Stichting Brandstofverlies klaagt EU aan

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid

Stichting Brandstofverlies klaagt EU aan

Bericht door RoelandV » wo 03 jul, 2013 21:54

Afbeelding
Autofabrikanten geven een veel lager brandstofverbruik op dan in werkelijkheid wordt gehaald. Dit stelt de Stichting Brandstofverlies die via een collectief proces de schade wil verhalen op de producenten en de Europese Unie. Volgens de woensdag opgerichte stichting is er sprake van misleiding van consumenten.

,,In de praktijk blijken auto's tot 40 procent minder zuinig te zijn dan het 'officiële verbruik' vermeldt, stelt Brandstofverlies. De stichting kijkt tevens naar de aansprakelijkheid van de Europese Unie voor de richtlijn waarin is bepaald hoe het verbruik moet worden gemeten.

,,Uit onderzoek naar de tien meest zuinige auto’s, opgesteld door de ANWB en Stichting Natuur en Milieu, blijkt dat de onderzochte merken en modellen tussen de 25 procent tot 40 procent meer verbruiken dan door de fabrikant is opgegeven.'' Door gegevens van tankpasleverancier Travelcard te analyseren heeft onderzoekinstituut TNO een formule ontwikkeld, waardoor de gemiddelde afwijking ten opzichte van het opgegeven verbruik berekend kan worden, aldus de stichting.

Van de 65 onderzochte auto’s was de gemiddelde afwijking 31 procent. ,,Uitschieters naar boven waren de dieselmotoren van de Volvo V40 (36,4 procent), de Citroen DS5 en de Peugeot 508 (36,1 procent).'' Bij een jaarlijkse kilometrage van 16.000 kilometer betaalt de automobilist over 3 jaar al zo'n 1675 euro te veel, berekent Brandstofverlies.
Bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/23953/sti ... agt-eu-aan

Gebruikersavatar
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Stichting Brandstofverlies klaagt EU aan

Bericht door Robbert » wo 03 jul, 2013 23:23

Wat willen ze er aan doen? De EU dwingen om de auto's zuiniger te maken of zo?

Gebruikersavatar
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Stichting Brandstofverlies klaagt EU aan

Bericht door millerman » wo 03 jul, 2013 23:39

Je sluit een koopovereenkomst op basis van bepaalde beloftes. Als je kunt aantonen dat fabrikanten wisten dat ze die beloftes nooit na zouden kunnen komen, heb je best een interessant juridisch vraagstuk.

Gebruikersavatar
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Stichting Brandstofverlies klaagt EU aan

Bericht door ZSR » wo 03 jul, 2013 23:47

Dus eigenlijk rijdt mijn saab geen 1 op 12 maar 1 op 17....

Voelt meteen een stuk zuiniger tov al die staatjes die ik in het verleden op de radio hoorde.

Helaas heeft mijn portemonnaie er helemaal niets van begrepen. :D

Gebruikersavatar
edwardk
Geregistreerd lid

Re: Stichting Brandstofverlies klaagt EU aan

Bericht door edwardk » do 04 jul, 2013 0:28

Moet zeggen met alle saabs waar ik eigenaar van ben geweest een gem. verbruik heb kunnen realiseren dat beduidend lager ligt dan dat saab opgeeft. En dat is niet eenmalig maar structureel.

Gebruikersavatar
Xantoz
Geregistreerd lid

Re: Stichting Brandstofverlies klaagt EU aan

Bericht door Xantoz » do 04 jul, 2013 0:46

Wat mij dan wel weer interessant lijkt om te weten of deze zogenaamde zuinige auto's dan eigenlijk niet in een heel andere bpm/bijtelling categorie zouden moeten zitten. En dat ze niet toevallig wel wegenbelasting moeten betalen.

Gebruikersavatar
edwardk
Geregistreerd lid

Re: Stichting Brandstofverlies klaagt EU aan

Bericht door edwardk » do 04 jul, 2013 0:53

Xantoz schreef:Wat mij dan wel weer interessant lijkt om te weten of deze zogenaamde zuinige auto's dan eigenlijk niet in een heel andere bpm/bijtelling categorie zouden moeten zitten. En dat ze niet toevallig wel wegenbelasting moeten betalen.

nooit aan gedacht :bluethumb:
, straks krijgt men een nog een NAHEFFING van te weinig betaalde motorrijtuigenbelasting en/of bijtelling :-P+

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid

Re: Stichting Brandstofverlies klaagt EU aan

Bericht door Jungleman » do 04 jul, 2013 1:02

ik heb recent iemand horen vertellen dat de test-condities waaronder de auto's getest worden dusdanig buitenproportioneel en onnatuurlijk zijn dat ze in de praktijk nooit voorkomen.

want ga maar na: wie ter wereld accelereert nou in 40 seconden naar de 70km/h?...

geen hond, toch?

Gebruikersavatar
iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Stichting Brandstofverlies klaagt EU aan

Bericht door iluvsanela » do 04 jul, 2013 1:17

Dat is het punt ook, ze hebben lage bijtelling en wegenbelastingvrij, terwijl ze die cijfertjes dmv "vals spelen" hebben gekregen.
Ik zag laatst inderdaad ook een post van iemand waarbij ze allerlei elektronica uitschakelen, zelfs de dynamo etc., iemand linkje?

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur
Donateur

Re: Stichting Brandstofverlies klaagt EU aan

Bericht door odin1899 » do 04 jul, 2013 1:25

Dan ligt het probleem eerder bij (in)competentie van de mensen die de testeisen en randvoorwaarden hebben opgesteld dan de fabrikanten me dunkt.

Gebruikersavatar
iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Stichting Brandstofverlies klaagt EU aan

Bericht door iluvsanela » do 04 jul, 2013 1:33

Ze doen niets illegaals inderdaad, gewoon de mazen in de regels.

Gebruikersavatar
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Stichting Brandstofverlies klaagt EU aan

Bericht door Robbert » do 04 jul, 2013 7:18

Bovendien als iedereen zich aan hetzelfde testprotocol houdt (verplicht) dan is er een level playing field. Je kan dan auto's onderling goed vergelijken. Was dat niet het oorspronkelijk idee van die verbruikscijfers? Ach ze bestaan pas tientallen jaren.

Plaats reactie