comonrail diesel

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Oostland
Geregistreerd lid

comonrail diesel

Bericht door Oostland » ma 09 jan, 2006 17:47

Hallo.

Nu zit ik inmiddels al in het 2e jaar van autotechniek, we hebben het vaak over een comenrail diesel, maar....
Ik weet nog steeds niet wat dat is, wie kan mij dat uitleggen

Oostland

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » ma 09 jan, 2006 18:01

Heb je niet goed geluisterd naar de heer Smit?

Op een commenrail diesel zit geen brandstof verdeel buis.
Er zit een Ve pomp op die de brandstof verdeeld.

Een commenrail diesel spuit de brandstof op het gewenste moment elec. gestuurd in.

Net als injectie op een benzine auto :D

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » ma 09 jan, 2006 18:12

Bij een gewone diesel heb je dus ook geen brandstof pomp.
ik denk dat ik eens een paar motoren naast elkaar leg, want ik raak in de war welk onderdeel bij welk systeem moet :roll:

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » ma 09 jan, 2006 18:18

Oostland schreef:Bij een gewone diesel heb je dus ook geen brandstof pomp.
ik denk dat ik eens een paar motoren naast elkaar leg, want ik raak in de war welk onderdeel bij welk systeem moet :roll:
Een gewone diesel heeft een Ve Pomp.

Een commenrail diesel heeft injectoren.

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » ma 09 jan, 2006 19:06

't Is toch common-rail diesel, of is dat dan weer wat anders?

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » ma 09 jan, 2006 19:13

ja klopt t is common typfoutje

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » ma 09 jan, 2006 19:21

Heb je hier wat aan?

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » ma 09 jan, 2006 19:43

Ja super.

Soms verbaas ik me er toch nog over hoe lang het duurt voordat zulke systemen in auto´s komen, het moet natuurlijk allemaal uitvoerig getest worden, maar dit zijn gewoon mooie stukjes techniek die het dieselrijden in de toekomst een stuk aantrekkelijker maken.

Oostland

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » ma 09 jan, 2006 19:43

Twee jaar autotechniek :roll: en door verkeerd spellen iets niet kunnen vinden wat iedere huisvrouw op internet kan vinden... Ja, dan heeft Google ook geen zin. That makes common sense.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » ma 09 jan, 2006 22:07

Zolang heeft het toch niet geduurd voor dit breed is toegepast? Iedere nieuw ontwikkelde dieselmotor van de laatste paar jaar heeft het, is ook logisch want het grootste voordeel van CommonRail ligt bij de autofabrikant, namelijk bij de ontwikkeling. Het afstellen van een common rail motor is louter een softwarematige aangelegenheid, auto op de rollenbank, alle meetapparatuur eraan en lekker kloppen op de laptop om er voor te zorgen dat de motor een efficient is, emmissiezuinig, een mooie koppelkromme, perfecte drivability.... dat gaat heel wat eenvoudiger dan het mechanisch optimaliseren van de aanvoer van juiste hoeveelheid brandstof.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 09 jan, 2006 22:47

euhm, ooit een dieselmotor met carburateur tegen gekomen?!? :P

de brandstof wordt bij een dieselmotor altijd geïnjecteerd mbv injectoren (en uiteraard met een brandstofpomp om het systeem onder druk te zetten). vroeger ging dat bij de meeste motoren indirect en tegenwoordig bij een common-rail wordt de brandstof direct ingespoten en is het geheel electronisch gestuurd.

voordelen van directe inspuiting zijn:
1) laag brandstofverbruik (wegens minder stromingsverliezen)
2) geen startvoorziening nodig (voorgloeien)

nadelen:
1) luidruchtig (luister bijvoorbeeld eens naar een nieuw VW TDI-tje)
2) motor is gevoelig voor de gebruikte brandstof (dus geen beetje benzine meer mixen met de diesel voor de winter want daar kan je je inspuiting mee opblazen!)

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » ma 09 jan, 2006 22:53

ralph12 schreef:Twee jaar autotechniek :roll: en door verkeerd spellen iets niet kunnen vinden wat iedere huisvrouw op internet kan vinden... Ja, dan heeft Google ook geen zin. That makes common sense.
:oops:

Bedankt voor de reacties.
Commonrail is eigelijk een soort benzine systeem voor diesel, en gas heeft dat nu ook door gezet, tenminste wel de eurgas instalatie´s die werken ook met computer gestuurde injectoren.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 09 jan, 2006 22:55

ik zou eerder geneigd zijn om te zeggen dat brandstofinjectie bij benzinemotoren afgekeken is van dieselmotoren... ;)

en voor zover ik weet heeft alleen Vialle momenteel LPG-inspuiting.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » ma 09 jan, 2006 23:10

RoccoH schreef:euhm, ooit een dieselmotor met carburateur tegen gekomen?!? :P
Beweer ik een werking analoog aan die van een carburateur??

Waar het om gaat is dat bij een conventionele dieselmotor de brandstofverdeling ter plaatse van de brandstofpomp mechanisch wordt gerealiseerd en vervolgens via aparte hoge druk leidingen naar de verstuivers wordt geleid....

De voordelen die jij noemt zijn maar ten dele voordelen als gevolg van het principe an sich, ik blijf er bij dat de meer van software afhangende afstelling (en minder van mechanisch design) het grote voordeel is, waardoor de fabrikant een makkelijkere klus heeft in deze en er dus beter, sneller en goedkoper in slaagt de voordelen die jij noemt te realiseren.

schumbie
Geregistreerd lid

Bericht door schumbie » di 10 jan, 2006 18:28

"come on!" dieseltje 8)

Plaats reactie