Importstroom klassiekers in NL

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Importstroom klassiekers in NL

Bericht door Sapphire » wo 21 dec, 2011 21:21

Las dit in de Onschatbare Klassieker van deze maand en vond het wel aardig dit met jullie te delen. De top 10 importmerken en aantallen over 2010 met één heel duidelijke winnaar (een in debatten regelmatig genoemde doorn in het oog van de NL overheid). Ondanks er wel eens wordt geroepen: "nog even en ze rijden allemaal in NL" moet Saab een plaatsje in de top 10 ontberen. Kortom: er moeten nog meer Saabjes deze kant op :D

De top 10 import is als volgt:
Afbeelding
Bron: Mobiliteit in cijfers (BOVAG)

mark123
Geregistreerd lid

Re: Importstroom klassiekers in NL

Bericht door mark123 » wo 21 dec, 2011 21:26

En hoe groot is het wagenpark in Nederland? En hoeveel auto's worden er jaarlijks geïmporteerd (in totaliteit)?

Volgens mij resp. 7,7 miljoen en ca. 700.000. Dan zijn die aantal duizend import klassiekers eigenlijk het 'lullen bij de overheid niet waard'.

Inderdaad een goede reden om weer lekker avondjes op blocket te surfen :)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 21 dec, 2011 21:29

Nee, er zijn ongeveer 8 miljoen auto's waarvan er 750.000 doorlopend te koop staan. Het klassieke voertuigenpark telt ongeveer 400.000 stuks, waarvan de helft motorfietsen. De jaarlijkse totaalimport weet ik niet, maar ik denk dat het aantal klassiekers niet boven de 15.000 stuks ligt als ik dit lijstje zo zie.

Texpert
Geregistreerd lid

Bericht door Texpert » wo 21 dec, 2011 21:43

Allemaal die smerige oude stinkdiesels van MB. Onbegrijpelijk dat iemand zo'n apparaat van 1300 kilo met maar liefst iets van 73pk met een vierbak wil importeren :roll:
En dan het liefst nog met de enige echte Mercedes optie die iedereen wil hebben; MB-Tex bekleding, oftwel bekleding van een ondefineerbare vynil/plastic/rubber achtig iets. Echt gaaaf!!! :mrgreen: :mrgreen:

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 21 dec, 2011 21:55

Ik snap er ook niets van. Die dingen kosten de hoofdprijs (want belastingvrij), roesten net zo hard als een Opel uit de jaren 90 en zijn niet vooruit te trappen.... en zuinig? Nou dat valt ook vies tegen...

Nee, dan kan je beter een belastingvrije diesel bmw kopen 8) zoals ik deed 8) 115pk ( na montage van een intercooler 130 pk), loopt met gemak 1 op 15, top van tegen de 200 km/h, stil, ruim en véél luxer dan zo'n vieze ster. Voor een fractie van de prijs :mrgreen:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 21 dec, 2011 22:56

ach je moet het anders zien,
voor 8000 mensen is ook hun droom om ooit nog eens met een ster rond te rijden uitgekomen.

dat die droom over een tijdje uiteen spat is dan wel een beetje sneu ;-(+

btw wel blij dat het geen 8000 saabs waren

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » do 22 dec, 2011 16:12

Zolang de prijsstelling in NL bij dealers e.d. nog op fantasie-niveau ligt zal er een grote stroom import blijven bestaan.

gustav
Geregistreerd lid

Bericht door gustav » do 22 dec, 2011 17:01

Hoi,

Maar zijn dat alle auto's die geimporteert zijn?
Er worden toch niet alleen klassiekers uit Duitsland gehaald maar ook recentere auto's van na 2000 en zo.
Dat heeft met die domme bpm te maken.
Toen ik van dit stuk hoorde dacht ik dat is appels met peren vegelijken er worden ook heel veel jonge auto's geimporteert.

Groetjes

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 22 dec, 2011 17:04

@texcpert, francofiel en turbopilot:

lees dit en glimlach (een W123-spijtoptant)
http://autosvantoen.nl/blog/2011/06/08/ ... -draaikont

REWO
Geregistreerd lid

Bericht door REWO » do 22 dec, 2011 17:42

Je kunt inderdaad de weg niet meer op of je komt een Benz tegen. De laatste 2 jaar is het wel heel hard gegaan. Werd ik 2009 nog regelmatig gepest met "ben je met de taxi gekomen?" etc en nu zie je ze met hun nieuwe 0-AAA-00 nummerplaten voorbij komen rijden. Naast veel diesels ook S-klasses. Ben zo blij dat ik de mijne heb ingeruild op mijn SAAB. Ik hoop wel nog ooit eens in een MB 450 SEL 6.9 te mogen rijden. Liefst in de zomer in Parijs 's ochtends vroeg.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » do 22 dec, 2011 17:44

REWO schreef:Ik hoop wel nog ooit eens in een MB 450 SEL 6.9 te mogen rijden. Liefst in de zomer in Parijs 's ochtends vroeg.
voor een rendez-vous :lol:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 22 dec, 2011 17:59

REWO schreef:Ik hoop wel nog ooit eens in een MB 450 SEL 6.9 te mogen rijden. Liefst in de zomer in Parijs 's ochtends vroeg.
Ah, poësie op het forum, heerlijk, dank u.
Ik zie en hoor het voor me.
Net als die keer dat ik begin jaren tachtig (opa vertelt) een uitgestorven Rome binnenreed op een snikhete augustusmiddag met mijn Kever uit 1966.
(die rijdt trouwens nog steeds)

:teleporter:

Goed, on topic maar weer.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 22 dec, 2011 18:08

REWO schreef: "ben je met de taxi gekomen?"
ik was hem al weer vergeten

als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi :mrgreen:

btw, zijn niet allemaal diesels, er lopen ook benzine slurpende zuipschuiten bij. :wow:
(collega heeft een FR belastingvrije 190E op benzine)

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » do 22 dec, 2011 18:13

esalet schreef: Net als die keer dat ik begin jaren tachtig (opa vertelt) een uitgestorven Rome binnenreed op een snikhete augustusmiddag met mijn Kever uit 1966.
Is daar net zon mooie film van als van de wereldberoemde (en verfilmde) rit met de 6.9 SEL door Parijs :D

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 22 dec, 2011 20:07

[]En met plezier weer off topic verder: nee niet verfilmd, alleen in mijn hoofd herinneringen (inclusief geurende tuinen, oude Italiaanse villa's in terracottakleuren met houten lamel-luiken, dampens asfalt, krekelgeluiden enz.). Oja en die prachtige 1200 cc luchtboxersound natuurlijk.

Maar ik ga nu wel op Youtube kijken naar die blijkbaar fameuse 6.9 SEL Parijs-scene (langs de Seine neem ik aan).

He, wat is on topic blijven toch moeilijk met zulke fijne zijwegen.................
Reden: Quote verwijderd

Plaats reactie