Tol in Duitsland?
-
Robbert
- Donateur (6x)

Tol in Duitsland?
Akkoord over tolheffing op Autobahn
BERLIJN -
Onderhandelaars van CDU/CSU en SPD hebben een akkoord bereikt over tolheffing die is gericht op buitenlandse automobilisten op Duitse snelwegen. Dit heeft de publieke omroep ZDF dinsdag gemeld.
Vanwege EU-recht moet de tol ook van Duitse automobilisten worden gevraagd. Buitenlanders mogen niet worden gediscrimineerd met de heffingen. Maar de Duitse belastingbetaler en automobilist wordt in de plannen gecompenseerd voor het verlies door tolgeld. De regeling moet ook geld opleveren voor miljardeninvesteringen in wegen en spoorwegen in de Bondsrepubliek. Nadere details moeten nog worden uitgewerkt, maar het is de bedoeling dat de wet in de loop van 2014 wordt aangenomen. De tolheffing zou dan al op 1 januari 2015 kunnen beginnen.
België heeft eerder dit jaar afgezien van een plan om bij personenauto's tol te heffen op de belangrijkste verbindingswegen. Ook ik dit plan zou de 'binnenlandse' automobilist gecompenseerd worden. Het Belgische plan voor een vignet is niet nieuw, maar werd al in 2007 geopperd.
De ANWB liet dinsdag weten het vreemd te vinden dat de tol - iets waar de automobielclub überhaupt tegen is - feitelijk slechts voor buitenlanders zou gaan gelden. Dat zou een belemmering vormen om te gaan reizen. De ANWB zegt benieuwd te zijn wat de Europese Unie ervan vindt.
BERLIJN -
Onderhandelaars van CDU/CSU en SPD hebben een akkoord bereikt over tolheffing die is gericht op buitenlandse automobilisten op Duitse snelwegen. Dit heeft de publieke omroep ZDF dinsdag gemeld.
Vanwege EU-recht moet de tol ook van Duitse automobilisten worden gevraagd. Buitenlanders mogen niet worden gediscrimineerd met de heffingen. Maar de Duitse belastingbetaler en automobilist wordt in de plannen gecompenseerd voor het verlies door tolgeld. De regeling moet ook geld opleveren voor miljardeninvesteringen in wegen en spoorwegen in de Bondsrepubliek. Nadere details moeten nog worden uitgewerkt, maar het is de bedoeling dat de wet in de loop van 2014 wordt aangenomen. De tolheffing zou dan al op 1 januari 2015 kunnen beginnen.
België heeft eerder dit jaar afgezien van een plan om bij personenauto's tol te heffen op de belangrijkste verbindingswegen. Ook ik dit plan zou de 'binnenlandse' automobilist gecompenseerd worden. Het Belgische plan voor een vignet is niet nieuw, maar werd al in 2007 geopperd.
De ANWB liet dinsdag weten het vreemd te vinden dat de tol - iets waar de automobielclub überhaupt tegen is - feitelijk slechts voor buitenlanders zou gaan gelden. Dat zou een belemmering vormen om te gaan reizen. De ANWB zegt benieuwd te zijn wat de Europese Unie ervan vindt.
-
op
- Donateur (4x)

Re: Tol in Duitsland?
Als het zo'n vignet is als in Zwitserland of Oostenrijk….
-
N207
- Donateur

Fijn zo'n EU. We proberen zoveel mogelijk Europees te regelen en vervolgens staat men toe dat ieder land of zelfs stad z'n eigen tolheffingen en voertuigverboden omwille van "het milieu" kan invoeren.
Als men in Brussel/Straatsburg nu eens met een eenduidig systeem zouden komen voor tol (of liever nog: geen tol)...
Als men in Brussel/Straatsburg nu eens met een eenduidig systeem zouden komen voor tol (of liever nog: geen tol)...
-
Thieuke
- Donateur (3x)

In België hadden ze toch een soortgelijk idee vorig jaar.
Het verbaasd me dat dit ook niet al in Nederland is geprobeerd, met de auto als melkkoe
Het verbaasd me dat dit ook niet al in Nederland is geprobeerd, met de auto als melkkoe
-
evolver86
- Geregistreerd lid
Komt er toch niet.
En indien wel: Ik calculeer het in het totale budget van de vakantie. Net als de stijgende benzineprijs. Een keer meer een prakkie de camping en het is gedekt.
Ik zie het probleem niet heel erg:
Als je zakelijk in D komt betaalt je baas. Als je vaak prive naar Duitsland gaat doe je dat omdat je het leuk vind, of omdat het geld oplevert. Die 65-100 per jaar haal je er dan wel uit.
En daarbij nieuw is het niet. Ik hoor nooit iemand over het A of CH vignet of F of I tol. De boot naar S/No is een stuk duurder hoor dan een gemiddeld vignetje. Het hoort er bij als je daarnaartoe reist. Of zie ik het nu te makkelijk?
En indien wel: Ik calculeer het in het totale budget van de vakantie. Net als de stijgende benzineprijs. Een keer meer een prakkie de camping en het is gedekt.
Ik zie het probleem niet heel erg:
Als je zakelijk in D komt betaalt je baas. Als je vaak prive naar Duitsland gaat doe je dat omdat je het leuk vind, of omdat het geld oplevert. Die 65-100 per jaar haal je er dan wel uit.
En daarbij nieuw is het niet. Ik hoor nooit iemand over het A of CH vignet of F of I tol. De boot naar S/No is een stuk duurder hoor dan een gemiddeld vignetje. Het hoort er bij als je daarnaartoe reist. Of zie ik het nu te makkelijk?
-
N207
- Donateur

Het gaat mij niet om het geld, maar om het principe. Zoals evolver al schrijft is het, zeker op een vakantiebudget voor een reis naar S/NO een te verwaarlozen bedrag. Maar onderhand zit de halve voorruit vol met vignetjes als je een keertje een rondrit door Europa maakt. Frankrijk is trouwens een uitzondering, de tolwegen zijn in (semi-)private handen.
En, zoals ik hierboven al schreef, erger ik me kapot aan het feit dat de EU niets doet om meer eenheid te scheppen in de toegankelijkheid van het Europese wegennet. Goed, er is een EU wet die zegt dat de eigen bevolking niet uitgezonderd mag worden, maar de tol wordt gewoon in mindering gebracht op een andere belasting, dus per saldo betalen de Duitsers zelf geen tol:
1. Als het zo openlijk wordt gesteld is dat doelbewust omzeilen van een EU wet, volgens mij kan de EU daarop ingrijpen (zullen ze waarschijnlijk niet doen, de Duitsers maken immers de dienst uit in Brussel/Straatsburg)
2. Volgens mij maken de Duitsers zelf het meeste gebruik van hun eigen snelwegen, beetje hypocriet om buitenlandse gebruikers te laten betalen (lekker gastvrij).
Begrijp me goed, ik ben een voorstander van de EU, maar een wat daadkrachtiger optreden (of gewoon eens lekker de bezem erdoor) kan geen kwaad.
En, zoals ik hierboven al schreef, erger ik me kapot aan het feit dat de EU niets doet om meer eenheid te scheppen in de toegankelijkheid van het Europese wegennet. Goed, er is een EU wet die zegt dat de eigen bevolking niet uitgezonderd mag worden, maar de tol wordt gewoon in mindering gebracht op een andere belasting, dus per saldo betalen de Duitsers zelf geen tol:
1. Als het zo openlijk wordt gesteld is dat doelbewust omzeilen van een EU wet, volgens mij kan de EU daarop ingrijpen (zullen ze waarschijnlijk niet doen, de Duitsers maken immers de dienst uit in Brussel/Straatsburg)
2. Volgens mij maken de Duitsers zelf het meeste gebruik van hun eigen snelwegen, beetje hypocriet om buitenlandse gebruikers te laten betalen (lekker gastvrij).
Begrijp me goed, ik ben een voorstander van de EU, maar een wat daadkrachtiger optreden (of gewoon eens lekker de bezem erdoor) kan geen kwaad.
-
gfgf
- Donateur (2x)

Lijkt me ook. In Duitsland zelf is er in ieder geval nog geen zicht op een haalbare uitwerking. Kiezersbedrog, volgens deze commentator in de SZ:evolver86 schreef:Komt er toch niet.
http://www.sueddeutsche.de/politik/koal ... -1.1828931" onclick="window.open(this.href);return false;
-
levensnevel
- Donateur (3x)

http://www.tone-app.nl/autobahn-toll/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Robbert
- Donateur (6x)

Het aparte is wel dat de Finse Eurocommissaris het blijkbaar wel al goedkeurt.
http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuw ... fault.aspx
"Europees Transportcommissaris Siim Kallas heeft geen principieel bezwaar tegen een Duitse tol voor personenauto's in combinatie met verlaging van de wegenbelasting voor Duitse automobilisten."
Afijn we zien het wel.
http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuw ... fault.aspx
"Europees Transportcommissaris Siim Kallas heeft geen principieel bezwaar tegen een Duitse tol voor personenauto's in combinatie met verlaging van de wegenbelasting voor Duitse automobilisten."
Afijn we zien het wel.
-
op
- Donateur (4x)

Een 'eigen bijdrage' van ongeveer 50 a 100 euro per jaar? Als er dan meer geld voor onderhoud van de wegen komt, vind ik het best.
Er zijn daar zo veel Baustellen omdat het goedkoop is om een groot stuk helemaal af te zetten en dan wekenlang vrij te hebben voor de aannemer. Dat kan sneller en beter, maar dat kost geld.
De wegen zijn best verouderd, veel is in de jaren 60 en 70 aangelegd toen er nog nog niet zo massaal gereden werd. Het verschil tussen die oude wegen en de allernieuwste, bijvoorbeeld de Ostseeautobahn, is gewoon pijnlijk. Sommige wegen zijn zo slecht dat ik er geen 200 durf te rijden
Ons wegennet is in veeeeel betere toestand.
Dus als er beter wegen en minder Baustellen van komen: laat maar komen!
Er zijn daar zo veel Baustellen omdat het goedkoop is om een groot stuk helemaal af te zetten en dan wekenlang vrij te hebben voor de aannemer. Dat kan sneller en beter, maar dat kost geld.
De wegen zijn best verouderd, veel is in de jaren 60 en 70 aangelegd toen er nog nog niet zo massaal gereden werd. Het verschil tussen die oude wegen en de allernieuwste, bijvoorbeeld de Ostseeautobahn, is gewoon pijnlijk. Sommige wegen zijn zo slecht dat ik er geen 200 durf te rijden
Dus als er beter wegen en minder Baustellen van komen: laat maar komen!
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

Ik kan mij niet voorstellen dat de financiële bijdrage die o.a de Nederlanders zouden leveren voldoende zou zijn om het Duitse wegennet substantieel te verbeteren.op schreef:Een 'eigen bijdrage' van ongeveer 50 a 100 euro per jaar? Als er dan meer geld voor onderhoud van de wegen komt, vind ik het best.
Met bijna 13000 kilometer autobahn heb je heel wat €€ nodig.
-
gj900
- Donateur (9x)

Vele Duitse Autobahnen stammen in de kern nog uit Adolfs tijd en dat merk je, altijd weer een verademing als je richting NL bij Arnhem de grens over komt. Het is eigenlijk wel legitiem om de buitenlanders die Duitsland alleen als doorgangsland richting zuiden cq noorden doorkruisen een bijdrage te vragen voor het onderhoud. Dat is precies de achtergrond van de vignetten in Zwitserland en Oostenrijk.
-
op
- Donateur (4x)

Nl zet weinig zoden aan de dijk. Maar wat dacht je van heel Oosteuropa op en neer naar de poen en heel scandinavie op en ner naar de zon. Dat zijn er een hoop!gårdarket schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat de financiële bijdrage die o.a de Nederlanders zouden leveren voldoende zou zijn om het Duitse wegennet substantieel te verbeteren.op schreef:Een 'eigen bijdrage' van ongeveer 50 a 100 euro per jaar? Als er dan meer geld voor onderhoud van de wegen komt, vind ik het best.
Met bijna 13000 kilometer autobahn heb je heel wat €€ nodig.
-
blue city
- Donateur (3x)

Hmmmm, dat valt tegen denk ik . Meer als de helft van mijn autokilometers rijd ik op duitse wegen als grensbewoner. Ik zal niet de enige zijn. Bv, als ik naar Oldenzaal of Enschede rijd, rij ik via de A31 in Duitsland van Noord naar Zuid. Is sneller, makkelijker. En dan zwijg ik nog maar over de boodschappenritjes richting Leer, Emden of Oldenburg.
Dat vignet, als ie er komt, jammer dan. Eerst maar es zien of ie er komt.