maar feitelijk rechtdoor.

Dus geen richting aan hoeven geven.

Toch?

Jungleman
Geregistreerd lid

Re: Turborotonde - richting aangeven?

Bericht door Jungleman » ma 05 mei, 2014 21:27

bij een rotonde moet je altijd richting aangeven als je de rotonde nadert en als je de rotonde verlaat, ongeacht het type rotonde.

voorbeeld: kom je aanrijden en wil je de rotonde 3/4 nemen (dus linksaf) dan geef je op de toeleidende weg naar de rotonde toe richting aan naar links, en bij het verlaten van de rotonde geef je richting aan naar rechts. zóveel duidelijker voor het verkeer dat de rotonde oprijdt vanuit de straat die jij in rijdt.

bovendien is het zo dat je bij iedere zijwaartse verplaatsing richting moet aangeven. dus...

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » ma 05 mei, 2014 21:43

Huh? Bij 270 graden links aangeven? Bij 180 graden ook? Volgens mij heb ik tijdens mijn rijlessen alleen maar geleerd om rechts aan te geven op het moment dat je de rotonde verlaat.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 05 mei, 2014 21:51

Nee dat in ieder geval niet. Je hoeft geen richting aangeven bij het naderen van een rotonde alleen bij het verlaten.

Je MAG wel richting aangeven (naar links dus) maar het hoeft dus niet.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tonde.html

Citaat:

Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting.

Bij het verlaten van een rotonde moet u richting aangeven naar rechts.

Blijft over mijn punt met betrekking tot de turborotonde.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » ma 05 mei, 2014 21:56

het is niet verplicht. maar het is wel duidelijk voor de overige weggebruikers waar je naartoe wil.

ik zie voor het 'knipper'gedrag geen verschil tussen een gewone rotonde en een turbo-rotonde.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 05 mei, 2014 21:58

Jungleman schreef:bij een rotonde moet je altijd richting aangeven als je de rotonde nadert en als je de rotonde verlaat...
kom je aanrijden en wil je de rotonde 3/4 nemen ... richting aan naar links...
Nee hoor, mag in NL, moet niet; http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tonde.html

In sommige landen is het zelfs verboden, maar wees blij dat je niet in Spanje woont, daar snappen ze niets van rotondes en richting aangeven doen ze helemaal zelden.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » ma 05 mei, 2014 21:59

Ah, duidelijk. Nou ja, een rotonde is een rotonde lijkt mij, ook al is die vijfbaans of ovaal.

Persoonlijk vind ik dat naar links knipperen maar onduidelijk omdat iedereen maar wat doet. Als het een verplichting zou zijn en iedereen deed het is weer een ander verhaal.

Maar goed, Noren rijden als Zuid-Europeanen (even heerlijk generaliseren), knipperlichten lijken hier sowieso optioneel te zijn.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 05 mei, 2014 21:59

Kopt. Het kan duidelijk(er) zijn maar de vraag was eigenlijk wat verplicht is.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » ma 05 mei, 2014 22:00

Je hebt zelf al antwoord gegeven geloof ik =).

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » ma 05 mei, 2014 22:01

Robbert schreef:Nee dat in ieder geval niet. Je hoeft geen richting aangeven bij het naderen van een rotonde alleen bij het verlaten.

Je MAG wel richting aangeven (naar links dus) maar het hoeft dus niet.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tonde.html

Citaat:

Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting.

Bij het verlaten van een rotonde moet u richting aangeven naar rechts.

Blijft over mijn punt met betrekking tot de turborotonde.

wat ik me op dit moment afvraag:

als je zelf het antwoord al zo goed weet, waarom stel je de vraag dan?

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » ma 05 mei, 2014 22:04

Zo'n turborotonde zoals jij het noemt heeft geen aparte status. Het is niet meer of minder dan een rotonde met verhoogde rijbaan aanduiding. Alle regels met betrekking tot de "gewone' rotonde blijven dus van kracht.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 05 mei, 2014 22:06

@Jungleman: De vraag ging over de turborotonde met een gedwongen baan naar rechts. Dat weet ik dus niet zeker dan wel vraag ik mij af. Ik rij dagelijks over een aantal van die dingen vandaar de vraag.

Dat andere wist ik al wel.

@martinphili: dank. Waarschijnlijk ook de reden dat ik er niets op internet over kan vinden.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 05 mei, 2014 22:21

Als het echt maar één baan naar rechts is, kun/hoef je niet meer van richting veranderen en hoef je m.i. dus ook geen richting aan te geven.
Er zijn ook turborotondes waar je vanuit de rechter strook de eerste óf tweede afslag kan nemen... dan weer wel richting aangeven lijkt me.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 05 mei, 2014 22:34

Standaard richting aangeven bij het verlaten van de rotonde. Lijkt mij. Turborotonde is ook een rotonde.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 06 mei, 2014 7:50

al was het maar om duidelijk te zijn voor het verkeer dat de rotonde op wil vanuit de straat die jij in rijdt.

ik krijg af en toe kromme tenen van mensen die bij het verlaten van de rotonde geen richting aangeven. sta je dus te wachten op iemand die ervoor zorgt dat je de rotonde niet op kunt (want: die auto blijft op de rotonde, als hij geen richting aangeeft, is mijn gedachtengang). terwijl als die auto nou WEL richting aan had gegeven, had je voor die auto langs de rotonde op gekund...

Plaats reactie