Banden

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Banden

Bericht door bas.kuijpers » di 31 jan, 2006 10:19

Hoi,

Ik kan een set lichtmetalen velgen met daarop zomerbanden op de kop tikken. Het geval is dat de verkoper niet kan vertellen welke twee velgen/banden voorop en welke twee velgen/banden achterop zijn wagen hebben gezeten (hij heeft de dealer zijn velgen en banden laten vervangen door nieuwe en de dealer heeft de "oude" velgen en banden zo aan hem meegegeven). Alle banden zijn van Michelin en van dezelfde maat. Eén van de vier banden heeft een type profiel dat afwijkt van het type profiel van de andere drie banden (profieldiepte van alle banden is OK).

Mijn vragen zijn:
- Is het belangrijk dat de banden op mijn wagen op dezelfde plaats komen als op de wagen van de verkoper?
- Is het een probleem om één band met een afwijkend type profiel te hebben (nogmaals: merk en maat van alle banden is identiek).

Bas

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » di 31 jan, 2006 10:43

Ik zou denken dat zolang je de rijrichting respecteerd het niet veel uitmaakt zolang de banden geen a-typische slijtage hebben.

bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Bericht door bas.kuijpers » di 31 jan, 2006 10:53

Hi Juice,

Wat bedoel je met rijrichting?

Bas

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » di 31 jan, 2006 10:54

Juice schreef:Ik zou denken dat zolang je de rijrichting respecteerd het niet veel uitmaakt zolang de banden geen a-typische slijtage hebben.
Inderdaad, zolang de beide voorbanden evenveel profiel hebben en de beide achterbanden ook (liefst links&recht hetzelfde profiel, datwel..) maakt het niet uit welke twee voor en welke twee achter zitten volgens mij. De aangedreven wielen slijten vaak het hardst, dus het gebeurt volgens mij ook vrij vaak dat tegen de tijd dat de aangedreven wielen een eindje zijn versleten, de voor- en achterbanden worden omgeruild.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » di 31 jan, 2006 11:00

bas.kuijpers schreef:Hi Juice,

Wat bedoel je met rijrichting?

Bas
Een band heeft een bepaalde looprichting/rijrichting, daar is het profiel op ingesteld. Die staat vaak op de wang van de band vermeld. Je kunt een band die eerst links heeft gezeten dus wel rechts monteren, maar dan moet ie andersom op de velg.

Wat extra info

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 31 jan, 2006 11:03

dat hangt van de band af, er zijn er ook bij die een profiel hebben waarbij er geen links/rechts ondercheid is.

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 31 jan, 2006 11:09

Voor- en achterbanden mogen verschillen en niet alleen in maat, sterker: veel sportwagens hebben dat. Da's omdat voorbanden natuurlijk een andere functie hebben dan achterbanden.

Maarrr.... per as mogen banden dus perse niet verschillen. Da's gegarandeerd een APK no-nootje :donot:

bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Bericht door bas.kuijpers » di 31 jan, 2006 11:11

ralph12 schreef:Maarrr.... per as mogen banden dus perse niet verschillen. Da's gegarandeerd een APK no-nootje :donot:
Ik heb elders begrepen dat dat vroeger inderdaad een reden voor afkeur was, maar tegenwoordig niet meer. Is er iemand die dat kan bevestigen?

Fantastisch forum is dit trouwens: binnen 1 uur 5 reacties van anderen op mijn post!

Bas

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » di 31 jan, 2006 12:30

In dit document (pagina 9) wordt alleen gezegd dat je niet een combinatie van radiaal- en diagonaalbanden op één as mag hebben, en dat je alleen tijdelijk gebruik mag maken van een thuiskomer, maar dat is een samenvatting..

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 31 jan, 2006 12:55

Tjøørd schreef:In dit document (pagina 9) wordt alleen gezegd dat je niet een combinatie van radiaal- en diagonaalbanden op één as mag hebben, en dat je alleen tijdelijk gebruik mag maken van een thuiskomer, maar dat is een samenvatting..
Je kunt niet met die thuiskomer een APK laten doen. Daarom heten ze waarschijnlijk ook thuiskomers :lol: Heeft natuurlijk te maken met de tractie/adhesie, die mag op een wielas niet verschillen. Ergens logisch ook.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » di 31 jan, 2006 13:22

ralph12 schreef:
Tjøørd schreef:In dit document (pagina 9) wordt alleen gezegd dat je niet een combinatie van radiaal- en diagonaalbanden op één as mag hebben, en dat je alleen tijdelijk gebruik mag maken van een thuiskomer, maar dat is een samenvatting..
Je kunt niet met die thuiskomer een APK laten doen. Daarom heten ze waarschijnlijk ook thuiskomers :lol: Heeft natuurlijk te maken met de tractie/adhesie, die mag op een wielas niet verschillen. Ergens logisch ook.
Tsja, what's in a name :wink: Maar ik zie dus nergens iets over afwijkende profielen, en daar ging het de topicstarter om.. Iemand meer achtergrond- of feitenkennis hierover?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 01 feb, 2006 0:04

Ok Deze APK keurmeester zegt effe wat zinnigs.

Verschillende Profielen op 1 as mag voor de APK. 1 of meerdere thuiskomers mag voor de APK. al zitten er 4 onder dan maakt het nog niet uit.
Het enigste wat niet mag is idd diagonaal en radiaal banden op 1 as.

bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Bericht door bas.kuijpers » wo 01 feb, 2006 12:43

Da's heel duidelijk, Injectie! Bedankt voor je deskundige reactie.

Groet,

Bas

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » wo 01 feb, 2006 13:45

Tip van Michelin man. Niet ik, maar wel van de man zelf gehoord (tijdens SC regio avond)
Beste profiel achter! Simpele reden beste profiel = beste grip. Meeste mensen kunnen wel omgaan met onderstuur (glijden over voorbanden), maar minder met overstuur (glijden over achterbanden/uitbreken). Dus beste grip achter, kleinste kans op overstuur.

Okay, dus geen APK, denk wel dat we het er over eens zijn dat voorkeur gaat 2 dezelfde profielen op 1 as.
Maar of je nou afwijkende profiel voor of achter moet doen weet ik ook niet. :?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 01 feb, 2006 13:45

Wel opletten dat je op de achteras de banden met het meeste profiel monteert. Dit omdat de achteras je auto 'stuurt'. Je kunt beter een onderstuurt karakter hebben, dus dat de auto wegglijdt over de voorwielen, want dit is makkelijker te corrigeren dan overstuur en dus veiliger. Je ziet maar al te vaak dat de nieuwe banden op de voorwielen gemonteerd worden: 'want daar zitten toch de aangedreven wielen?' :nono: FOUT
Uiteraard is overstuur veel leuker rijden, maar dan moet je een achterwiel- of vierwielaangedreven auto aanschaffen.

Groet,

Eelco

Plaats reactie