Roetfilter en katalysator

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Thisafternoon
Geregistreerd lid

Roetfilter en katalysator

Bericht door Thisafternoon » ma 24 apr, 2006 9:10

Zaterdag hoorde ik dat een roetfilter maar zeer weinig kilometers meegaat en dat je ook flink wat aan vermogen verliest. Een vriend van me heeft een nieuwe Renault bus en is nu al aan z'n twee toe, 12.000 km.

Hoe zit dat nu met die dingen, aan de ene kant wil je zo'n filter hebben omdat het beter is voor het milieu, maar aan de andere kant werken ze na enkele duizenden km al niet goed meer en moeten ze vervangen worden (zo'n 1000 euro? of hoeft alleen het filter zelf vervangen te worden en is dat goedkoper?).

Wat is nu waar? Zijn dit overdreven fabeltjes of is het echt een belachelijke maatregel die veel te veel kost en veel te weinig oplevert? Ik moet er bij zeggen dat die vriend van me niet echt zuinig en voorzichtig rijdt, dus daardoor kan het allemaal wellicht wat sneller stuk gaan...

Afgelopen week las ik hier ook iets over de katalysator, deze kost je ook enkele pk's en je verbruikt meer benzine. In hoeverre is er nu echt sprake van verbetering?

Plaats reactie